ایران غنی‌سازی ۲۰درصد را آغاز کرد

سخنگوی دولت گفت: اعتبار آیین نامه اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تامین و فرآیند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد آغاز شده است. به گزارش ایسنا، علی ربیعی از دستور رئیس جمهور برای تامین اعتبار این قانون خبر داد و گفت: در هفته گذشته نیز رئیس جمهور در نامه‌ای به جناب آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در خصوص تامین بودجه بخشی از این قانون در سال ۱۳۹۹ دستور لازم را داده است. ربیعی افزود: همچنین رئیس جمهور در روزهای گذشته دستور اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را صادر و فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی شده UF۶ به دست خواهد آمد.
ربیعی تصریح کرد: کلیه این فرآیند پس از انجام اقدامات اولیه از قبیل اطلاع‌رسانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحویل پرسشنامه طراحی بر مبنای تعهدات پادمانی کشور صورت گرفته است.سخنگوی دولت تاکید کرد: مواضع دولت در خصوص این قانون به صراحت اعلام شده است. با این حال دولت خود را ملزم به اجرای قانون می‌داند. درهمین رابطه سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، اعلام کرد: به دنبال ارائه اصلاحیه پرسشنامه اطلاعات طراحی سایت فردو به آژانس و حضور بازرسان در این سایت در صبح روز دوشنبه برای راستی آزمایی اطلاعات ارائه شده و برداشتن مهر و موم سیلندر حاوی اورانیوم ۴.۱ درصد، مدیرکل آژانس طی گزارشی آغاز تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را تایید کرد. کاظم غریب آبادی با اشاره به گزارش رافائل گروسی درباره آغاز غنی‌سازی 20 درصدی ایران افزود: در این گزارش آمده است که بازرسان آژانس مهر و موم یک سیلندر ۱۳۷.۲ کیلوگرمی اورانیوم ۴.۱ درصد را برداشته و این سیلندر به خط تولید وصل و تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد از سوی ایران آغاز شد.
نماینده دائم کشورمان گفت: این اقدام به دنبال نامه مورخ ۱۱ دی ماه ایران به آژانس صورت گرفت. وی ادامه داد: در این نامه که طی گزارشی از سوی آژانس به اطلاع کشورهای عضو نیز رسیده، آمده است: «مطابق مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی و به منظور پایبندی به این مصوبه، سازمان انرژی اتمی قصد دارد اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را در کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو تولید نماید. پرسشنامه اطلاعات طراحی سایت فردو نیز متعاقبا به روز‌رسانی خواهد شد».
>ادامه غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران مطابق بند ۳۶ برجام است


محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان هم با اشاره
به ادامه غنی‌سازی ۲۰ درصدی در صفحه توئیتر خود نوشت: ما
به غنی‌سازی ۲۰ درصدی همانطور که به تصویب مجلس‌ ایران رسیده ادامه دادیم. به حسب وظیفه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع‌رسانی شده است‌. اقدام جبرانی ما کاملا با بند ۳۶ برجام پس از سال‌ها عدم پایبندی چندین کشور طرف برجام به تعهداتشان، مطابقت دارد. اقدامات ما درصورت پایبندی کامل همه کشورها
کاملا برگشت‌پذیر هستند.دراین باره فرارو نوشت: براساس
آیین نامه دولت "سازمان انرژی اتمی به منظور تحقق ایجاد ظرفیت تولید ماهیانه ۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده (LEU) پس از تامین اعتبار نسبت به نصب و راه‌اندازی یک هزار ماشین
آی-آر-تو-ام (IR۲M) و یک هزار ماشین آی-آر- سیکس (IR-۶) به ترتیب در بازه‌های زمانی سه ماهه و یک ساله اقدام خواهد کرد."
هیئت وزیران در جلسه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ به پیشنهاد وزارت امور خارجه،
سازمان‌های انرژی اتمی ایران و برنامه و بودجه کشور و معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری و به منظور تامین اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، آیین‌نامه اجرایی قانون یادشده را تصویب کرد. این آیین نامه چند روز پیش توسط اسحاق جهانگیری برای اجرا به نهادهای و سازمان‌های مسئول ابلاغ گردید.قانون جنجالی مجلس چندی پیش به تصویب رسید و شورای نگهبان پس از یک رفت و برگشت آن را به سرعت تائید کرد. دولت منتقد جدی تصویب این قانون بود و معتقد بود که مسیر دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها را تخریب می‌کند.
قانون مجلس سازمان انرژی اتمی را موظف به غنی‌سازی
بیست درصدی می‌کند. همچنین دولت را موظف به افزایش چشمگیر تولید و ذخیره اورانیوم می‌کند. این قانون در نهایت می‌گوید اگر قدرت‌های جهانی تحریم‌ها را لغو نکنند و مسیر تبادل ارز را باز نگذارند دولت موظف است اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند. به هر حال اجرای این قانون باعث خروج ایران از برجام می‌شود و توقف پروتکل الحاقی می‌شود. اما دولت با آیین نامه اجرایی که تنظیم کرده تلاش می‌کند که به نوعی به قانون مجلس انعطاف بیشتری دهد و بازه زمانی اجرای آن را بیشتر کند تا بتواند برای دیپلماسی زمان بخرد با این حال دولت می‌گوید قانون را اجرا خواهد کرد. 13دی ماه نیز علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی رسما اعلام کرد که ایران غنی‌سازی 20درصد را آغاز می‌کند. صالحی گفت: ""نامه‌ای به نماینده جمهوری اسلامی در آژانس
بین‌المللی در وین داده‌ایم که تسلیم این نهاد شود. به اعتبار مصوبه مجلس می‌خواهیم غنی‌سازی ۲۰ درصد را آغاز کنیم، چون
باید به آژانس اعلام کنیم بازرسان این نهاد بیایند برخی چیزهایی که پلمب شده را فک پلمب کنند."
>اولیانوف: اقدام ایران قابل پیش‌بینی بود
درهمین راستا نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین به آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی در ایران واکنش نشان داده و آن را قابل پیش‌بینی تلقی کرد. میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در صفحه توییترش نوشت: ایران اعلام کرد که غنی‌سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد را از سر می‌گیرد. این یک خبر فوری نیست. این اقدام با توجه به قانون تصویب شده در پارلمان ایران، قابل پیش‌بینی بود. نکته اصلی این است که این اقدام در چارچوب عادی‌سازی ممکن وضعیت پیرامون برجام(توافق هسته ای) بازگشت پذیر است. اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می‌شود که علی ربیعی سخنگوی دولت امروز گفت: اعتبار آیین نامه اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تامین و فرآیند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد آغاز شده است.
>ارزیابی اتحادیه اروپا از غنی‌سازی ۲۰ درصدی‌ در ایران
اتحادیه اروپا نیز به بالا بردن سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران واکنش نشان داد. پیتر استانو، سخنگوی کمیسیون روابط خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو با اسپوتنیک گفت: اتحادیه اروپا مطلع شده که ایران سطح غنی‌سازی اورانیوم را بالا برده است. اگر این اعلام اجرایی شود به مثابه خروج قابل ملاحظه‌ ایران از پایبندی هایش به توافق هسته‌ای خواهد بود. وی گفت که این اقدام ایران پیامدهای خطرناکی بر مقابله با انتشار سلاح هسته‌ای خواهد داشت. استانو تاکید کرد: بار دیگر تاکید می‌کنیم که از هرگونه اقدامی که ممکن است مانع حفظ برجام شود، اجتناب کنید. این مقام اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا این لحظه اجرایی شدن این اعلان ایرانی را تایید نکرده است و ارزیابی اتحادیه اروپا از برنامه هسته‌ای ایران مبتنی بر اقداماتی است که اتخاذ می‌کند نه اعلام برنامه ها.