راهپیمایی میلیونی و ضدآمریکایی مردم عراق به خونخواهی دو سردار شهید مقاومت

سرویس خارجی -مردم عراق با تجدید میثاق احترام یکپارچه خود به سرداران بزرگ شهید مقاومت، که در بغداد و شهرهای مختلف اتفاق افتاد، حماسه جدیدی را رقم زدند. خروشی که دیروز از هر کوی و برزن عراق به صورت خودجوش و از سر عشق و علاقه مفرط به سپهبد شهید حاج «قاسم سلیمانی»‌، سردار بزرگ «ابومهدی المهندس» و دیگر رزمندگان مقاومت، رخ داد، یکبار دیگر مایه دلگرمی کل جبهه مقاومت و وحشت سران کاخ سفید و متحدانش شد. در واقع، چیزی که پس از شهادت سرداران اتفاق افتاد، نقطه مقابل ذهنیت مقامات آمریکایی و جبهه صهیونیسم است؛ آنها قصد داشتند که با این ترور، بر اسلامخواهی، مبارزه علیه رژیم صهیونیستی و استقلال‌طلبی در منطقه، نقطه پایان بزنند و به زعم خودشان، بستر را برای پذیرش خاورمیانه جدید آماده کنند. اما، چیزی را که در عمل شاهدش هستند، این است که هزاران و بلکه میلیون‌ها حاج قاسم و ابومهدی در کل منطقه و حتی جهان سر بر آورده‌اند. به عبارت دیگر، همان طور که پیش‌بینی می‌شد، خون حاج قاسم از خود حاج قاسم، برای آمریکا، مهلک‌تر و خطرناک‌تر شده است. به اعتقاد کارشناسان، این خون نظم آمریکایی را در کل جهان به چالش کشیده است و به نظر می‌رسد که افول این قدرت متکبر روی دور تند رفته است.
در تظاهرات میلیونی بغداد، اقشار مختلف مردم در حالی که پرچم عراق و تصاویری از سرداران شهید در دست داشتند، شعار می‌دادند؛ «هرگز هرگز آمریکا»، «هرگز هرگز اسرائیل»، «هرگز هرگز آل‌سعود» و «الله اکبر، آمریکا شیطان بزرگ است»، «آمریکا از عراق برو». عراقی‌های شرکت‌کننده در این تظاهرات بزرگ، علیه «مصطفی کاظمی» نخست‌وزیر، نیز به خاطر تعلل در اجرای مصوبه پارلمان، مبنی بر خروج هر چه سریع‌تر نیروهای خارجی از عراق، شعار می‌دادند و فریاد می‌زدند:«ای کاظمی ترسو،‌ای مزدور آمریکا».
پارلمان عراق دو روز پس از شهادت سرداران مقاومت، یعنی روز 15 دی 1398، خروج آمریکایی‌ها از عراق را تصویب کرده بود. اما، کاظمی نه تنها این مصوبه مهم را اجرا نکرده است، بلکه قصد ندارد که آن را به اجرا در آورد.
مشارکت اقلیت‌ها در تظاهرات


دیروز علاوه‌بر شیعیان و مردم اهل سنت، هزاران نفر از اقلیت‌های مذهبی عراق، از جمله ایزدی، مسیحی، ترکمانی و شبکی، از مناطق مختلف عراق، به ویژه «تل عفر» و استان «نینوا»، خود را به بغداد رساندند و در تظاهرات بزرگ دیروز شرکت کردند. آنها نیز همچون دیگران، نقش حاج قاسم و المهندس در مبارزه با داعش و حمایت از اقلیت‌ها را ستودند.
موضع ضدآمریکایی مقامات عراقی
مقامات عراقی نیز دیروز، چه با سخنرانی در جمع تظاهرکنندگان و چه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، از سرداران شهید مقاومت تجلیل کردند و خواستار خروج آمریکایی‌ها از عراق شدند. «فالح الفیاض» رئیس‌سازمان حشد‌الشعبی، تصریح کرد: تظاهرات میلیونی امروز پاسخ و انتقام خون فرماندهان شهید است‌، ما به شهدای خود وفاداریم و بر ضرورت قصاص تمام کسانی که در جنایت ترور فرماندهان پیروزی دست داشتند، تاکید داریم.«هادی عامری»، رئیس‌ائتلاف «فتح» در پارلمان عراق و رئیس‌سازمان «بدر»، نیز خطاب به حاضران در میدان التحریر گفت: باید برای اخراج اشغالگر آمریکایی از عراق تلاش کنیم. وی افزود: شهید سلیمانی شخصیتی بود که برای دفاع از بشریت، از همه مفاهیم نژادی، قومی‌گرایی و طائفه‌گری فراتر رفته بود. «مهدی تقی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، هم گفت که اخراج نظامیان آمریکا از کشور، یک تصمیم ملی است و همگان خطر حضور این نظامیان در کشور را درک می‌کنند. وی تأکید کرد که عراق به وجود این نظامیان بیگانه نیازی ندارد، بلکه نیروهای ملی قادر هستند با تروریسم و هر گونه تهدید خارجی علیه امنیت و ثبات عراق مقابله کنند. «احمد الکنانی»، نماینده پارلمان عراق، هم در سالگرد شهادت فرماندهان مقاومت، گفت که سران آمریکا باید به خاطر جنایات ضد انسانی و اصرار بر حضوردر عراق، محاکمه شوند. سید «عمار حکیم» رهبر «جریان حکمت ملی عراق»، هم در سالروز شهادت سلیمانی و المهندس، با انتشار پیامی، اعلام کرد که آمریکا با ترور این فرماندهان، حاکمیت عراق را نقض کرده است. وی گفت که شهادت این فرماندهان، هنوز دل‌ها را به درد می‌آورد. به گزارش خبرگزاری فارس، «غضنفر البطیخ» نماینده پارلمان و عضو ائتلاف فتح‌، گفت که دولت آمریکا مانع از اعلام نتایج تحقیقات درخصوص ترور شهیدان سلیمانی و المهندس می‌شود.
اظهارات سید عبدالملک الحوثی
سید «عبدالملک الحوثی»، رهبر جنبش انصارالله یمن گفت: «شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی و مجاهد عالی قدر ابو مهدی المهندس را آمریکایی‌ها کشتند، چرا که آن دو از رهبران آزاده امت اسلامی بودند. باید قدر و منزلت هر فرمانده از فرزندان امت اسلامی را بدانیم و او(سلیمانی) را قهرمانی از قهرمانان امت به حساب آوریم.» الحوثی تأکید کرد که امت اسلامی شایسته آزادی و استقلال است و این مهم، مادامی که تسلط و هیمنه آمریکا و رژیم صهیونیستی وجود دارد، محقق نخواهد شد.