آغاز غنی‌سازی 20 درصد پایان انفعال در برابر بدعهدی غرب

سرویس سیاسی- علی ربیعی سخنگوی دولت از دستور رئیس‌جمهور برای تأمین اعتبار قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها خبر داد و گفت: هفته گذشته رئیس‌جمهور در نامه‌ای به معاون اول خود درخصوص تأمین بودجه بخشی از این قانون در سال 1399 دستورات لازم را داده است.
وی افزود: همچنین رئیس‌جمهور در روزهای گذشته دستور اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را صادر کرد و از بعدازظهر دوشنبه فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا عصر دوشنبه اولین محصول اورانیوم غنی‌شده UF6 به دست آمد. ربیعی تصریح کرد: کلیه این فرآیند پس از انجام اقدامات اولیه، از قبیل اطلاع‌رسانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌و تحویل پرسشنامه طراحی بر مبنای تعهدات پادمانی کشور صورت گرفته است. سخنگوی دولت با بیان اینکه مواضع دولت درخصوص این قانون به‌صراحت اعلام شده است، تأکید کرد: دولت خود را ملزم به اجرای قانون می‌داند.
پایان مماشات دو ساله
با طرف عهدشکن غربی


موضع دولت از ابتدای اجرای برجام بر این اساس بود که تا جای ممکن نباید بهانه‌ای به دست طرف مقابل داد که باعث اجماع علیه ایران شود و در همین راستا حتی زمانی که ‌ترامپ در اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد دولت اعلام کرد به شرط اجرای تعهدات طرف اروپایی، حاضر است به برجام ادامه دهد.
 اما با وجود اینکه هیچ اقدامی از سوی اروپا انجام نشد، برجام یک سال به همین شکل به‌صورت یکطرفه از سوی ایران اجرا شد و نهایتا پس از یک سال ایران در پنج گام تصمیم گرفت برخی تعهدات خود را کاهش دهد. اما این موضوع هم باعث نشد تغییری در رفتار طرف غربی برجام ایجاد شود و همین مسائل باعث شده که مردم ایران در شرایط شیوع بیماری کرونا، با بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها روبه‌رو باشند و حتی به گفته مقامات دولتی از جمله محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، حتی امکان جابه‌جایی پول برای خرید دارو نیز وجود ندارد.
طرح مجلسی‌ها
که دستان دولت را پر کرد
در چنین شرایطی بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اواسط آذرماه گذشته بررسی کلیات و جزئیات طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از ملت ایران را در دستورکار قرار دادند و تصویب کردند. این طرح به‌دنبال برداشتن قید و بندهایی است که برجام به دست و پای فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان بسته بود؛ قید و بندهایی که در ازای لغو تحریم‌ها پذیرفته شد و در شرایط فعلی که طرف مقابل به هیچ‌یک از تعهداتش عمل نکرد و تحریم‌ها لغو نشد دیگر هیچ ضرورتی به ادامه تن دادن به آن قیدوبندها نیست.
نمایندگان مجلس با اعتقاد بر اینکه با وجود پنج گام کاهش تعهدات هسته‌ای، فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان همچنان پویایی لازم را ندارد دولت و سازمان انرژی اتمی ‌را مکلف به انجام اقداماتی در زمینه گسترش فعالیت هسته‌ای و همچنین کاهش نظارت‌ها کرده‌اند. پیش فرض بنیادین این طرح این است که تنها راه موثر برای کاستن از فشار تحریم و تهدید دشمن، هزینه‌مند کردن اقدامات آن در حوزه‌هایی است که دشمن از آن نگرانی جدی دارد. درصد و ظرفیت غنی‌سازی، رآکتور اراک، تولید اورانیوم فلزی و لغو پروتکل، دقیقاً ناظر به نقاط محاسبه نشده توسط دشمن بوده است.
گام مهم دولت برای
برهم زدن محاسبات دشمن
گرچه دولتی‌ها در ابتدای مطرح شدن این طرح از سوی مجلس به مخالفت با آن پرداختند و با ارائه استدلالاتی اجرای چنین طرحی را موثر نمی‌دانستند اما در نهایت منطق مجلسی‌ها درباره این طرح چربید و در نهایت روز گذشته سخنگوی دولت از اجرای ماده 1 قانون مصوب مجلس خبر داد که بر اساس آن «سازمان انرژی اتمی ‌ایران موظف است، نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند».
مصوبه مجلس شورای اسلامی سازمان انرژی اتمی ‌را موظف کرده است که در صورت عدم لغو تحریم‌ها ظرف مدت سه ماه عملیات نصب، تزریق گاز، غنی‌سازی و ذخیره‌سازی مواد را تا درجه غنای مناسب، با حداقل یک هزار ماشین IR- ۲m در بخش زیرزمینی تاسیسات شهید احمدی روشن نطنز آغاز کند.
همچنین سازمان انرژی اتمی‌ مکلف است در همین بازه زمانی، هرگونه عملیات غنی‌سازی و تحقیق و توسعه با ماشین‌های IR-۶ را به تاسیسات شهید علی محمدی فردو منتقل کرده و عملیات غنی‌سازی را با حداقل ۱۶۴ ماشین از این نوع آغاز نموده و آن را تا انتهای سال ۱۳۹۹ به یک هزار ماشین توسعه بدهد.
واکنش‌ها به اقدام مهم دولت در اجرای قانون راهبردی مجلس
اقدام مهم دولت در اجرای قانون مهم و راهبردی مجلس البته با واکنش‌های مختلفی از جمله کشورهای طرف برجام مواجه شد. «میخاییل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین دیروز شنبه در پیامی‌توییتری اعلام کرد که تصمیم ایران برای آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصد قابل پیش‌بینی بود.
نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در این‌باره نوشت: تصمیم تهران برای چنینن چیزی (آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم) به خصوص در سایه ضرورت قانونی که اخیراً در مجلس ایران تصویب شد؛ کاملاًً قابل پیش‌بینی بود. «میخاییل اولیانوف» در این‌باره اضافه کرد: تنها سؤال این است که چنین اقدامی در شرایط فعلی چقدر به موقع است.
اولیانوف البته روز جمعه در پیامی ‌توییتری اعلام کرده بود که ایران تصمیم غنی‌سازی ۲۰ درصدی را به آژانس انرژی اتمی‌ اطلاع داده است. نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در این‌باره نوشت: دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌درباره تصمیم تهران برای آغاز غنی‌سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد، به شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل گزارش داد.
اتحادیه اروپا،
وقاحت‌های عهدشکنانِ بدهکار
ساعاتی پس از آغاز فرآیند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در مجتمع غنی‌سازی شهید علی‌محمدی (فردو) در روز دوشنبه، اتحادیه اروپا نسبت به آن واکنش نشان داد.
«پیتر استانو» سخنگوی این اتحادیه مدعی شد که این اقدام ایران یک «انحراف قابل توجه» از تعهدات تهران ذیل توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است. وی همچنین گفت که مقامات این اتحادیه در بروکسل تا زمان ارائه اطلاعات دقیق از سوی مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌در اواخر روز دوشنبه صبر کرده و سپس در مورد اقدام لازم تصمیم‌گیری خواهند کرد.
استانو در ادامه خطاب به خبرنگاران مدعی شد که این اقدام ایران «پیامدهای جدی برای [پیمان] عدم ‌اشاعه [تسلیحات] هسته‌ای» خواهد داشت.
خبرگزاری «رویترز» نیز به نقل از یکی از سخنگویان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌گزارش کرد که مدیر کل آژانس درصدد است اعضای شورای حکام آژانس را در جریان جدیدترین تحولات غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.
عصبانیت نتانیاهو
از آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی
از سوی دیگر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل خشمگین از آغاز از سرگیری تولید سوخت هسته‌ای ۲۰ درصدی توسط سازمان انرژی اتمی‌ایران، ادعاهای خود علیه کشورمان را تکرار کرد.
نتانیاهو دیروز دوشنبه در اظهاراتی بی‌اساس ادعا کرد که هدف از سرگیری ۲۰ درصد غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران، تولید سلاح‌های هسته‌ای است و اسرائیل هرگز به تهران اجازه تولید چنین سلاح‌هایی را نخواهد داد.
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که تاکنون از پیوستن به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای سر باز زده است، طی این اظهارات فرافکنانه مدعی شد که تصمیم ایران برای غنی‌سازی فقط می‌تواند به‌عنوان تلاشی برای ادامه اجرای هدف این کشور برای توسعه برنامه سلاح‌های هسته‌ای تفسیر شود.
اظهارات نتانیاهو برای تشویش اذهان عمومی در حالی بیان می‌شود که تا کنون ۱۸۸ کشور جهان از جمله ایران پیمان‌نامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا کرده‌اند اما رژیم صهیونیستی همراه با هند، پاکستان و سودان جنوبی این پیمان‌نامه را نپذیرفته‌اند و کره شمالی نیز پس از نقض پیمان آمریکا در نهایت از این پیمان‌نامه خارج شد.
بسیار مضحک است که رژیم صهیونیستی با این سابقه خشونت و اعمال سیاست‌های آپارتاید و انجام جنایات جنگی که اسناد آن در همه ارگان‌ها و سازمان‌های وابسته به سازمان ملل موجود است و کمترین ارزشی برای قطعنامه‌های سازمان ملل قائل نیست و به فعالیت تولید و انباشت سلاح‌های اتمی و سایر سلاح‌های کشتار جمعی ادامه می‌دهد، دیگر کشورها از جمله ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کند.
ادعاهای دیروز نتانیاهو علیه برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران در حالی تکرار می‌شود که تمام اقدامات تهران برای کاهش تعهدات برجامی و از سرگیری فعالیت‌های غنی‌سازی ایران در نامه‌ای از سوی رئیس‌جمهور کشورمان به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌رسیده است و همان‌گونه که «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی‌کشورمان ۱۳ دی‌ماه در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: ایران طی نامه‌ای ‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌را برای از سرگیری تولید سوخت ۲۰ درصد آگاه کرده است.
تامین رادیودارو‌های یک میلیون بیمار
 با غنی‌سازی 20 درصد
نکته دیگری که اجرای قانون راهبردی مجلس از سوی دولت را بسیار مهم و حائز اهمیت می‌کند آن است که جدا از اعلام هشدار به طرف عهدشکن غربی، گامی ‌مهم در جهت تامین نیاز‌های داخلی کشور آن هم در شرایط حساس فعلی است.
در همین راستا حسین آبنیکی رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی ‌گفت: بعد از اینکه غرب ما را تحریم کرد تصمیم گرفتیم غنی‌سازی ۲۰ درصدی را شروع کنیم و در بهمن ۸۸ این اتفاق کلید خورد. در راستای همین اقدام در سال ۸۹، ۹۰ بود که تلاش کردیم اورانیوم غنی‌شده را به سوخت راکتور تهران تبدیل و منتقل کنیم و به این ‌ترتیب رآکتور تهران را روشن کردیم و رادیو دارو‌های مورد نظر خود برای درمان بیماران را تامین کردیم.
آبنیکی افزود: در شرایط فعلی نیز نیاز خود را با رادیودارو‌هایی که با سوخت ۲۰ درصد در سال‌های قبل تولید کردیم پیش می‌بریم، اما این ذخیره رو به پایان است و تحریم دول غربی در حوزه تامین اورانیوم ۲۰ درصد و سوخت رادیو دارو‌ها همچنان ادامه داشت و جمهوری اسلامی برای تامین نیاز‌های درمانی خود چاره‌ای جز غنی‌سازی ۲۰ درصد نداشت.
رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی‌ که با خبرگزاری دانشجو گفت‌و‌گو می‌کرد در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به این شرایط و بدعهدی غرب و از آنجا که برجام نیز گشایشی در حوزه اقتصادی نداشت جمهوری اسلامی نیز تصمیم گرفت تامین نیاز رادیو دارویی خود و غنی‌سازی ۲۰ درصد را دوباره از سر بگیرد.
وی تاکید کرد‌: این اقدام، گذشته از بدعهدی طرف مقابل ضرورتی است که غنی سازی ۲۰ درصد به شدت برای تأمین سوخت راکتور تهران مورد نیاز است و در واقع رادیو دارو‌هایی که مورد نیاز یک میلیون بیمار است را تامین می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
آغاز غنی‌سازی 20 درصد پایان انفعال در برابر بدعهدی غرب در مکتب سلیمانی دشمن التماس می‌کند (یادداشت روز) اخبار ویژه شهادت فرماندهان مقاومت اخراج آمریکا از منطقه را به شعار مردم تبدیل کرد حقوق ماهانه زیر ۴۵ میلیون تومان از نظر دولت «نجومی» نیست! حاج قاسم با بسیج مردم، مشکلات را حل می‌کرد آیت‌الله مصباح، حکیم مجاهد پس از تشییع باشکوه در جوار بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) آرام گرفت ترامپ و پمپئو توسط ایران شکار خواهند شد وجه مشترک آیت‌الله مصباح و شهید سلیمانی دفاع جانانه از ولایت فقیه است جلیلی: در موضوعات مهم جهانی، گفتمان انقلاب اسلامی باید مدعی باشد نه متهم مشاور امنیت ملی بایدن، مذاکره موشکی را شرط بازگشت به برجام عنوان کرد آغاز تزریق واکسن ایرانی کرونای ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به دومین گروه از داوطلبان باید درباره منطقه هم به آمریکا امتیاز می‌دادیم تا از برجام خارج نشود! آغاز غنی‌سازی 20 درصد پایان انفعال در برابر بدعهدی غرب آغاز غنی‌سازی 20 درصد پایان انفعال در برابر بدعهدی غرب