مشاور امنیت ملی بایدن، مذاکره موشکی را شرط بازگشت به برجام عنوان کرد


«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی دولت آینده آمریکا اعلام کرد که در صورتی که ایران به تعهدات خود در برنامه هسته‌ای عمل کند، همان‌طور که بایدن گفته است آمریکا به این توافق باز خواهد گشت اما این بازگشت باید سرآغاز مذاکراتی دیگر باشد.
وی گفت: آمریکا فکر می‌کند که مسئله موشک‌های بالستیک ایران باید بر روی میز مذاکره باشد.
وی در ادامه گفت: «اقدامات دولت ترامپ در قبال ایران باعث امن‌تر شدن آمریکا نشد و تهران به دستیابی به سلاح هسته‌ای نزدیکتر شده است.»
به گزارش فارس، سالیوان ماه پیش نیز در اجلاس شورای مدیریت «وال استریت ژورنال» گفته بود: «در وضعیت خطرناکی قرار داریم. آنها اورانیوم بیشتری غنی کرده‌اند. ما (از توافق) خارج شدیم و تنها هستیم.»


وی ادعا کرد: «بازگشت به توافق که به معنای لغو تحریم‌های میلیارد دلاری برای تهران است، زمینه را برای مذاکرات بعدی درباره مسائل گسترده‌تر فراهم خواهد کرد.»
در حالی که آمریکا کشوری بوده که از برجام خارج شده، سالیوان در ادامه مدعی شد به ایران بستگی دارد و اگر حاضر به همراهی نشود، آن زمان آمریکا می‌تواند از کشورهای دیگر بخواهد به آن بپیوندند تا به ایران نشان دهند گزینه دیگری ندارد. سخنان سالیوان و شرط گذاری وی برای بازگشت به برجام در حالی است که هفته پایانی آذرماه، آقای روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری که با حضور شماری از خبرنگاران برگزار شد، در پاسخ به سؤال شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا که پرسید: «آقای جو بایدن اعلام کرده‌اند که مایل هستند مجدداً به برجام بازگردند، اما این بار به‌دنبال یک توافقنامه قدرتمندتر هستند که شامل برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران خواهد بود و در این راستا کشورهایی مثل آلمان، فرانسه، بریتانیا با آن همصدا هستند. با توجه به الحاقاتی که مدنظر آقای بایدن است، به‌نظر شما، بازگشت کامل به تعهدات از طرف همه طرف‌ها، منطقی و واقع‌بینانه به‌نظر می‌رسد؟» گفت: آن تعبیری را که شما از آقای بایدن نقل کردید من نشنیدم که بگوید که اگر بخواهم برگردم، باید یک توافق دیگر و قوی‌تری داشته باشیم، این حرف ترامپ است و حرف بایدن نیست. ترامپ همین را می‌گفت، می‌گفت «این توافق را قبول نداریم و باید برگردیم به یک توافق قوی‌تر.»
گفتنی است دولت آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفت و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد. ترامپ وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.
در حالی که دوران ۴ ساله ریاست‌جمهوری ترامپ رو به اتمام است او در تحقق این هدف ناکام مانده و ترامپ از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است. منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
آغاز غنی‌سازی 20 درصد پایان انفعال در برابر بدعهدی غرب در مکتب سلیمانی دشمن التماس می‌کند (یادداشت روز) اخبار ویژه شهادت فرماندهان مقاومت اخراج آمریکا از منطقه را به شعار مردم تبدیل کرد حقوق ماهانه زیر ۴۵ میلیون تومان از نظر دولت «نجومی» نیست! حاج قاسم با بسیج مردم، مشکلات را حل می‌کرد آیت‌الله مصباح، حکیم مجاهد پس از تشییع باشکوه در جوار بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) آرام گرفت ترامپ و پمپئو توسط ایران شکار خواهند شد وجه مشترک آیت‌الله مصباح و شهید سلیمانی دفاع جانانه از ولایت فقیه است جلیلی: در موضوعات مهم جهانی، گفتمان انقلاب اسلامی باید مدعی باشد نه متهم مشاور امنیت ملی بایدن، مذاکره موشکی را شرط بازگشت به برجام عنوان کرد آغاز تزریق واکسن ایرانی کرونای ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به دومین گروه از داوطلبان باید درباره منطقه هم به آمریکا امتیاز می‌دادیم تا از برجام خارج نشود! آغاز غنی‌سازی 20 درصد پایان انفعال در برابر بدعهدی غرب آغاز غنی‌سازی 20 درصد پایان انفعال در برابر بدعهدی غرب