پیام ایران به آمریکا با غنی‌سازی ۲۰ درصد

یک کارشناس ارشد مسائل استراتژیک گفت: برخی از افراد در دولت آینده آمریکا خواستار تداوم تحریم‌ها برای گرفتن امتیازات بیشتر هستند، اقدام ایران در غنی‌سازی ۲۰ درصد به آنها این پیام را می‌دهد ایران از ابزارهایی برخوردار است که طرف آمریکایی وارد این مرحله نشود.به گزارش ایرنا، «دیاکو حسینی»، درباره آغاز غنی‌سازی ۲۰درصد اورانیوم از سوی ایران در مجتمع فردو و تاثیر این مسئله بر توافق هسته‌ای گفت: آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصد براساس مصوبه مجلس بود و دولت نیز مکلف به اجرای آن شد.
وی با بیان اینکه همانطور که ظریف گفت آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصد را باید در چارچوب بند ۳۶ برجام تفسیر کرد، اظهار داشت: ایران قبلا نیز در جریان مراحل پنج گانه کاهش تعهدات هسته‌ای اعلام کرد که به هر زمان و به هر سطحی که لازم باشد، غنی‌سازی خواهد کرد بنابراین اقدام ایران باید در چارچوب توازن‌بخشی به تعهدات طرفین تلقی شود.این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه غنی‌سازی ۲۰ درصد یک اقدام سیاسی در چارچوبی حقوقی و با یک پیام روشن است، تصریح کرد: در زمانی که طرف مقابل تعهدات خود را انجام نمی‌دهد و برخی از طرفین خواستار امتیازات بیشتری از ایران بوده و نشانه‌هایی هم وجود دارد که برخی از افراد در دولت آینده آمریکا خواستار تداوم تحریم‌ها برای گرفتن امتیازات بیشتر هستند، اقدام ایران به آنها این پیام را می‌دهد که اگر بخواهند این مسیر را آغاز کنند، ایران از ابزارهایی برخوردار است که حتی طرف آمریکایی وارد این مرحله نشود.حسینی با اشاره به واکنش کشورهای اروپایی و آمریکایی نسبت به غنی‌سازی ۲۰ درصد از سوی ایران خاطرنشان کرد: طبیعی بود که طرف اروپایی نسبت به افزایش سطح غنی‌سازی از سوی ایران ابراز نگرانی کرده و بیانیه‌ای را صادر کند. آنها این کار را کردند ولی به نظر می‌رسد که توجه آنها به فضای داخلی ایران و امیدواری به بهبود تعامل ایران و آمریکا در دولت بایدن، این حساسیت را کمتر کرده است.
وی ادامه داد: البته آنها متوجه این واقعیت هم هستند که ایران تحت بازرسی‌های مستمر آژانس قرار دارد و بالا بردن سطح غنی‌سازی در حالی که هیچ کدام از طرف‌های باقیمانده برجام نتوانسته‌اند به تعهدات‌شان عمل کنند، تغییری در میزان پایبندی ایران به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایجاد نمی‌کند. این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با اشاره به شرایط داخلی آمریکا ابراز داشت: دولت فعلی آمریکا هم‌اکنون سرگرم وضعیت داخلی خود و شرایط انتقال قدرت است و چندان مانند قبل متمرکز بر مسائل خارجی نیست. دولت بایدن هم هرچند مستقر نشده اما کم و بیش متوجه شرایط است و می‌داند در صورت بازگشت به برجام، اقدامات ایران در کاهش تعهدات سریعا قابل برگشت به شرایط اولیه هستند.به گفته حسینی، هرچند طرف اروپایی و آمریکایی نسبت به اقدام ایران در غنی‌سازی ۲۰ درصد ابراز نگرانی کرده و می‌کنند اما می‌دانند این موضوعی نیست که نگرانی عمده‌ای را ایجاد کند چون عنصر کلیدی بازرسی‌های آژانس است.وی درباره افرادی در دولت آینده آمریکا که به ادامه تحریم‌ها علیه ایران اعتقاد دارند، بیان کرد: افراد مختلفی در دولت بایدن، چه در کاخ سفید، چه وزارت امور خارجه و چه در شورای امنیت ملی حضور خواهند یافت که لزوما همه آنها یک شکل به موضوع ایران نگاه نمی‌کنند و برخی از آنها به صورت پراکنده از ادامه تحریم‌ها علیه ایران صحبت می‌کنند.مدیر برنامه مطالعات جهانی در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری افزود: هرچند دموکرات‌ها با خروج آمریکا از برجام توسط ترامپ مخالف بودند اما بسیاری از آنها، سیاست فشار حداکثری و تحریم‌ها علیه ایران را میراثی می‌دانند که بایدن می‌تواند از آنها استفاده کند.
حسینی با بیان اینکه برخی از دموکرات‌ها معتقدند تحریم‌ها و سیاست فشار حداکثری موجب تحت فشار قرار گرفتن ایران شده است، یادآور شد: از نظر آنها می‌توان از رفع تحریم‌ها به عنوان ابزاری برای گرفتن امتیاز بیشتر از ایران استفاده کرد. این تصور نادرستی است که نتیجه عکس خواهد داد و روابط را پیچیده‌تر و حتی ممکن است راه حل دیپلماتیک را دشوارتر کند.وی با ابراز امیدواری به تفسیر درست از اقدام ایران برای غنی‌سازی ۲۰ درصد عنوان کرد: این پیام باید از سوی دولت بایدن درک شود که اقدام ایران در برابر آن تصور نادرست است و اقدامی است که تشویق می‌کند واشنگتن به چنین مسیر اشتباهی تن ندهد.


این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک درباره اظهارات اخیر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن و نحوه بازگشت آمریکا به برجام هم گفت: از نگاه ایران دولت بایدن پس از مستقر شدن می‌تواند سریعا به برجام بازگردد. از نظر ایران، برجام موضوع مذاکره‌ای شده است که بازگشت به آن، اقدام سخت و پیچیده‌ای نیست و فقط کافی است همه طرف‌ها بدون قید و شرط به تعهدات‌شان به طور کامل و مطابق متن برجام عمل کنند.
مسکو: ازسرگیری غنی‌سازی ۲۰ درصد در ایران نتیجه فشارهای آمریکاست
وزارت امورخارجه روسیه بار دیگر تاکید کرد که ازسرگیری غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم در ایران در نتیجه فشارهای آمریکا بوده است. به گزارش فارس، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه در گفتگو با خبرگزاری تاس، ازسرگیری غنی‌سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد را انحراف از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دانست و گفت که این، پیامد فشارهای آمریکا است. وی اظهار داشت: این مسئله هیچ ارتباطی با پایبندی ایران به تعهداتش ذیل توافق جامع پادمانی یا معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) ندارد. از این لحاظ، هیچ ادعایی علیه طرف ایرانی مطرح نیست. تمام مواد غنی شده تا ۲۰ درصد همچنان تحت کنترل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. آژانس هیچ تلاشی دال بر استفاده از این مواد برای اهداف اعلام نشده که ممکن است با ان‌پی‌تی مغایرت داشته باشد، اعلام نکرده است. زاخارووا افزود: همچنین به طور همزمان، ازسرگیری غنی‌سازی ۲۰درصدی انحراف از برجام است. تصمیم ایران برای غنی‌سازی دوباره اورانیوم در تاسیسات فردو نتیجه فشارهای آمریکا است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه گفت: جامعه بین‌الملل در سال‌های اخیر این آگاهی درست را ایجاد کرده که ریشه اصلی این گونه انحرافات باید در نقض سیستماتیک تعهدات بین‌المللی از سوی آمریکا جستجو شود که برخلاف ماده ۲۵ منشور سازمان ملل، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نادیده گرفته و به عمد در مسیر اجرای آن توسط سایر کشورها نیز مانع تراشی می‌کند. وی تصریح کرد: می‌بایست یک بار دیگر یادآوری کنیم که پروژه برجام برای تبدیل تاسیسات فردو(FFEP) به تولید ایزوتوپ‌های پایدار مدت هاست که هدف تحریم‌های واشنگتن است که کاملا غیرقابل قبول می‌باشد. این دیپلمات روس گفت که مسکو از رویکرد طرف ایرانی مبنی بر اینکه برای بازگشت کامل به اجرای تعهداتش در برجام به شرط رعایت توازن منافع آمادگی دارد، قدردانی می‌کند. وی تصریح کرد: هرچند حقیقت کنونی این است که برای مطابقت دادن دوباره تاسیسات فردو با برجام به تلاش‌ها و هزینه‌های مضاعف نیاز داریم. زاخارووا تاکید کرد که کار برای ایجاد شرایط در جهت اجرای پایدار توافقات جامع به مراتب دشوارتر شده است. سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه با اشاره به نشست وزیران خارجه طرف برجام در ۲۱دسامبر گفت که مسکو بیش از یک بار تاکید کرد که "دستورالعمل‌ها برای عادی‌سازی مرتبط با برجام در طرح مناسب یافت می‌شود" و نیازمند پایبندی سیستماتیک به توافق از سوی تمام طرف‌هایی است که آن را تدوین و منعقد کردند. ماریا زاخارووا بیان کرد: تمام امضا‌کنندگان برجام، شامل ایران در بیانیه مشترک (این نشست) بر لزوم رسیدگی به چالش‌های باقی مانده در اجرای برجام تاکید داشتند و از آمریکا خواستند تا هرچه فوری به سیاست‌های تضعیف‌کننده خود پایان دهد و به طور کامل به تمام تعهداتش تحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بدون هیچ پیش‌شرطی بازگردد.