دانشگاه‌ها امتحان حضوری نخواهند داشت احتمال ادامه محدودیت‌های شبانه تا پایان سال

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: اگر بخواهیم حد ایده‌آل را در نظر بگیریم باید حداقل ۲۱ میلیون نفر را در کشور واکسن بزنیم.
علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری روز یکشنبه در پاسخ به سوالی درباره میزان نیاز کشور به واکسن کرونا بیان کرد: به هیچ وجه تفکر ایمنی جمعی با گرفتن کرونا ویروس را نه اخلاقی می‌دانیم و نه طرفدار آن هستیم، بنابراین آن را تایید نمی‌کنیم، چون این موضوع که همه به کرونا مبتلا شوند و بعد بگوییم نیازی به استفاده از واکسن نیست، کاملاً غیر اخلاقی است چون در این ابتلاها قطعاً تعداد زیادی از هموطنان ما از بین خواهند رفت و بنابراین اصلاً دنبال چنین برنامه و سیاستی نیستیم.
به گزارش ایلنا، رئیسی افزود: زمانی که می‌گوییم سالمندان در اولویت هستند، اگر مبنا را بالای ۶۰ سال بگذاریم حدود ۶ میلیون نفر در کشور را شامل می‌شوند و اگر کادر بهداشت و درمان و دیگر گروه‌های پرخطر را در نظر بگیریم حدود یک میلیون نفر می‌شوند و افراد دیگری هستند که کارشان پرریسک است و شاید کمتر از آنها صحبت شده باشد، مثلاً افرادی که با جسد سر و کار دارند و در بهشت زهرا کار می‌کنند در اولویت هستند، همچنین بیماران صعب العلاج، سرطانی و جانبازان شامل اولویت‌ها محسوب می‌شوند که به طور کل همه‌ی این‌ها ۱۰ میلیون می‌شوند و بعد از آن باید سراغ گروه‌های پرریسک دیگر رفت. هرکجا که جمعیت زیاد وجود دارد جزو اولویت‌ها قرار می‌گیرند به طور کلی اگر بخواهیم حد ایده آل را در نظر بگیریم باید حداقل ۲۱ میلیون نفر را در کشور واکسن بزنیم که این ۲۱ میلیون را باید دو برابر کرد که ۴۲ میلیون دوز خواهد شد، اما اگر فقط سه میلیون دوز واکسن داشته باشیم باید سراغ افراد در اولویت اول برویم.
وی ادامه داد: باید به تجربه‌های ۱۰ تا ۱۱ ماه اخیر توجه کنیم که در اردیبهشت وضعیت خوب بود، اما رعایت پروتکل‌ها به ۲۷ درصد رسید و توجه داشته باشیم که هیچ عاملی به تنهایی در کاهش بیماری موثر نیست. شهرهای قرمز در آبان ماه با محدودیت شدیدی روبه‌رو شد و در اول آذر ۱۶۰ شهر در وضعیت قرمز قرار گرفتند و همچنین در نیمه دوم آذرماه شاهد افت بیماری بودیم که بعد از آن هم طرح شهید سلیمانی آغاز شد، همه این عوامل باعث شد که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بیش از ۸۶ درصد برسد.


وی در مورد واکنش‌های افراد مخالف تزریق واکسن کرونا، گفت: این اظهارات ضد علم و ضد تکنولوژی است و شاهد بودیم که در همین کشور کتاب مرجع پزشکی را هم سوزاندند و این مسائل چیز تازه‌ای نیست، حتی در تاریخ خودمان افرادی بودند که در زمان امیرکبیر در مورد واکسن آبله مخالفت می‌کردند و می‌گفتند که این واکسن را اگر استفاده کنیم شیطان یا جن وارد بدن می‌شود که متاسفانه از این اظهارات همیشه وجود داشته که مختص کشور ما هم نیست در آمریکا و کشورهای دیگر هم گروه‌هایی وجود دارند که با زدن واکسن مخالف هستند، بنابراین فقط به گروه‌های خاصی در کشور ما مربوط نمی‌شود که البته دو نوع مخالفت وجود دارد که بعضی می‌گویند به این واکسن اطمینان داریم و تزریق نمی‌کنیم و عده دیگر کاملاً و به صورت کلی مخالف تزریق واکسن هستند و معتقدند به جای استفاده از واکسن از داروی دیگری که خودشان نامی بر آن گذاشتند استفاده شود. اما این اظهارات تاثیری در برنامه‌ریزی‌هایی که ما برای تولید و خرید واکسن داریم وارد نکرده و واکنش‌مان را به چنین اظهاراتی به همین شکل نشان می‌دهیم، البته موضوع دیگر این است که این افراد می‌توانند این واکسن خاص را تزریق نکنند و استفاده از آن هم اجباری نیست، چون باید واکسن کرونا را همچون واکسن‌انفولانزا در نظر بگیریم که دسته‌بندی برای آن وجود دارد و با تزریق واکسن‌های دیگر مثل فلج اطفال و غیره کاملاً متفاوت است.
معاون وزیر بهداشت افزود: بعضی کشورهای حاشیه خلیج فارس که واکسن کرونا را تزریق کردند در فاز آزمایشی واکسن شرکت کرده بودند، در حالیکه کشور ما نپذیرفت در این فاز شرکت کند، بنابراین درست است که بعضی از کشورها واکسن کرونا را تزریق کردند اما در فاز آزمایشی شرکت کرده بودند و کشور ما نپذیرفت تا این کاری را انجام دهد. در این زمینه ما دو شرط داشتیم، اول این که یا واکسن تولید داخلی خودش باشد و یا با کشور دیگری شریک شود و آن تکنولوژی وارد کشور شود تا آن زمان بتوان فازهای مختلف را انجام داد، ما راه‌های مختلفی را برای به دست آوردن واکسن کرونا انجام دادیم که مهم‌ترین آنها صندوق کووکس است که ۷۰ کشور ثروتمند دنیا دور هم جمع شدند و به سازمان جهانی بهداشت تعهد دادند تا عدالت در دسترسی و توزیع واکسن را ایجاد کند.
دانشگاه‌ها امتحان حضوری نخواهند داشت
معاون وزارت بهداشت در مورد بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و انجام آزمون‌های حضوری بیان کرد: در جلساتی که داشتیم پیشنهاد بازگشایی پایه‌های اول و دوم دبستان مطرح شده بود اما در ستاد ملی مقابله با کرونا این موضوع رد شد و همچنین در مورد آزمون‌های مدارس این موضوع به ستاد هر استان واگذار شد تا آزمون‌هایی نهایی برگزار شود، اما برای دانشگاه‌ها ماجرا شکل دیگری دارد و اجازه نمی‌دهیم آزمون به صورت حضوری برگزار شود، چون در این شرایط بحث خوابگاه‌ها به میان می‌آید که عامل انتشار بیماری خواهند بود و موضوع اصلی ما برای دانشگاه همین خطر خوابگاه‌ها است.
وی در مورد روند تست واکسن ساخت داخلی و تست ایمنی آن، افزود: این سه نفری که واکسن را تزریق کردند هیچ عارضه‌ای تاکنون نداشتند و باید تا ۱۴ روزه بعد دوز بعدی را تزریق کنند تا ۲۸ روز بعد اثر واکسن سنجیده شود. همچنین در روزهای آینده این واکسن به چهار داوطلب دیگر هم تزریق می‌شود تا همه ۵۶ نفر در فاز اول تست انسانی را انجام دهند تا بحث ایمنی واکسن بررسی شود.
وی در مورد وضعیت آلودگی هوا بیان کرد: در رابطه با آلودگی هوا جلسه‌ای را با رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست و وزیر نیرو داشتیم، وزارت بهداشت و گزارش در ارتباط با آلودگی هوا و تاثیر آن بر کرونا ارائه داد که در مصوبات ستاد ملی وجود دارد، همچنین نامه‌ای هم به معاون رئیس جمهور ارسال شد چون بحث آلودگی در بیماری‌های تنفسی سرطان‌ها بسیار قابل اهمیت است وضعیت بسیاری از ایستگاه‌ها از هشدار هم بالاتر بوده و در این مدت هم تعطیلی اتفاق نیفتاده است. موضوع دیگر این است که اگر در تهران تعطیلی اتفاق بیفتد مردم به سمت شمال کشور حرکت می‌کنند و همین اتفاق در شمال کشور هم رخ می‌دهد و اگر تعطیلی هم اتفاق بیفتد باید به این شکل باشد که مردم در خانه بمانند و به سفر نروند.
معاون وزیر بهداشت در مورد وضعیت محدودیت‌های شبانه بیان کرد: همانطور که می‌دانید قبلاً محدودیت‌های شبانه فقط در شهرهای قرمز بود، اما الان در کل کشور محدودیت شبانه که از ساعت ۹ شب شروع می‌شود و باید بگویم که به احتمال زیاد تا پایان امسال محدودیت‌های شبانه ادامه خواهد داشت.
سایر اخبار این روزنامه