غنی‌سازی20درصدی ایران نتیجه فشارحداکثری آمریکا است

وزارت امورخارجه روسیه بار دیگر تاکید کرد که ازسرگیری غنی سازی ۲۰ درصد اورانیوم در ایران در نتیجه فشارهای آمریکا بوده است.
به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه در گفت وگو با خبرگزاری تاس، ازسرگیری غنی سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد را انحراف از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دانست و گفت که این، پیامد فشارهای آمریکا است.
وی اظهار داشت: این مسئله هیچ ارتباطی با پایبندی ایران به تعهداتش ذیل توافق جامع پادمانی یا معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) ندارد. از این لحاظ، هیچ ادعایی علیه طرف ایرانی مطرح نیست. تمام مواد غنی شده تا ۲۰ درصد همچنان تحت کنترل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. آژانس هیچ تلاشی دال بر استفاده از این مواد برای اهداف اعلام نشده که ممکن است با ان‌پی‌تی مغایرت داشته باشد، اعلام نکرده است.
زاخارووا افزود: همچنین به طور همزمان، ازسرگیری غنی سازی ۲۰ درصدی انحراف از برجام است. تصمیم ایران برای غنی سازی دوباره اورانیوم در تاسیسات فردو نتیجه فشارهای آمریکا است.


سخنوی دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه گفت: جامعه بین الملل در سال‌های اخیر این آگاهی درست را ایجاد کرده که ریشه اصلی این گونه انحرافات باید در نقض سیستماتیک تعهدات بین‌المللی از سوی آمریکا جستجو شود که برخلاف ماده ۲۵ منشور سازمان ملل، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نادیده گرفته و به عمد در مسیر اجرای آن توسط سایر کشورها نیز مانع تراشی می‌کند.
وی تصریح کرد: می بایست یک بار دیگر یادآوری کنیم که پروژه برجام برای تبدیل تاسیسات فردو(FFEP) به تولید ایزوتوپ‌های پایدار مدت هاست که هدف تحریم‌های واشنگتن است که کاملا غیر قابل قبول می باشد.
این دیپلمات روس گفت که مسکو از رویکرد طرف ایرانی مبنی بر اینکه برای بازگشت کامل به اجرای تعهداتش در برجام به شرط رعایت توازن منافع آمادگی دارد، قدردانی می‌کند.
وی تصریح کرد: هرچند حقیقت کنونی این است که برای مطابقت دادن دوباره تاسیسات فردو با برجام به تلاش ها و هزینه‌های مضاعف نیاز داریم. زاخارووا تاکید کرد که کار برای ایجاد شرایط در جهت اجرای پایدار توافقات جامع به مراتب دشوارتر شده است.
سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه با اشاره به نشست وزیران خارجه طرف برجام در ۲۱ دسامبر گفت که مسکو بیش از یک بار تاکید کرد که «دستورالعمل‌ها برای عادی سازی مرتبط با برجام در طرح مناسب یافت می شود» و نیازمند پایبندی سیستماتیک به توافق از سوی تمام طرف‌هایی است که آن را تدوین و منعقد کردند.
ماریا زاخارووا بیان کرد: تمام امضا کنندگان برجام، شامل ایران در بیانیه مشترک (این نشست) بر لزوم رسیدگی به چالش‌های باقی مانده در اجرای برجام تاکید داشتند و از آمریکا خواستند تا هرچه فوری به سیاست‌های تضعیف کننده خود پایان دهد و به طور کامل به تمام تعهداتش تحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بدون هیچ پیش‌شرطی بازگردد.
وی همچنین خاطر نشان کرد: هر زمان که این اتفاق بیفتد، ایران باید آماده اقدام متقابل باشد. ما با این درک پیش می رویم که این، می بایست تمرکز تمام منابع موجود باشد. برای از میان برداشتن مشکلات موجود و جلوگیری از پیش آمدن مشکلات بعدی باید کار جمعی و مداوم وجود داشته باشد.
به گزارش ایسنا، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه نیز در بیانیه‌ای که در وبسایت این وزارتخانه منتشر شده، در رابطه با از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد گفت که روسیه با دقت این موضوع را زیر نظر دارد.
وی تاکید کرد: در سال‌های اخیر، جامعه بین‌المللی به درک روشنی از این مسئله رسیده که علت اصلی اقدامات ایران نقض فاحش سیستماتیک تعهدات بین المللی توسط ایالات متحده است که بر خلاف ماده ۲۵ منشور سازمان ملل، قطعنامه ۲۲۳۱ را اجرا نکرده و عمدا موانعی را برای اجرای آن توسط سایر کشورها ایجاد می‌کند.
زاخارووا یادآوری کرد که یکی از پروژه‌های موجود در برجام بازطراحی سایت فردو برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار است که مدت‌هاست تحت تحریم‌های واشنگتن است که کاملاً غیرقابل قبول محسوب می‌شود.
در این بیانیه همچنین آمده است: اقدامات ایران تخطی از پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای (ان‌پی‌تی) محسوب نمی‌شوند چراکه ایران در تمامی مسائل مرتبط با برنامه هسته‌ای خود شفافیت لازم را داشته است‌ و به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه نظارت بر استفاده صلح‌آمیز از سوخت با غنای ۲۰ درصد را می‌دهد.
در این بیانیه ذکر شده است: تمامی اورانیوم‌های غنی‌سازی شده تا سقف ۲۰ درصد تحت کنترل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باقی می‌مانند. آژانس درباره به کارگیری آن ذیل فعالیت‌های اعلام نشده - که باعث نقض NPT می‌شود - گزارشی نداده است‌.
زاخارووا اعلام کرد که برای جبران زیان وارد شده به برجام، آمریکا باید اقدامات خود برای تضعیف این پیمان بین‌المللی را متوقف کند.
وی افزود که درصورت بازگشت واشنگتن به برجام، ایران نیز  باید اقدامات متقابل مهمی را اتخاذ کند و به تعهدات خود بازگردد.