واکسن کرونا اجباری نیست

معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن پاسخ به برخی اظهارات ضد واکسن، درباره اقدامات انجام شده جهت خرید واکسن کرونا توضیح داد.به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا رییسی در بخش نخست نشست ویدیوکنفرانسی با خبرنگاران، در پاسخ به سوال ایسنا درباره اظهارات ضد واکسن از سوی برخی گروه های خاص، گفت: بهتر است بگوییم اظهارات ضد علم و ضد تکنولوژی. در همین راستا شاهد بودیم که در همین کشور کتاب مرجع پزشکی را هم سوزانده اند و این مباحث چیز تازه ای نیست. یا حتی اگر برگردیم در تاریخ خودمان، افرادی بودند که در زمان امیرکبیر در رابطه با واکسن آبله و غیره مقابله می کردند و می گفتند اگر این واکسن را بزنید شیطان یا جن و غیره وارد بدن تان می شود. متاسفانه از این اظهارات همیشه بوده و البته مختص ایران هم نیست و در امریکا و کشورهای دیگر هم گروه هایی هستند که با زدن واکسن مخالف هستند و این موضوع فقط به گروه های خاص کشور ما مربوط نیست.وی افزود: دو نوع مخالفت وجود دارد؛ برخی ها می گویند شاید به این واکسن اطمینان نداریم و نمی زنیم و عده ای هستند که کلا مخالفند و می گویند واکسن نزنید و یک اسمی را هم می گذارند و می گویند داروی فلان را استفاده کنید.رییسی درباره اقدامات وزارت بهداشت در مقابل اظهارات ضد واکسن در شرایط بحران کرونا و احتمال تشویش اذهان عمومی، گفت: برنامه ریزی ما برای تولید و خرید واکسن، واکنشمان نسبت به این چنین مباحثی است و این اظهارات تاثیری در برنامه ریزی ما نخواهد داشت.وی تاکید کرد: البته این افراد می توانند این واکسن خاص را نزنند واین واکسن خاص اجباری نیست. واکسنی مثل کرونا را باید در دسته بندی واکسنهایی مثل آنفلوآنزا نگاه کنیم که افراد پرخطر تزریق می کنند و اجباری هم نیست. اما واکسیناسیون روتین کشور مثل واکسن فلج اطفال، ب ث ژ و ... داستانشان متفاوت است.رییسی همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره خرید واکسن کرونا و زمان دسترسی به اولین محموله این واکسن و اولویتهای دریافت آن، گفت: اقدامات زیادی انجام شد تا بتوانیم واکسنی را وارد کشور کنیم که مطمئن باشد.
رییسی تاکید کرد: راه های مختلفی در حال انجام است؛ اما مهمترین راه پیگیری برای واکسن کرونا، صندوق کووکس است. در صندوق کووکس ۷۰ کشور ثروتمند دنیا دور هم جمع شدند و به سازمان بهداشت جهانی تعهد دادند تا عدالت در دسترسی و عدالت در توزیع واکسن ایجاد شود. این کشورها واکسن را از تولیدکنندگان مورد تایید سازمان بهداشت جهانی، درصدی از سهم تولید را دریافت کرده و وارد این صندوق می کنند تا بتوانند در سایر کشورها به صورت عادلانه توزیع کنند.معاون بهداشت وزیر بهداشت در این باره به ایسنا افزود: کشورها طبقه بندی شده اند؛ واکسن در دنیا بین ۲.۱۹ تا ۴۴ دلار بسته به نوع واکسن قیمت دارد. حال واکسن هایی که در صندوق کووکس می آیند، بسته به اینکه واکسن را به کدام کشور می دهند، در یکجایی سوبسید می دهند و در یکجا هم قیمتش بالاتر است. قطعا واکسنی که وارد کشور ما شده و به آن دسترسی پیدا می کنیم، بحث قیمتش مطرح نیست، بلکه باید واکسنی باشد که شرایط لازم ما را داشته باشد و البته قطعا واکسنی که وارد کشور می شود، زیر ۱۰ دلار است.وی گفت: در صندوق کووکس دریافت ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز را داریم پیگیری می کنیم که ۵۲ میلیون دلاری که باید به حساب کووکس ریخته می شد، تقریبا نهایی شده و انشاالله انجام می شود. ما بسیار بسیار امیدواریم که قبل از سال جدید یعنی قبل از سال ۱۴۰۰ و تا فروردین تعدادی واکسن وارد شود که بتوانیم بر اساس اولویتی که وجود دارد، واکسن را تزریق کنیم.
رییسی ادامه داد: اکنون سه نگرانی عمده داریم؛ نکته اول این است که با توجه به سرد شدن هوا قطعا در و پنجره ها بسته است و تهویه مناسب وجود ندارد و به همین دلیل باید مراقبت کنیم که دورهمی خانوادگی را به حداقل رسانده و حذف کنیم. نگرانی دوم اینکه تجربه نشان داده که هر زمان شهرها زرد می شود، از آنجایی که محدودیت ها کمتر می شود، متاسفانه منجر به ساده انگاری شده و خیز بیماری را داریم و نگرانی سوم ما بحث جهش ویروس است که ویروس در انگلیس جهش یافته و حتی به کشورهای همسایه ما هم رسیده است. به هر حال بیماری تنفسی دیر یا زود به همه جا وارد می شود. بنابراین باید پروتکل ها را جدی بگیریم و اجازه ندهیم که تجمعاتی رخ دهد و منجر به انتقال و شیوع بیماری شود.رییسی همچنین درباره وضعیت محدودیت های تردد شبانه، گفت: بنابراین محدودیت ها تا زمانی ادامه دارد که موثر باشد. فصل زمستان ویژگی های خاصی دارد و با توجه به سرد بودن هوا در و پنجره بسته است، تهویه مناسب وجود ندارد و اگر دورهمی اتفاق بیفتد، میزان انتشار بیماری بالا می رود. حال این محدودیت در این شرایط می تواند در کاهش دورهمی های خانوادگی موثر باشد و ادامه خواهد داشت. قبلا در شهرهای قرمز این محدودیت وجود داشت و پیشنهاد دادیم در شهرهای زرد هم انجام شود و به عبارتی در کل کشور محدودیت تردد شبانه از ساعت ۹ شب به بعد انجام می شود.بنابراین فکر می کنم محدودیت های تردد شبانه تا پایان امسال ادامه یابد.معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره آزمون های مدارس به صورت حضوری، گفت: در این زمینه چند پیشنهاد وجود داشت؛ یکی بحث بازگشایی برای پایه های اول و دوم بود که به صورت حضوری باشد که در کمیته تخصصی ستاد ملی رد شد. درباره آزمون ها دو اقدام انجام شده؛ یکی به ستاد استانی ستاد مقابله با کرونای استان ها واگذار کردند تا آزمون هایی که جنبه امتحان نهایی دارد با اجرای شیوه نامه ها و رعایت پروتکل ها بتوانند برگزار کنند. البته تا جای ممکن آنلاین برگزار کنند. البته در دانشگاه ها اصلا اجازه برگزاری آزمون ها به صورت حضوری را نمی دهیم. زیرا بحث خوابگاه وجود دارد و ما از خوابگاه می ترسیم که منجر به انتشار بیماری می شود، اما دانش آموز بومی همان شهر است و یک کلاس ۲۰ نفره می تواند با رعایت کامل پروتکل ها و با تعداد محدود دانش آموزان در کلاس ها آزمون را انجام دهد. البته ستاد استانی باید در این زمینه تصمیم بگیرد. بحث آزمون حضوری با رعایت شیوه نامه ها به شرط رعایت پروتکل ها در حوزه امتحانات نهایی مشکلی ندارد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین  درباره ممنوعیت پروازها به انگلیس، گفت: پرواز به کشور انگلیس را به صورت رفت و برگشت ممنوع کردیم و پرواز غیر مستقیم هم که از انگلیس به استانبول و بعد به ایران می آمد، ممنوع شده است. تمام کشورهای اروپایی که بخواهند وارد ایران شوند، باید ۴۸ یا ۷۲ ساعت قبل PCR منفی داشته باشند و بعد بتوانند وارد کشور شوند. دوم اینکه دستور دادیم که تمام پروازهای اروپایی که وارد ایران می شوند، دوباره از مسافرانشان تست بگیریم و اینها تا مشخص شدن جواب تست شان باید در قرنطینه خانگی بمانند. با این حال می گویم که ویروس تنفسی ویروسی نیست که با بستن مرزها وارد نشود و بالاخره از یک جایی وارد می شود. تنها کاری که باید انجام دهیم فاصله گذاری و دوری از تجمعات است. به ویژه اینکه ویروس جهش یافته در ترکیه، عمان و اخیرا در پاکستان مشاهده شده است. بنابراین باید پروتکل ها را به صورت کامل رعایت کنیم.رییسی درباره تجمعات در دفاتر پیشخوان دولت، آرامستان ها و... و برگزاری برخی مراسم های عروسی و... و. ، گفت: زمانیکه می گوییم که پروتکل ها به میزان ۸۶ درصد رعایت می شود، این پروتکل کشوری است. واقعا در برخی از شهرها میزان رعایت پروتکل ها پایین و به میزان ۷۰ درصد است. وقتی می گوییم ۷۰ درصد پروتکل ها را رعایت می کنند، یعنی ۳۰ درصد که عدد کمی نیست، این پروتکل ها را رعایت نمی کنند. در یک جمعیت ۸۰ میلیونی کشور وقتی ۱۰ درصد رعایت نمی کنند، یعنی هشت میلیون نفر که کم نیست. حال چند اقدام باید انجام شود؛ در شورای عالی نظارت ستاد ملی کرونا ابلاغ شده که سطوح نظارت در تمام دستگاه ها اعم از بانک ها و... نظارت ها را انجام دهند. در طرح شهید قاسم سلیمانی هم بحث نظارتی داریم که بسیج، هلال احمر و... در این حضوره نظارت می کنند و برخوردهای قانونی هم انجام می شود. حتی در مواردی بانک یا پیشخوان تعطیل شده و یا حتی با یک مسئول اداری برخورد شده یا مسئولی عزل شده است. البته نمی شود به صورت ۱۰۰ درصد خیالمان راحت باشد که همه پروتکل ها رعایت می شود. شاید اینکه هنوز مرگ و میر و ابتلا داریم به دلیل همین موضوع است که در برخی جاها رعایت نمی شود و هر گونه عدم رعایت می تواند به بیماری منجر شود.


دکتر علیرضا رییسی درباره اولویت های تزریق واکسن کرونا، گفت: اولویت ها را آماده کردیم و تا چند روز آینده آن ها را اعلام می کنیم. راهنمای اولویت بندی توزیع واکسن کووید-۱۹ در ایران است که بحث های کمیته فنی و کمیته اخلاق بررسی شده و در ستاد ملی هم باید مصوب شود و بعد آن را عمومی می کنیم. البته به طور کلی در تمام دنیا بر اساس اولویت هایی که وجود دارد، اقدام می کنند و این اولویت ها تقریبا در دنیا مشترک است و ممکن است درصد کمی اختلاف داشته باشد.وی در این باره افزود: یکی اینکه افراد در معرض آسیب که شامل کادر بهداشت و درمانی که در آی سی یو کار می کنند، مستقیما با کرونا ارتباط دارند که بسیار در معرض خطرند، افراد سالمندی که در خانه سالمندان زندگی می کنند، افراد بالای ۷۵ سال، افرادی که دارای بیماری زمینه ای یا بیماری صعب العلاج هستند، تحت شیمی درمانی هستند و یا چندین بیماری به صورت همزمان دارند. همه اینها جزو اولویت بندی و فازبندی است. چهار فاز تعریف شده که هر فاز بر اساس تعداد واکسنی که به دستمان می رسد باید آن ها را انجام دهیم. البته بستگی دارد که چقدر واکسن به دستمان برسد. اعتقاد من این است که باید این اولویت بندی ها به صورت شفاف در اختیار همه قرار گیرد و منتشر شود تا همه بدانند که سیستم توزیع واکسن به چه صورت است. این اولویت بندی مشخص است و فکر می کنم هفته آینده خدمت عموم قرار می گیرد.
۱۰۲ فوتی جدید کرونا در کشور
سخنگوی وزارت بهداشت آخرین موارد شناسایی و فوتی ناشی از کووید۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت را اعلام کرد.به گزارش ایسنا، دکتر سیماسادات لاری گفت: از روز 13 دی  تا روز ۱۴ دی ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵ هزار و ۹۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۹۷ نفر از آنها بستری شدند.وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۴۳ هزار و ۴۳۴ نفر رسید.لاری ادامه داد: متاسفانه در طول این ۲۴ ساعت، ۱۰۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۵ هزار و ۵۴۰ نفر رسید.به گفته وی، خوشبختانه تا روز ۱۴ دی، یک میلیون و ۱۳ هزار و ۱۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.وی همچنین گفت: ۴۹۵۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: تا روز ۱۴ دی، ۷ میلیون و ۷۷۷ هزار و ۴۸۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.وی افزود: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۴ شهرستان ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۰۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.