اجرای رسمی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها

فرآیند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد آغاز شد؛ این خبری بود که روز گذشته سخنگوی دولت آن را اعلام کرد و به این ترتیب به طور رسمی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها اجرایی شد.
علی ربیعی ظهر روز شنبه از دستور رئیس جمهور برای تامین اعتبار این قانون خبر داد و گفت: در هفته گذشته نیز رئیس جمهور در نامه‌ای به جناب آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در خصوص تامین بودجه بخشی از این قانون در سال ۱۳۹۹ دستور لازم را داده است. همچنین رئیس جمهور در روزهای گذشته دستور اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را صادر و از ساعاتی پیش فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی شده UF۶ به دست خواهد آمد.
ربیعی تصریح کرد: کلیه این فرآیند پس از انجام اقدامات اولیه از قبیل اطلاع‌رسانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحویل پرسشنامه طراحی بر مبنای تعهدات پادمانی کشور صورت گرفته است.
با این حال سخنان ربیعی با واکنش‌های متفاوت بین‌المللی مواجه شد. همان طور که انتظار می‌رفت مقامات رژیم اشغالگر قدس جزو اولین کسانی بودند که به این خبر واکنش نشان دادند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد: افزایش غنی‌سازی اورانیوم در ایران نقض پایبندی‌های قبلی است و نشان دهنده نیت این کشور برای تولید سلاح هسته‌ای است. اسرائیل به ایران اجازه نخواهد داد که به سلاح هسته‌ای دست یابد!


اتحادیه اروپا به بالا بردن سطح غنی سازی اورانیوم در ایران واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا، پیتر استانو، سخنگوی کمیسیون روابط خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌‌وگو با اسپوتنیک گفت: اتحادیه اروپا مطلع شده که ایران سطح غنی سازی اورانیوم را بالا برده است. اگر این اعلام اجرایی شود به مثابه خروج قابل ملاحظه‌ ایران از پایبندی‌هایش به توافق هسته‌ای خواهد بود.
وی گفت که این اقدام ایران پیامدهای خطرناکی بر مقابله با انتشار سلاح هسته‌ای خواهد داشت.
استانو تاکید کرد: بار دیگر تاکید می‌کنیم که از هرگونه اقدامی که ممکن است مانع حفظ برجام شود، اجتناب کنید.
این مقام اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا این لحظه اجرایی شدن این اعلان ایرانی را تایید نکرده است و ارزیابی اتحادیه اروپا از برنامه هسته‌ای ایران مبتنی بر اقداماتی است که اتخاذ می‌کند نه اعلام برنامه‌ها.
میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی نیز در خصوص غنی سازی 20 درصدی ایران، در صفحه توییترش نوشت: ایران اعلام کرد که غنی سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد را از سر می‌گیرد.  این یک خبر فوری نیست. این اقدام با توجه به قانون تصویب شده در پارلمان ایران،  قابل پیش بینی بود.  نکته اصلی این است که این اقدام در چارچوب عادی سازی ممکن وضعیت پیرامون برجام(توافق هسته‌ای) بازگشت پذیر است.
از سوی دیگر رویترز به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که مدیرکل آژانس قرار است اعضای شورای حکام را در جریان روند غنی سای اورانیوم در ایران قرار دهد.
بنابراین گزارش قرار بود مدیرکل آژانس به اعضای این سازمان درباره تحولات اخیر درخصوص غنی‌سازی اورانیوم در ایران اطلاع رسانی کند.
سخنگوی آژانس از طریق ایمیل به خبرگزاری رویترز اعلام کرد: بازرسان آژانس بر فعالیت‌های تاسیسات فردو در ایران نظارت دارند. طبق اطلاعات آنها، قرار است رافائل گروسی (مدیرکل آژانس) گزارشی را به اعضای آژانس درباره این فعالیت‌ها ارائه دهد.