«التحریر» علیه امریکا

گروه جهان/ هزاران عراقی، در پی فراخوان گروه‌های حشد الشعبی برای تجمع در نخستین سالگرد ترور سردار شهید «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» از شنبه شب تجمع‌هایی را آغاز کردند. آنان شنبه شب در خیابان منتهی به فرودگاه بغداد، محل این ترور، گرد هم آمدند و دیروز نیز حرکت خود را به سمت میدان التحریر ادامه دادند تا دیگر بار در قلب بغداد با این شهیدان تجدید میثاق کنند.
شعار مرکزی نخستین سالروز بزرگداشت فرماندهان شهید، «شهادت و حاکمیت» اعلام شده بود و در همین راستا، در نقاط مختلف عراق، تظاهرات‌هایی برگزار شد که در آنها شرکت کنندگان یکصدا خواهان خروج نیروهای امریکایی از کشورشان شدند. بغداد نیز روز گذشته شاهد یکی از کم نظیرترین تجمع‌های سال‌های اخیر خود بود. به گزارش شبکه خبر، با اینکه اعلام شده بود این تظاهرات ساعت ۱۳ به وقت بغداد برگزار می‌شود، اما از اوایل صبح حرکت جمعیت از مسیر‌های منتهی به میدان التحریر آغاز شد. به گزارش ایرنا از بغداد، اقشار مختلف مردم عراق که در این راهپیمایی حضور داشتند، علیه امریکا شعار داده و خواهان خروج اشغالگران از کشورشان و اجرای مصوبه پارلمان عراق در این زمینه شدند.در این تظاهرات که اقشار مختلف مردم اعم از زن و مرد و پیر و جوان حضور داشتند، فریادهای «هرگز هرگز امریکا، هرگز هرگز اسرائیل» و «الله اکبر، امریکا شیطان بزرگ» سر دادند. راهپیمایان پرچم‌های امریکا، رژیم اسرائیل و آل سعود را به آتش کشیدند تا خشم خود را علیه آنها ابراز داشته و بر مخالفت خود با دخالت واشنگتن در کشورشان و توطئه‌های رژیم اسرائیل و آل سعود علیه ملت‌های منطقه تأکید کنند. شرکت کنندگان در مراسم همچنین با در دست داشتن پرچم‌های عراق و «حشد الشعبی» و تصاویر شهیدان سردار سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» و سردادن شعار، بر ادامه راه آنها تأکید کردند و خواستار گرفتن انتقام خون این شهیدان و محاکمه عاملان و آمران آن شدند. حضور تیپ‌های عتبات مقدسه در مراسم دیروز نشان داد که آنها همچنان در خط مشی فرماندهان شهید هستند و تمامی تبلیغات باطل ماه‌های گذشته رسانه‌های عربی و غربی را با حضور باشکوه خود، خنثی کردند.  تیپ علی الاکبر(ع) ، تیپ «کتائب امام علی(ع)» به رهبری «شبل الزیدی» از جمله گروه‌هایی بودند که در گردهمایی نخستین سالگرد ترور سردار «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» در میدان التحریر بغداد حضور داشتند. کفن‌پوشان تیپ «کتائب امام علی (ع)» نیز در مراسم حاضر شدند و بر آمادگی خود برای شهادت تا آزادی عراق از وجود نیروهای بیگانه تأکید کردند. جمعی از اهالی و شیوخ عشایر منطقه سنی‌نشین «ابوغریب» در غرب بغداد نیز با حمل پلاکاردهای اخراج نظامیان امریکا از خاک کشور حضور یافتند.
در شروع این مراسم، «فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشد الشعبی در سخنانی بر گرفتن انتقام خون سرداران مقاومت با اخراج نظامیان امریکا از این کشور تأکید کرد و گفت: «حاکمیت عراق باید حفظ شود. حشد الشعبی یک سازمان رسمی است و ما پیام‌رسان جنگ و خواستار خشونت نیستیم و از منافعمان حمایت خواهیم کرد.»
الفیاض همچنین افزود: «دامن زدن به نزاع و تفرقه‌افکنی توسط دشمنان به کند شدن مسیر و روند رشد عراق طی دهه‌های گذشته کمک کرد.» به گزارش ایسنا به نقل از السومریه، در همین ارتباط دبیرکل گردان‌های حزب‌الله عراق نیز در سخنانی خواستار گرفتن هرچه زودتر انتقام خون سرداران مقاومت از امریکا شد. ابو حسین الحمیداوی در این سخنان تأکید کرد: «حضور امروز ما در صحنه برای بیعت با خدا، پیامبرش و مؤمنان مقاوم و پایدار است. این حضور همچنین مجوزی است برای اینکه هرچه‌ سریع‌تر انتقام خون سرداران مقاومت گرفته شود، چرا که خون ما همچنان می‌جوشد.»


 الحمیداوی همچنین گفت: «امروز وارد سفارت شر (سفارتخانه امریکا) نخواهیم شد و این دولت را سرنگون نخواهیم کرد؛ چراکه هنوز زمان کافی وجود دارد. زیرا سلاح‌ مقاومت منضبط‌‌ تر، سازمان یافته‌تر و قانونمندتر از بسیاری از ارتش‌ها و نهادهای نظامی در طول تاریخ است و تا زمانی که خدا بخواهد در دست ما خواهد ماند و به هیچ کس اجازه نخواهیم داد تا این سلاح مقدس را که باعث حفظ سرزمین، آبرو و جان ماست، را کوچک بشمارد.»
به گزارش خبرگزاری مهر، «هادی العامری»، رهبر ائتلاف الفتح نیز در سخنانی تأکید کرد: «ما به فرماندهان پیروزی وفادار می‌مانیم و معتقدیم که آمران و عاملان جنایت علیه آنها باید مجازات شوند. شهیدان سلیمانی و المهندس به دنبال کمک به تمامی ملت‌های مستضعف بودند.»
همچنین «شیخ علی الاسدی»، رئیس شورای سیاسی نجباء تأکید کرد: «شهیدان «سلیمانی» و «المهندس» پیش از دوستان بر دشمنان خود تاثیر گذاشتند. آنان صرفاً دو فرمانده نبودند؛ بلکه دو رزمنده، دو سرباز و دو نماد بودند که از یک سو دشمنان‌شان را بیمناک و از سوی دیگر دوستان‌شان را خرسند کردند.»

اشک شمع‌ها به یاد سرداران شهید
تظاهرات باشکوه دیروز در میدان التحریر بغداد، در حالی برگزار شد که شب پیش از آن، هزاران نفر از حامیان افکار و عقاید شهید «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» در جاده منتهی به فرودگاه بغداد که محل شهادت این دو شهید اسلام بود، گرد هم آمدند. به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، شمار حاضران در این راهپیمایی و ازدحام ناشی از آنان باعث شده بود، این بزرگراه با خودروها مسدود شود. محل اصابت موشک به خودروی شهید «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» که هنوز نیز آثار آن روی زمین و دیوار اطراف آن قابل مشاهده است، با نوارهایی قرمز بسته شده و داخل آن شمع‌هایی روشن شده بود.