عملکرد دولت خوب است اما نمی‌تواند برای مردم توضیح دهد!

سرویس سیاسی-
روزنامه شرق در مصاحبه‌ای به نقل از حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران نوشت: مسیر اصلاحات سخت است و مردم نباید انتظار داشته باشند با یکی، دو انتخابات همه‌چیز درست شود. برای اصلاح کشور باید صبر داشت و با تکیه بر صبر به خردورزی پرداخت.
در ادامه این مطلب آمده است: «باید بپذیریم که دولت در شرایط سختی قرار داشت و اگر به حافظه تاریخی خود مراجعه کنیم، هیچ دولتی با این میزان تحریم‌ها روبه‌رو نشده بود...منتقدان دولت هم با هر ابزاری که می‌توانستند، سعی کردند دولت را در نگاه مردم تخریب کنند...ما هم انتقادهایی داریم اما درمجموع عملکرد بدی نداشت. آنچه من ضعف دولت می‌دانم، روابط عمومی‌اش است. دولت نتوانست با اقشار مختلف جامعه ارتباط عمیقی برقرار کند و با چنین ارتباطی عملکردش را به مردم توضیح دهد، از موانع و محدودیت‌ها سخن بگوید و درنهایت در برابر اتهامات از خود دفاع کند... دولت می‌توانست روشن کند که بخش عمده‌ای از مشکلات ریشه در خارج از کشور داشت.»
نکته قابل‌تأمل آنکه اظهارات سخنگوی حزب کارگزاران در حالی است که برخی مدعیان اصلاحات هم قبول کرده‌اند که ریشه بسیاری از مشکلات کشور در داخل است و تحریم‌هایی که در طول چهل سال گذشته بوده، نمی‌تواند بهانه خوبی برای توجیه ناکارآمدی باشد. اتفاقاً روزنامه حزب کارگزاران هم در مطلبی به این نکته پرداخته است.


مشکلات کشور داخلی است نه خارجی
بایدن با ترامپ فرقی ندارد!
روزنامه سازندگی در مطلبی با عنوان «اثر بایدن» به این سؤال پاسخ داد که «آیا با روی کار آمدن جو بایدن اقتصاد ایران تغییر جهت می‌دهد؟»
سازندگی نوشت: با تغییر رؤسای جمهور آمریکا شاهد تغییر شگرفی در اصل سیاست کلی و رفتار پایه‌ای آمریکا با ایران نخواهیم بود... در حال حاضر و در شرایطی که اقتصاد ایران با چالش‌های مختلف مواجه است آمدن بایدن تأثیر زیادی بر اقتصاد ایران نخواهد داشت زیرا بیشتر مسائل ایران ریشه داخلی داشته و نیازمند بازنگری جدی در برخی ساختارها و سیاست‌ها در این موضوع است. در ادامه این مطلب آمده است: اگرچه بایدن در طول رقابت‌ها به انتقاد از سیاست‌های ترامپ در قبال ایران پرداخته و از تحریم انتقاد کرد اما این به معنای آن نیست که از این ابزار علیه ایران استفاده نخواهد کرد... بایدن نیز در بسیاری از موارد با ترامپ هم‌نظر بوده و خواسته‌هایی مشابه دارد اما دیپلماسی را بهترین روش برای دستیابی به خواسته‌هایش می‌داند.  واقعیت این است که چاره درد اقتصاد ایران نهایتاً «درونی» و درگرو حمایت از تولید داخلی، حل مشکلات بانکی بین‌المللی، فسادزدایی و... است.
شایان‌ذکر است که بیش از این مدعیان اصلاحات برای توجیه ناکارآمدی و فرار از پاسخگویی، آمدن ترامپ را بهانه می‌کردند و بعد از آمدن بایدن تأکید می‌کردند که تحریم‌ها برداشته می‌شوند! این در حالی است که همواره منتقدان دولت تدبیر و امید بر اینکه ریشه مشکلات کشور در داخل و ماحصل عملکرد دولت موردحمایت اصلاحات بوده است، تأکید کرده‌اند.
اصلاح‌طلبان بیش از 90 درصد از اعتماد عمومی را از دست داده‌اند
صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «اصلاح‌طلبان قصد ورود به انتخابات را دارند و می‌گویند که از یک گل بهار نمی‌شود و اعلام می‌کنند که در خرداد 1400 کاندیدای جدید اصلاح‌طلبان اگر پیروز شود بهتر عمل خواهد کرد. با کمال تأسف اعلام می‌کنم که اصلاح‌طلبان مثل گذشته دیگر اعتماد عمومی را در بین مردم از دست داده‌اند.»
زیباکلام در ادامه گفت: «اصلاح‌طلبان بیش از 90 درصد از اعتماد عمومی را از دست داده‌اند و اگر بخواهند مانند شیوه‌های گذشته مردم را برای حضور در انتخابات دعوت کنند قطعاً مابقی اعتماد عمومی را هم از دست خواهند داد. دکتر عارف در انتخابات مجلس 94 که سرلیست اصلاحات بود یک‌میلیون و پانصد هزار نفر به او رأی داده بودند، اما در اسفند 98 سرلیست اصلاحات 80 هزار رأی هم نیاوردند، این یعنی حتی 10 درصد مردم هم حاضر به رأی دادن به اصلاح‌طلبان نبودند. اصلاح‌طلبان باید شروع به جمع‌آوری اعتماد ازدست‌رفته خود کنند و البته این کار بسیار دشوار است.»
فعالین مدعی اصلاحات بارها اذعان کرده‌اند که پایگاه اجتماعی این طیف به‌شدت سقوط کرده است. افکار عمومی به‌درستی کارنامه دولت را به‌پای مدعیان اصلاحات نوشته است. علاوه‌بر این، این طیف در مجلس دهم و شورای شهر پنجم و شهرداری تهران- از سال 96 تاکنون- نیز کارنامه قابل قبولی ارائه نداده است.
زمینه‌سازان ترور حاج قاسم: خویشتن‌دار باشید!
دیاکو حسینی، از مدیران زیرمجموعه آشنا در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در روزنامه دولتی ایران نوشت: «از هفته گذشته و با نزدیک شدن به سالگرد ترور سردار سلیمانی، حملات راکتی به منطقه سبز بغداد و به پرواز درآمدن بمب‌افکن‌های بی‌۵۲ آمریکایی بر فراز خلیج‌فارس، یک‌بار دیگر احتمال وقوع جنگ و تنش میان ایران و آمریکا را افزایش داده است. از دیدگاه ایالات‌متحده، ایران همچنان در پی انتقام ترور قهرمان ملی خود بوده و ممکن است با استفاده از پایان گرفتن دولت دونالد ترامپ در هفته‌های آینده و تمرکز واشنگتن به مسائل و اختلافات داخلی از این فرصت برای ضربه زدن به آمریکا و چه‌بسا به‌منظور نمایش قدرت در بی‌اثر نشان دادن سیاست فشارحداکثری که پیام روشنی هم به دولت بعدی آمریکا ارسال می‌کند، بهره بگیرد.»
وی آورده است: «ما باید اطمینان پیدا کنیم که با یک دولت رو به افول در ایالات‌متحده وارد جنگی غیرضروری نخواهیم شد و یا اگر جنگ در دفاع منافع حیاتی ما اجتناب‌ناپذیر باشد، جنگ افروزان قادر نخواهند بود که در روایت ‌‌سازی از آغازگر جنگ، ایران را مقصر قلمداد کنند. دولت آمریکا تاکنون پیام‌های غیرقابل تفسیری از اراده ایران برای اجتناب از جنگ دریافت کرده و با خروج ناو «نیمیتز» از خلیج‌فارس با هدف کاهش تنش، به نظر می‌رسد حداقل عناصر کلیدی در دولت آمریکا نیز از جنگ پرهیز دارند اما تا زمان انتقال کامل قدرت در کاخ سفید هیچ‌کدام از این اراده‌ها نمی‌تواند طرف‌های سوم را که از آینده می‌هراسند، به دست برداشتن از ساخت بحران‌های جعلی تشویق کند. تا فرا رسیدن آن روز و تا خاتمه این دوران گذار، ترکیبی از خویشتن‌داری و هوشیاری بیش از هرزمانی در سال‌های اخیر ضروری است.»
مدعیان اصلاح‌طلبی و جار زنندگان شعار نه غزه نه لبنان با تفرقه‌افکنی در ضرورت نقش‌آفرینی ثبات‌آفرین ایران در منطقه، ارسال علی‌الدوام پالس مذاکره، توجیه خباثت‌های دشمن و «کوچه دادن» به آن‌ها، طلبکار کردن دشمن گستاخ و بدهکار، شخصیت سردار شهید سلیمانی را ترور کردند و زمینه‌ساز ترور فیزیکی ایشان شدند، امروز که پیگرد قضایی و امنیتی این وطن‌فروشان و انتقام سخت از دشمن، ضرورتی بلاتردید است، بر همان طبل ضعف و انفعال می‌کوبند تا با بر هم زدن معادلات و قدرت بازدارندگی ایران، دشمن را برای شرارت بیشتر گستاخ کنند.
وقتی حرف‌های کدخدایی
 بهانه‌ای برای تحریف و هجمه به شورای نگهبان می‌شود
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان چند روز پیش (8 دی) در گفت‌وگویی با اشاره به نظارت استصوابی شورای نگهبان گفت: «انتخابات ما آزاد است. اما آزادی را چه تعریف می‌کنید؟ می‌گویید آزادی در رانندگی؛ اما آیا می‌توانید از چراغ‌قرمز عبور یا خط عابر پیاده عبور کنید؟ خیر. باید مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنیم. آزادی مغایرتی با محدودیت‌های قانونی ندارد.»
وی با بیان اینکه «محدودیت‌های قانونی در هیچ نظام سیاسی نافی آزاد بودن و آزادی عمل کردن مردم نیست.» در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر اینکه «چگونه می‌توان نظارت استصوابی را به‌گونه‌ای پیش برد که جای نگرانی برای هیچ جریانی از مردم وجود نداشته باشد؟» گفت: «قانون اصلاح شود، جای هیچ نگرانی دیگر وجود نخواهد داشت. اما منطقاً در نظام سیاسی تمام دنیا به کسی که کلاهبردار یا قاتل است اجازه نمی‌دهند که در مجلس حاضر شود»
حالا مدعیان اصلاحات به بهانه همین اظهارات کدخدایی که در پاسخ به سؤال خبرنگار در مورد نظارت استصوابی و در مورد نظام انتخاباتی در دنیا مطرح شده آسمان ‌و ریسمان بافته تا بگویند ازنظر سخنگوی شورای نگهبان «مردم ایران به قاتل هم رأی می‌دهند!» عباس عبدی، فعال اصلاح‌طلب طی یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «سخنگوي محترم شوراي نگهبان هر از گاهی زخم ناسور رد صلاحیت‌ها را نيش‌تري مي‌زنند و مجالي براي بحث دوباره و تكراري درباره آن فراهم مي‌شود.»
در این مطلب با اشاره به سخنان کدخدایی آمده است: «فرض کنیم که مردم ایران به هر دلیلی افراد قاتل را دوست داشته باشند و به آنان رأی دهند. اگر صاحبان قدرت پس از چهل سال نتوانسته باشند این نگرش اشتباه و فاسد را اصلاح کنند، بلکه عقبگرد هم شده باشد در این صورت حضورشان در قدرت برای چیست؟ اساساً مردمی که تا این حد فساد فکری داشته باشند، چه ارزشی دارد که کسی بر آنان حکومت کند؟»
دولت بعد، وارث بی‌تدبیری‌هاست
روزنامه اعتماد روز گذشته در گزارشی به انتقاد از بودجه 1400 دولت پرداخت و نوشت: «هرچند با اوج‌گیری انتقادها از لایحه بودجه سال آینده که مهم‌ترین سند مالی دولت بعدی برای اجرا و چگونگی دخل‌وخرج درآمدها محسوب می‌شود؛ تیم اقتصادی دولت روحانی دست به اصلاحاتی در این لایحه زد. اصلاحاتی که عمده تمرکز آن روی «صرفه‌جویی» در منابع بود. اتفاقی که البته پیش‌ازاین هرگز نیفتاده است.»
این روزنامه در ادامه همچنین به نقل از پیمان مولوی، دبیرکل اجرایی انجمن اقتصاددانان ایران نوشت: «این بودجه هم تفاوت ساختاری با بودجه‌های قبلی ندارد اما تنها ارثی که از این دولت به دولت بعدی می‌رسد رشد پایه پولی، حجم نقدینگی 3300 هزار میلیارد تومانی و کاهش رشد اقتصادی است. این اقتصاددان با اشاره به راهکارهای اخیر دولت برای جبران هزینه‌ها گفت که اینکه مردم هر چند وقت یک‌بار با طرح‌های عجیب و غریبی مانند اخذ مالیات از تراکنش‌های بانکی از سوی دولت روبه‌رو می‌شوند از جمله مواردی است که باید به آن دقت شود، اما آنچه مسلم است برای دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی برای سال 1400 دست‌کم باید 120 میلیارد دلار سرمایه داخلی و خارجی جذب شود.»
گفتنی است انتقاد این روزنامه حامی دولت از بودجه نویسی دولتی‌ها برای سال آینده در حالی است که دولتمردان با اصلاحاتی نمایشی مصرانه خواستار تصویب آن هستند. کارشناسان بر این باور هستند که دولت بودجه سال ۱۴۰۰ را به‌اندازه‌ای انبساطی و با اعداد و ارقام غیرواقعی به مجلس تقدیم کرده که از هم اکنون انتظارات تورمی در کشور ایجاد و قیمت‌ها را در بازار افزایش داده است بنابراین بودجه نباید طوری بررسی و تصویب شود که دولت سال آینده دست به استقراض بزند.