ربیعی: گروگانگیر کره جنوبی است که میلیاردها دلار پول ایران را بلوکه کرده است

سرویس سیاسی- روز دوشنبه پانزدهم دی ماه 1399 نیروی دریایی سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد یک نفتکش کره‌ای که از مبدا بندر الجبیل عربستان سعودی عازم بمبئی در هند بوده است را در آب‌های خلیج‌فارس به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست‌محیطی دریایی، توقیف کرد.
بر اساس اطلاعیه سپاه توقیف کشتی کره‌ای به نام «هانکوک چیمی» به درخواست اداره بنادر و کشتیرانی و با حکم دادستانی استان هرمزگان صورت گرفته و پرونده این تخلف برای طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی کشور خواهد شد.
این کشتی که با پرچم کره‌جنوبی در حال تردد در آب‌های خلیج‌فارس و حامل ۷۲۰۰ هزار تن اتانول بوده است، خدمه‌هایی از ملیت‌های کره، اندونزی، ویتنام و میانمار به همراه دارد.
اسماعیل مکی‌زاده؛ معاون دریایی بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در تشریح جزییات توقیف این نفتکش اظهار داشت: مقارن ساعت 10صبح روز دوشنبه 15 دی ماه 99 یک فروند‌تانکر ویژه حمل مواد شیمیایی و نفتی فله با نام HANKUK CHEMI دارای پرچم کره جنوبی از بندر الجبیل عربستان به سمت فجیره امارات در حرکت بوده که در فاصله 11 مایلی جزیره تنب بزرگ، اقدام به ایجاد آلودگی دریایی نموده است.


وی افزود: یگان عبوری گشت نیروی دریایی سپاه متوجه این تخلف شده و به این کشتی اخطار داد اما شناور مذکور بدون توجه به اخطارها؛ به مسیر خود ادامه داد.
در پی توقیف نفتکش، وزارت امور خارجه کره جنوبی خواستار آزادی فوری آن شد و افزود، سفارت کره جنوبی در تهران دریافته است که خدمه شناور توقیف شده در صحت و سلامت کامل به سر می‌برند.
همچنین وزارت دفاع کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد در پی توقیف این شناور نفتکش، یک «واحد مبارزه با دزدان دریایی» به آب‌های مجاور تنگه هرمز اعزام کرده است.دیروز سه شنبه 16 دی ماه نیز خبر رسید که دولت کره یک هیئت ویژه را برای بررسی موضوع به ایران فرستاده است.
مقام کره جنوبی با سفیر ایران
 در سئول دیدار کرد
به دنبال توقیف یک نفتکش کره جنوبی از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تنگه هرمز به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های زیست‌محیطی، کو کیونگ‌سوک، مدیرکل امور خاورمیانه و آفریقا در وزارت امورخارجه کره جنوبی امروز (سه‌شنبه) با سعید بادامچی شبستری، سفیر ایران در سئول دیدار کرد.
وی در این ملاقات نسبت به توقیف نفتکش این کشور توسط نیروهای ایرانی ابراز تأسف کرد و خواستار آزادی این کشتی و خدمه آن شد. پیش از آغاز این دیدار، سفیر ایران تاکید کرد که خدمه کشتی کره‌ای ایمن هستند اما اطلاعات بیشتری ارائه نداد.
وی به خبرنگاران گفت: تمامی خدمه کشتی در ایمنی کامل هستند و هیچ چیز برای نگرانی وجود ندارد.
توقیف نفتکش به خاطر توقیف
دارایی‌های ایران در کره جنوبی؟
از سوی دیگر وزیر امور خارجه کره‌جنوبی در واکنش به توقیف یک نفتکش کشورش در آب‌های تنگه هرمز از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های زیست‌محیطی گفت که به دنبال آزادی کشتی و خدمه آن از طریق تلاش‌های دیپلماتیک هستیم.
«کانگ کیوانگ وا» روز سه‌شنبه در سئول در یک نشست مطبوعاتی با خبرنگاران افزود: ما سعی کرده‌ایم از طریق سفارت ایران در کره جنوبی و سفارت کره جنوبی در ایران بفهمیم چه اتفاقی افتاده است.
وزیر خارجه کره جنوبی در پاسخ به سؤالی درباره گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه تهران ممکن است این کشتی را در تلافی توقیف دارایی‌هایش در کره جنوبی به دلیل تحریم‌های آمریکا توقیف کرده باشد تاکید کرد که اولویت اول «بررسی واقعیت‌ها و اطمینان از امنیت اعضای خدمه» است.
گفته می‌شود روزانه حدود ۶ کشتی کره جنوبی از تنگه هرمز که ۷۰ درصد واردات نفت کره جنوبی از آنجا تامین می‌شود عبور می‌کنند.
کره جنوبی همچنین دیروز سه‌شنبه اعلام کرد که واحد مقابله با دزدان دریایی خود را در نزدیکی تنگه هرمز مستقر کرده است. این واحد با ظرفیت ۳۰۰ نفر و با نام «چیونگ های» با ناوشکن ۴۴۰۰ تنی «چوی یانگ» از اواخر سال گذشته میلادی برای انجام ماموریت‌های ضد دزدی دریایی در خاورمیانه مستقر شده بود.
اگر کسی هم گروگانگیر باشد،
 دولت کره جنوبی است
علی ربیعی سخنگوی دولت روز گذشته (سه شنبه 16 دی) در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا توقیف نفتکش کره مرتبط با بلوکه شدن پول‌های ایران در این کشور است؟ بیان داشت: اگر کسی گروگانگیر باشد دولت کره جنوبی است که به بهانه‌های واهی بیش از ۷ میلیارد دلار ما را گروگان گرفته است.
ربیعی اضافه کرد: حتی در مورد کالاهایی که ادعا می‌شد تحریم نیست، از اینکه در شرایط سخت و دشوار که حتی وارد کردن چند میلیون تن نهاده و دارو برای مردم ما بسیار مهم بود، به بهانه‌های واهی امتناع کردند.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری گفت: ما گروگان‌گیر نبودیم اگر کسی گروگانگیر باشد، این دولت کره بوده است و حافظه تاریخی ملت ما این را فراموش نمی‌کند. ‌آنها هیچ تلاشی برای اینکه این پول بتواند در مسیر خدمت به مردم را بگیرد انجام ندادند.
سخنگوی دولت اظهار کرد: در مورد این کشتی هم آنچه که مقامات نظامی و قضایی اعلام کردند، بنا بر حکم قضایی بوده و به علت آلودگی نفتی در خلیج‌فارس توقیف شده است قبلا هم به آن هشدار داده شده است. قطعاً درخواست هم درخواست فنی بوده یعنی از سوی یک نهاد فنی این درخواست صورت گرفته و در دنیا هم مرسوم است و مسئله غامض و پیچیده‌ای نیست.
کره جنوبی دارایی مسدود شده ایران را
 9.2 میلیارد دلار اعلام کرد
این در حالی است که دیروز و همزمان با اعلام خبر توقیف نفت کش کره جنوبی در خلیج‌فارس از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کره جنوبی دارایی مسدود شده ایران را 9.2 میلیارد دلار اعلام کرد.
بر اساس اعلام روز سه‌شنبه بانک‌های کره جنوبی، حدود 10 تریلیون وون (9.2 میلیارد دلار) وجوه ایرانی در بانک‌های کره جنوبی تحت تحریم‌های ایالات متحده بر سر برنامه هسته‌ای تهران، مسدود شده است.
خبرگزاری یونهاپ گزارش کرد از شهریور سال ۱۳۹۸، حدود سه تریلیون وون پول ایرانی در یک بانک کره جنوبی مسدود شده است این پول توسط شعبه سئول بانک ملت ایران واریز شده است.
این گزارش می‌افزاید: علاوه‌بر این سه تریلیون وون، حدود ۷ میلیارد دلار پول نفت ایران در دو بانک کره جنوبی به نام‌های بانک صنعتی کره و ووری بانک مسدود شده است. گفته می‌شود «حسین تنهایی» رئیس‌ اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی سال گذشته گفته بود که میزان وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی بین ۶.۵ تا ۹ میلیارد دلار است.
یونهاپ می‌نویسد: ایالات متحده سال ۲۰۱۸ میلادی از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران با قدرت‌های بزرگ خارج شد و تحریم‌ها علیه تهران را مجددا اعمال کرد.
این گزارش با یادآوری توقیف یک نفتکش کره جنوبی در آب‌های تنگه هرمز از سوی ایران نوشته است توقیف این نفتکش بار دیگر موضوع دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی را مطرح کرده است. روزانه حدود ۶ کشتی کره جنوبی از تنگه هرمز که ۷۰ درصد واردات نفت کره جنوبی از آنجا تامین می‌شود عبور می‌کنند.
از دزدی اموال ایرانیان
تا حضور نظامی در منطقه و استفاده از
نام جعلی برای خلیج‌فارس
ماجرای این دزدی آشکار دولت کره جنوبی به اردیبهشت سال 97 باز می‌گردد. زمانی که ترامپ در ادامه حماقت‌هایش، تحریم نفتی علیه ایران را کامل کرد و از تمدید معافیت‌های خرید نفت ایران به برخی کشورها از جمله کره جنوبی سر باز کرد. از آن زمان کره جنوبی نیز خرید نفت و فرآورده‌های نفتی از ایران را به صفر رساند اما پول خریدهای قبلی خود را تسویه نکرد تا اینکه امروز کره ‌جنوبی بیشترین منابع مالی بلوکه شده ایران در خارج کشور را در اختیار دارد.
 تا پیش از تشدید تحریم‌ها در آبان سال 97، کره جنوبی جزو پنج کشور عمده خریدار فرآورده‌های نفتی ایران و دومین کشور پس از چین از حیث واردات نفت در سال 2017 بود اما با تشدید تحریم‌ها، برای اولین ‌بار طی هفت سال گذشته کره جنوبی هیچ‌گونه سفارشی برای خرید نفت از ایران ثبت نکرده است.
 آذر 97 و پس از دیدار مسئولان کره‌ای با مدیران نفتی ایران قرار بر پرداخت پول نفت در قبال خرید کالا از کره جنوبی شد. بر اساس این ساز و کار، پول‌های حاصل از فروش نفت ایران به صورت ارز ملی کره جنوبی در بانک‌های کره‌ای باقی می‌ماند و ایران می‌توانست در قبال خرید کالا و دارو از آن استفاده کند.
اما کره در دو سال گذشته تنها یک محموله اقلام دارویی به ایران فرستاده که گفته می‌شود این اقلام کاربرد درمانی برای بیماری صعب‌العلاج «گوشر» را دارد. ارزش این محموله حدود نیم میلیون دلار بود که در برابر رقم بدهی‌های ایران که بین هفت تا 9 میلیارد دلار گفته شده رقم بسیار ناچیزی به شمار می‌رود. حتی وعده کره‌ای‌ها برای ارسال یک محموله دو میلیون دلاری از دارو و مواد غذایی از جمله روغن خام و خوراک دام نیز تاکنون محقق نشده است.
علاوه‌بر این سیاست خصمانه کره جنوبی در نوعی دزدی اموال ایرانیان، نمی‌توان از کنار حضور نظامی آنها در منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز و استفاده از نام جعلی برای خلیج‌فارس در بیانیه وزارت دفاع این کشور در سال گذشته نیز به آسانی عبور کرد. ملت ایران هرگز وارد این بازی‌ها نشده است و گرنه به خوبی از تاریخ خبر دارد و داستان ‌اشغال جزیره «تاکاشیما» توسط کره جنوبی را خوانده است.
سخنگوی وزارت خارجه: توقیف کشتی
کره‌ای موضوعی کاملا فنی است
با این همه سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در پاسخ به خبرنگاران در مورد خبر توقیف کشتی کره‌ای اظهار داشت: بر اساس اخبار اولیه دریافتی از مقامات محلی، موضوع کاملا فنی است و کشتی به دلیل آلوده کردن دریا و با حکم قضایی، برای رسیدگی به تخلف به ساحل هدایت شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران هم مانند سایر کشورها نسبت به تخلفات مشابه و به‌ویژه آلوده کردن محیط زیست دریایی حساسیت دارد لذا در چارچوب قوانین با آن برخورد می‌کند.
خطیب‌زاده در ادامه اظهار داشت: این اتفاق مورد استثنایی نبوده و در موارد مشابه قبلی در ایران و آب‌های سایر کشورها رخ داده و امری عادی بوده و اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.
سفر هیئت کره‌ای به تهران
برای مذاکره درباره نفتکش توقیف شده
وزارت امورخارجه کره جنوبی نیز اعلام کرد که یک هیئت دیپلماتیک از این کشور برای رایزنی درباره شناور توقیف شده کره‌ای به تهران سفر می‌کند.
چوی یانگ سام سخنگوی وزارت امورخارجه کره جنوبی دیروز (سه‌شنبه) در یک نشست خبری گفت: یک هیئت به سرپرستی مدیرکل منطقه خاورمیانه و آفریقا در اسرع وقت در تلاش برای حل و فصل مسئله توقیف کشتی کره‌ای از طریق مذاکره با طرف ایرانی به تهران خواهد رفت.
وی افزود: کو کیانگ سوک مدیرکل امور خاورمیانه و آفریقا در وزارت امورخارجه کره جنوبی این هیئت دیپلماتیک را هدایت خواهد کرد.
بنابر اعلام وزارت امورخارجه کره جنوبی، همچنین چوی جانگ کان معاون وزیر خارجه این کشور نیز که قرار است روز یک شنبه آینده به ایران سفر کند درباره موضوع کشتی توقیف شده رایزنی خواهد کرد.
برنامه‌ریزی سفر سه روزه معاون وزیر امورخارجه کره جنوبی به تهران پیش از ماجرای این کشتی انجام شده بود که هدف آن رایزنی درباره پول بلوکه شده ایران در حساب‌های بانکی کره‌ای‌هاست.
سخنگوی وزارت امورخارجه کره جنوبی همچنین اظهار داشت: من بر این باورم که موضوعات مشترک زیادی در جریان این سفر میان تهران و سئول مورد رایزنی قرار می‌گیرد. به طور قطع درباره توقیف کشتی‌مان نیز رایزنی‌هایی صورت می‌گیرد.
کشتی کره‌ای باید خسارت وارده
 به محیط زیست را بپردازد
از سوی دیگر دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران درخصوص توقیف این نفتکش کره‌ای گفت: سازمان بنادر هر کشور مسئول حفاظت محیط‌زیست دریایی است.
پل مه دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران تاکید کرد:علت توقیف این شناور آلودگی زیست‌محیطی و نقض پیاپی قوانین زیست‌محیطی بوده است.
وی خاطرنشان کرد: کشتی کره‌ای تخلف ایجاد آلودگی آب دریا داشته است و باید خسارت وارد شده به محیط‌زیست
را بپردازد.
واکنش آمریکا
به توقیف نفتکش کره جنوبی توسط ایران
همچنین در پی توقیف این نفتکش کره‌ای رباریچ از سخنگوهای وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد ناوگان پنجم دریایی آمریکا مستقر در بحرین از مسئله توقیف نفتکش کره‌ای توسط ایران باخبر بوده و شرایط را تحت ‌نظر دارد.