کرونای انگلیسی به ایران رسید؟‌

آرمان ملي: طي چند روز گذشته يک فايل صوتي در شبکه‌هاي اجتماعي استان کردستان دست به‌دست مي‌شود که حکايت از ورود کروناي انگليسي به کردستان دارد. اين فايل صوتي که با صداي خانمي که به زبان کّردي صحبت مي‌کند، به هموطنان و شهروندان مناطق کردنشين به ويژه شهر سنندج هشدار مي‌دهد که پروتکل‌ها را بيش از پيش رعايت کنند. در اين فايل گفته شده که، يک دکتر سنندجي طي سفري که هفته گذشته به انگليس داشته در برگشت به کروناي جهش يافته که در انگليس و برخي کشورهاي ديگر مشاهده شده مبتلا شده است و اکنون در بيمارستان توحيد سنندج بستري شده است. در اين فايل صوتي آمده است که وزارت بهداشت به طور جدي براي پيدا کردن راننده و ساير افرادي که با اين دکتر در ارتباط بوده اند پيگير است. همچنين به هموطنان هشدار داده شده است که پروتکل‌هاي بهداشتي و قرنطينه 20 روزه را تا اطلاع ثانوي جدي بگيرند. آرزو فلاحي، سخنگوي علوم پزشکي استان اين ماجرا را تاييد کرده و به ايسنا، گفته که «اين پزشک کردستاني اکنون به دليل داشتن علايم کروناي جهش يافته در بيمارستان بستري است. اما تا کنون جواب کروناي اين فرد طي دو تست pcr منفي اعلام شده و هنوز به طور قطعي بيماري وي مشخص نشده است.» به گفته مدير روابط عمومي علوم پزشکي استان کردستان جواب آزمايشات اين پزشک براي بررسي بيشتر به تهران ارسال شده و در دست بررسي است.
موضوع در دست بررسي است
همزمان معاون امور بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي کردستان گفت: تاکنون مورد مثبتي از ابتلا به کروناي انگليسي در استان مشاهده نشده و در حال بررسي يک مورد مشکوک هستيم. ابراهيم قادري نيز از ابتلاي اين پزشک خبرداد و با بيان اينکه فرد مبتلا از بيمارستان ترخيص شده و دوران قرنطينه را مي‌گذراند، افزود: در اين مدت از 60 نفر از افرادي که با وي در تماس بوده اند تست کرونا به عمل آمد که نتيجه همه آنها منفي بوده است. دکتر قادري با بيان اينکه تفاوت ويروس کروناي جهش يافته که از آن به عنوان انگليسي ياد مي‌شود تنها در قدرت سرايت‌پذيري آن است، از مردم استان خواست تا به شايعات توجه نکنند و نتايج نمونه‌گيري از اين فرد به تهران ارسال شده و به محض اعلام نتيجه، اطلاع‌رساني مي‌شود.
ايران در محاصره کروناي انگليسي


اين درحالي است نوع جديد ويروس کرونا که براي اولين بار ماه گذشته در انگليس مشاهده شد، اکنون در بسياري از کشورها گسترش يافته است؛ اين ويروس به احتمال زياد توسط مسافراني که ناآگاهانه اين مهاجمان ميکروسکوپي را با خود حمل مي‌کردند، منتقل شده است. سازمان جهاني بهداشت اعلام کرد که نوع جديد اين ويروس مسئول بيش از نيمي از عفونت‌هاي جديد در انگليس است. نوع جديد ويروس کرونا اکنون در ده‌ها کشور از جمله آمريکا وجود دارد که در کلرادو، کاليفرنيا و فلوريدا افراد را آلوده کرده است. پيش‌تر عليرضا رئيسي، سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا خبرداده بود که «ويروس انگليسي بعد از ترکيه به همسايه‌هاي شرقي ايران رسيده و اين احتمال وجود دارد که ويروس انگليسي وارد کشور شده باشد.»
احتمال قرمز شدن سه استان
طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان، از يکشنبه (14 دي) تا دوشنبه (15 دي) شش هزار و 73 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شد که 769 نفر از آنها بستري شدند. با اين آمار مجموع بيماران کوويد19 در کشور به يک ميليون و 249 هزار و 507 نفر رسيد. 110 بيمار کوويد19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان اين بيماري به 55 هزار و 650 نفر رسيد. 4901 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. بر اساس آخرين تحليل‌ها، 4 شهرستان ساري، آمل، رامسر و سوادکوه شمالي در وضعيت قرمز، 43 شهرستان در وضعيت نارنجي و 401 شهرستان در وضعيت زرد قرار دارند. دکتراحسان مصطفوي، ستاد اپيدميولوژي دانشکده پزشکي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي از افزايش موارد مرگ و مير و ابتلا در 3 استان شمالي کشور خبر داد و گفت: استان مازندران وضعيت خوبي ندارد و روند مرگ و مير در استان گيلان نيز صعودي است و اگر محدوديت‌هاي شديد اتفاق نيفتد امکان قرمز شدن اين استان وجود دارد. گلستان هم وضعيت مشابهي دارد. در اين استان هم روند نزولي طي نشده است. اين امر يک زنگ خطر براي اين است که روند نزولي در سه استان مازندران، گلستان و گيلان را شاهد باشيم. سه استان شمالي ما زودتر از بقيه درگير شدند، اگر دچار عادي‌انگاري شرايط شويم، ممکن است آنچه در مازندران اتفاق افتاده، در ساير استان‌ها رخ دهد.