توقیف شناور کره‌ جنوبی به دلایل محیط زیستی

شناور نفتکش کره جنوبی با نام تجاری هانکوک چیمی صبح دیروز به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌محیطی توسط نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس متوقف شد.به گزارش فارس، نیروی دریایی سپاه اعلام کرد: این شناور از مبدا بندر الجبیل عربستان سعودی عازم بمبئی در هند بود که در خلیج فارس به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست محیطی دریایی توقیف شد.این کشتی با پرچم کره‌جنوبی در حال تردد و حامل 7هزار و 200 تن اتانول بوده است. خدمه‌های این شناور از ملیت‌های کره، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند.این شناور پس از توقیف در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفت و پرونده آن برای طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی کشور خواهد شد. توقیف این شناور به درخواست اداره بنادر و کشتیرانی و با حکم دادستانی استان هرمزگان در ساعت 10 صبح پانزدهم دی ماه انجام شد.
>واکنش دولت کره جنوبی
درهمین راستا وزارت دفاع کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد
در پی توقیف این شناور نفتکش، یک واحد دریایی به آب‌های مجاور تنگه هرمز اعزام کرده است. از سوی دیگر خبرگزاری «رویترز» نوشت، وزارت امور خارجه کره جنوبی نیز توقیف یک شناور نفتکش حامل مواد شیمیایی توسط ایران را تایید کرد و خواستار آزادی فوری آن شده است. به گزارش فارس، همچنین یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا هم به توقیف شناتور نفتکش کره جنوبی به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌محیطی واکنش نشان داد.«ربکا رباریش»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت که پنتاگون از این مسئله مطلع است و این وضعیت را تحت نظر دارد.


>علت توقیف کشتی کره‌ای فنی است
از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه توقیف کشتی کره‌ای را فنی دانست و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هم مانند سایر کشورها نسبت به تخلفات مشابه و به ویژه آلوده کردن محیط زیست دریایی حساسیت دارد و در چارچوب قوانین با آن برخورد می‌کند.
«سعید خطیب‌زاده» درگفتگو با ایرنا با بیان اینکه کشتی به دلیل آلوده کردن دریا و با حکم قضائی، برای رسیدگی به تخلف به ساحل هدایت شده است، اظهار داشت: این اتفاق مورد استثنایی نبوده و در موارد مشابه قبلی در ایران و آب‌های سایر کشورها رخ داده و امری عادی بوده است.
اسماعیل مکی‌زاده معاون اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در توضیحاتی درباره توقیف کشتی کره‌ای در آبهای
خلیج فارس اظهار کرد: تانکر ویژه حمل مواد شیمیایی و نفتی کشتی کره‌ای با نام HANKUK CHEMI مقارن ساعت ۱۰صبح دیروز در ۱۱ مایلی جزیره تنب بزرگ در مسیر بندر الجبیل عربستان به سمت فجیره امارات اقدام به ایجاد آلودگی دریایی کرد. وی افزود: یگان عبوری گشت نیروی دریایی سپاه که متوجه این تخلف می‌شوند، به این کشتی اخطار داده اما شناور مذکور بدون توجه به اخطار‌ها به مسیر خود
ادامه می‌دهد.
معاون اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، گفت: در نهایت این شناور به دستور مرجع قضائی استان توقیف و برای سیر مراحل قانونی و بررسی‌های لازم، به سمت لنگرگاه بندرعباس هدایت شده است که نتایج بررسی‌ها با توجه به ضوابط و مقررات دریایی و قضائی اعلام خواهد شد.