کرونای انگلیسی به ایران رسید

سرویس جامعه جوان آنلاین: پای کرونای انگلیسی به ایران هم باز شد؛ چند روزی می‌شود فایلی صوتی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که حکایت از ورود کرونای انگلیسی به کردستان دارد. در این فایل گفته شده که یک دکتر سنندجی طی سفری که هفته گذشته به انگلیس داشته در برگشت به کرونای جهش یافته که در انگلیس و برخی کشور‌های دیگر مشاهده شده مبتلا شده‌است و اکنون در بیمارستان توحید سنندج بستری شده‌است. مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بستری این پزشک کردستانی را به دلیل داشتن علائم کرونای جهش یافته تأیید کرده‌است، اما گفته تا کنون جواب کرونای این فرد طی دو تست pcr منفی اعلام شده و هنوز به طور قطعی بیماری وی مشخص نشده‌است. جواب آزمایشات این پزشک برای بررسی بیشتر به تهران ارسال شده و در دست بررسی است. با وجود این حتی رد قطعی ابتلای این پزشک به کرونای انگلیسی، این ویروس مهاجم تا پشت مرز‌های کشورمان رسیده و امروز و فرداست که وارد ایران شود. بر همین اساس هم به‌رغم روند نزولی در موارد بستری و مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ در کشور، سخنگوی وزارت بهداشت، وضعیت بیماری را در کشور همچنان ناپایدار و شکننده و حساس توصیف و بر لزوم رعایت توصیه‌های بهداشتی تأکید می‌کند. به گفته وزیر بهداشت هم کرونا فعلاً تمام‌شدنی نیست، و حداقل تا یکی دو سال آینده با ما خواهد بود و تاکنون میل به خموشی هم نداشته‌است. وی از مسئولان خواست متقاعد شوند که این ویروس فعلاً هست و در مرحله بعد کاری کنند که مردم هم به زندگی خود ادامه دهند تا دچار یک تنش سنگین نشویم.
طی ۲۴ ساعت منتهی به روز دوشنبه ۱۵ دی ماه، ۶ هزار و ۷۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۶۹ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۴۹ هزار و ۵۰۷ نفر رسید. در همین زمان، ۱۱۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۵ هزار و ۶۵۰ نفر رسید. تا کنون یک میلیون و ۲۰ هزار و ۷۳۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۴هزارو۹۰۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، چهار شهرستان ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۰۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. در این شرایط اخبار و شایعات متعددی از ورود نوع جهش‌یافته ویروس کرونا موسوم به کرونای انگلیسی شنیده می‌شود. آخرین خبر از ورود این ویروس به کردستان حکایت دارد.
ماجرا از انتشار یک فایل صوتی در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد. در این فایل گفته شده که یک دکتر سنندجی طی سفری که هفته گذشته به انگلیس داشته در برگشت به کرونای جهش یافته که در انگلیس و برخی کشور‌های دیگر مشاهده شده مبتلا شده‌و اکنون در بیمارستان توحید سنندج بستری شده‌است.
رد پای کرونای انگلیسی در ایران


در این فایل صوتی آمده‌است که وزارت بهداشت به طور جدی برای پیدا کردن راننده و سایر افرادی که با این دکتر در ارتباط بوده‌اند، پیگیر است. آرزو فلاحی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در رابطه با صحت این موضوع گفت: «این پزشک کردستانی اکنون به دلیل داشتن علائم کرونای جهش‌یافته در بیمارستان بستری است.» به گفته وی، اما تا کنون جواب کرونای این فرد طی دو تست pcr منفی اعلام شده و هنوز به طور قطعی بیماری وی مشخص نشده‌است، اما جواب آزمایشات این پزشک برای بررسی بیشتر به تهران ارسال شده و در دست بررسی است.
وی به هموطنان هشدار داد که پروتکل‌های بهداشتی و قرنطینه ۲۰ روزه را تا اطلاع ثانوی جدی بگیرند.
گفته می‌شود حدود ۷۰ درصد از نوع رایج این ویروس قدرت سرایت‌پذیری بیشتری دارد.
این نوع از ویروس کرونا برای نخستین‌بار حدود سه ماه پیش در بدن بیماران انگلیسی مشاهده شده‌است، اما توالی کامل ژنوم آن اخیراً انجام شده‌است. این ویروس جهش‌یافته در ابتدا ویژگی خاصی از خود بروز نمی‌دهد و به همین دلیل محققان آن را در زمره جهش‌های متعددی می‌دانستند که یک ویروس به طور عادی انجام می‌دهد.
بازگشایی تالار‌ها در شرایط شکننده کرونا
در چنین شرایطی رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی پایتخت از آغاز فعالیت مشروط تالار‌های پذیرایی از هفته آینده خبر داد. حالا بناست تا اگر استانداری موافقت کند تالار‌های پذیرایی از هفته آینده فعالیت خود را آغاز کنند به شرطی که با یک سوم ظرفیت کار کنند تا ضمن رعایت فاصله‌گذاری، پروتکل‌های بهداشتی نیز در این واحد‌های صنفی به دقت رعایت شود. این در حالی است که هیچ تضمینی روی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فعالیت تالار‌ها با یک سوم ظرفیت نیست و در این وضعیت شکننده کرونا، بازگشایی اصنافی همچون تالار‌ها می‌تواند موجب تشدید بازگشت بحران به کشور شود.
کرونا فعلاً هست
وزیر بهداشت هم با تأکید بر اینکه کرونا فعلاً تمام‌شدنی نیست، گفت: «حداقل تا یکی دو سال آینده هر شخصی که فکر می‌کند کووید ۱۹ تمام خواهد شد، باید بداند کرونا ویروس تازه پا به خدمت گذاشته و احتمالاً کماکان مهمان بشریت است.»
نمکی با بیان اینکه ممکن است یک ویروس رو به خموشی برود، تصریح کرد: «این ویروس فعلاً رو به چموشی می‌رود. به طور مثال ویروس‌های سارس و مرس رو به خموشی رفتند، اما این ویروس ظاهراً میل به خموشی ندارد.»
وزیر بهداشت از تمام مسئولان خواست متقاعد شوند که این ویروس فعلاً هست و در مرحله بعد کاری کنیم که مردم هم به زندگی خود ادامه دهند و علاوه بر آن ما دچار یک تنش سنگین نشویم.
افزایش ۱۵ درصدی مرگ و میر بیماران کرونایی در هوای آلوده
آلودگی هوا هم به کمک ویروس تاجدار آمده تا بحران کووید را جدی‌تر کند. به گفته عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت آلودگی هوا با انتقال بیشتر بیماری کووید ۱۹ ارتباط دارد و در عین حال منجر به تشدید این بیماری می‌شود. آلودگی هوا و ذرات آلاینده هوا تا ۱۵ درصد منجر به افزایش موارد مرگ و میر و ابتلای ناشی از کرونا می‌شود.
وی در این بار توضیح داد: «ورودی آلودگی هوا به بدن، از طریق سیستم تنفسی است و ریه‌ها و سیستم تنفسی را درگیر می‌کند. این موضوع باعث کاهش ایمنی فرد می‌شود. کرونا نیز افرادی را که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، بیشتر درگیر می‌کند و این یک مسیر افزایش انتقال و تشدید کرونا به دلیل آلودگی هواست. یک مسیر دیگر آن، این است که ثابت شده‌است ویروس کرونا می‌تواند روی ذرات معلق ریز بچسبد و وارد سیستم تنفسی فرد شود و ذرات معلق در هوا می‌توانند یک نوع مسیر انتقال برای کرونا باشد.»
به گفته وی افرادی که در مناطق آلوده زندگی می‌کنند، سیستم تنفسی آسیب‌پذیرتری داشتند. بر این اساس افرادی که در تهران زندگی می‌کنند، قاعدتاً نسبت به افرادی که در شهر‌های کوچک زندگی می‌کنند، سیستم تنفسی‌شان آسیب‌پذیرتر است، زیرا دائماً با آلودگی هوا مواجهه دارند. بنابراین با توجه به این مسیرها، آلودگی هوا و ذرات معلق در هوا هم باعث افزایش موارد ابتلا و هم موارد مرگ ناشی از کووید۱۹ می‌شوند. بنابراین آلودگی هوا تا ۱۵ درصد منجر به افزایش موارد ابتلا و مرگ به علت کرونا می‌شود.