ایران غنی‌سازی ۲۰ درصد را آغاز کرد گام آخر برجامی

سخنگوی دولت از دستور رئیس جمهوری برای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها خبر داد و گفت: فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی شده UF۶ به دست خواهد آمد. به این ترتیب ایران فرآیند غنی‌سازی بیست درصد را آغاز کرده است.
«علی ربیعی» از دستور رئیس جمهوری برای تامین اعتبار قانون اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها خبر داد و گفت: هفته گذشته رئیس جمهوری در نامه‌ای به معاون اول خود در خصوص تامین بودجه بخشی از این قانون در سال ۱۳۹۹ دستورات لازم را داده است.
سخنگوی دولت افزود: همچنین رئیس جمهوری دستور اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را صادر و فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی شده UF۶ به دست خواهد آمد.
ربیعی تاکید کرد: کلیه این فرآیند پس از انجام اقدامات اولیه از قبیل اطلاع‌رسانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحویل پرسشنامه طراحی بر مبنای تعهدات پادمانی کشور صورت گرفته است.


براساس آیین نامه دولت سازمان انرژی اتمی به منظور تحقق ایجاد ظرفیت تولید ماهیانه ۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده (LEU) پس از تامین اعتبار نسبت به نصب و راه اندازی یک هزار ماشین آی-آر-تو-ام (IR۲M) و یک هزار ماشین آی-آر- سیکس (IR-۶) به ترتیب در بازه‌های زمانی سه ماهه و یک ساله اقدام خواهد کرد.
هیات وزیران در جلسه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ به پیشنهاد وزارت امور خارجه، سازمان های انرژی اتمی ایران و برنامه و بودجه کشور و معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری و به منظور تامین اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، آیین‌نامه اجرایی قانون یا‌دشده را تصویب کرد. این آیین نامه چند روز پیش توسط اسحاق جهانگیری برای اجرا به نهادهای و سازمان‌های مسئول ابلاغ شد.
قانون جنجالی مجلس چندی پیش به تصویب رسید و شورای نگهبان پس از یک رفت و برگشت آن را به سرعت تایید کرد. دولت منتقد جدی تصویب این قانون بود و معتقد بود که مسیر دیپلماسی برای رفع تحریم ها را تخریب می‌کند.
قانون مجلس سازمان انرژی اتمی را موظف به غنی‌سازی بیست درصدی می‌کند. همچنین دولت را موظف به افزایش چشمگیر تولید و ذخیره اورانیوم می کند. این قانون درنهایت می‌گوید اگر قدرت های جهانی تحریم ها را لغو نکنند و مسیر تبادل ارز را باز نگذارند دولت موظف است اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند. به هر حال اجرای این قانون باعث خروج ایران از برجام می‌شود و توقف پروتکل الحاقی می‌شود.
اما دولت با آیین‌نامه اجرایی که تنظیم کرده تلاش می‌کند که به نوعی به قانون مجلس انعطاف بیشتری دهد و بازه زمانی اجرای آن را بیشتر کند تا بتواند برای دیپلماسی زمان بخرد. با این حال دولت می گوید قانون را اجرا خواهد کرد.
13 دی ماه نیز علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی رسما اعلام کرد که ایران غنی سازی 20 درصد را آغاز می کند. صالحی گفت: نامه‌ای به نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین‌المللی در وین داده‌ایم که تسلیم این نهاد شود. به اعتبار مصوبه مجلس می‌خواهیم غنی سازی ۲۰ درصد را آغاز کنیم، چون باید به آژانس اعلام کنیم بازرسان این نهاد بیایند برخی چیزهایی که پلمب شده را فک پلمب کنند. همچنین نماینده روسیه در سازمان های بین‌المللی در وین به آغاز غنی سازی ۲۰ درصدی در ایران واکنش نشان داده و آن را قابل پیش بینی تلقی کرد.
به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در صفحه توئیترش نوشت: ایران اعلام کرد که غنی‌سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد را از سر می گیرد. این یک خبر فوری نیست. این اقدام با توجه به قانون تصویب شده در پارلمان ایران، قابل پیش بینی بود. نکته اصلی این است که این اقدام در چارچوب عادی سازی ممکن وضعیت پیرامون برجام (توافق هسته‌ای) بازگشت‌پذیر است.
آغاز غنی‌سازی 20 درصدی ایران به معنای خروج از برجام است؟
گام آخر ایران برای بازگشت به غنی سازی بیست درصدی اورانیوم در کشور و اطلاع این موضوع به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، موج تازه ای از نگرانی ها در غرب به وجود آورده است. اعضای توافق هسته‌ای مایلند که ایران هرچه سریع‌تر گام هایی که برداشته را متوقف کند و به تعهداتش در برجام بازگردد. با این حال تهران می گوید تا زمانی که این کشورها به هیچ یک از قول و قرارهای‌شان پایبند نیستند، ایران به روند خود ادامه خواهد داد.
ابوالفضل ظهره وند کارشناس مسائل هسته‌ای در مورد گام تازه ایران به خبر آنلاین گفت: شرایطی که نباید اتفاق می افتاد پیش از این افتاده است. غنی سازی بیست درصدی جزو حقوق قانونی ایران به عنوان عضوی از آژانس و ان‌پی‌تی است. آنها به طور ضمنی حق غنی سازی ما را پذیرفته‌اند. اما غنی‌سازی بیست درصدی جزو بندهایی بود که قرار شد در ازای لغو تحریم‌ها متوقف شود، اما الان بیش از پنج سال گذشته و نه تنها از لغو تحریم ها خبری نیست بلکه هم به میزان تحریم ها افزوده شده و هم اینکه طرف اصلی که ما با او توافق را امضا کردیم، از برجام خارج شده است. شروع غنی سازی بیست درصد با هدف ایجاد توازن بین تعهدات و تکالیف است. ما به تکلیف خود عمل کردیم آنها باید به تعهد عمل می‌کردند. هرکجا که آنها بخواهند به تعهداتشان برگردند ما این غنی سازی بیست درصدی را دوباره متوقف می کنیم. فعالیت صلح آمیز هسته ای هم درصد ندارد.
شما ممکن است به تکنولوژی برسی که نیاز به غنی‌سازی 68 درصد داشته باشد. می‌خواهم بگویم درصد یک آدرس غلط است که غربی‌ها می‌دهند. آنها به طور کلی با موضوع غنی‌سازی و توانایی ایران در این حوزه مشکل دارند. درصد اصلا اهمیتی ندارد. طرح این مسائل دقیق نیست و باید آن را تصحیح کرد. غربی‌ها با پیشرفت تکنولوژی ایران مشکل دارند. با این نوع سبک زندگی و سبک اداره کشور مشکل دارند. به هرحال از نظر من این به معنای خروج از برجام نیست اما به این معنا نیست که ما به تکلیف عمل کنیم اما آنها زیر میز بزنند. رابطه پایین دستی و بالادستی که نداریم. این رابطه توازنش را از دست داده و ایران می‌خواهد این توازن را به دست بگیرد. در نهایت ممکن است دوباره هر دو به نقطه صفر برسند که ایران بگوید طبق آنچه امضا کرده ایم ما تا 2023 به این موضوع پایبند می‌مانیم.
بنابراین آنها باید با خودشان تعیین تکلیف کنند و این جنازه در حال احتضار را به دوش بکشند. دنیا متوجه شده که ایران حداکثر انعطاف را نشان داده است و این حداقل کاری است که ایران می تواند بکند.