معیشت مردم خط قرمز ما است

گروه سیاسی/  رئیس‌جمهوری در جلسه هیأت دولت از خط قرمزهای بودجه 1400 گفت و بر محاکمه عادلانه مسببان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی تأکید کرد. او همچنین یاد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را در آستانه سالگرد رحلتش گرامی داشت و او را یکی از مظلومان تاریخ دانست. رئیس جمهوری همچنین به رئیس‌جمهوری منتخب امریکا یادآوری کرد که باید به تعهدات خود در قبال ایران عمل کند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با اشاره به آغاز فعالیت دولت جو بایدن در امریکا طی آینده‌ای نزدیک، گفت: اگر بایدن گفت که امریکا می‌خواهد در مسیر قانون قرار گیرد و به تعهداتش عمل کند، جواب ما صریح، روشن و ساده است و می‌گوییم اگر شما به همه تعهدات خود عمل کردید، ما نیز به همه تعهدات خود عمل خواهیم کرد.رئیس‌جمهوری افزود: اگر عمل نکردید ما در برابر شما سر فرود نمی‌آوریم، شما اگر به تعهدات عمل کردید منتی سر ما نگذاشتید، تا حالا یک کار خلاف قانونی انجام می‌دادید حالا از کارِ خلاف قانون دست برداشتید، پشیمان شدید و فهمیدید اشتباه کرده‌اید.
روحانی با بیان اینکه ملت ایران در سه مقطع مهم تاریخی یعنی در نهضت و انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و جنگ اقتصادی سال 97 تا کنون، با ایستادگی و وحدت توانست در برابر دنیا پیروز شود، گفت: ملت ایران هم در مقطع اول یعنی نهضت و انقلاب، هم در جنگ تحمیلی هشت ساله و هم در این جنگ اقتصادی سه ساله تنها بود اما روی پای خود ایستاد و تا رسیدن به پیروزی مقاومت کرد.
اداره کشور در شرایط جنگی


روحانی با بیان اینکه دولت در شرایط غیرعادی و جنگی توانسته کشور را اداره کند، گفت: با اقداماتی که انجام شده هم فعالیت‌های تولیدی و توسعه‌ای ادامه دارد و هم زندگی مردم البته با سختی و دشواری در جریان است و مردم برای تهیه کالاهای اساسی با کمبود مواجه نیستند ضمن اینکه به خاطر برخی بی‌انصافی‌ها دچار مشکل شدند و تا حدودی در زمینه مدیریت‌ هم باید کار بهتری انجام می‌گرفت.
وی افزود: امسال با وجود تحریم، ‌جنگ اقتصادی و کرونا در شش ماهه اول شاهد رشد اقتصادی هستیم و امیدواریم تا پایان سال هم رشد مثبت اقتصادی داشته باشیم در حالی که در شرایط کرونا تعداد معدودی از کشورهای جهان از رشد مثبت برخوردار هستند.
شاکله بودجه باید حفظ شود
در روزهایی که زمزمه‌های تغییر در لایحه بودجه و حذف ارز 4200 تومانی از سوی مجلسی‌ها شنیده می‌شود، رئیس جمهوری از اختصاص ارز 4200 تومانی برای برخی ازکالاهای اساسی دفاع کرد و همزمان خط قرمزهای بودجه را تشریح کرد. روحانی گفت: هدف دولت از اختصاص ارز 4200 تومانی برای تأمین کالاهای اساسی به خاطر آن است که قیمت کالاها برای مردم قابل تحمل باشد. در چنین شرایطی اگر افرادی از این موضوع سوءاستفاده کردند، دلیل نمی‌شود که کل این تصمیم کنار گذاشته شود. در یک سال گذشته دولت به طور تدریجی و در حدی که جامعه بتواند تحمل کند تعدادی از کالاها را از شمول اختصاص ارز 4200 تومانی خارج کرده است و امروز چند قلم از کالاها باقی مانده که برای مردم اهمیت دارد. البته ممکن است دولت در شرایط مناسب تصمیم دیگری در زمینه این کالاها نیز اتخاذ کند. به گفته روحانی، سر و صدا کردن و جار زدن درخصوص برخی از تصمیماتی که هنوز نهایی نشده و در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است، فایده‌ای جز ایجاد رانت و فساد ندارد.
وی با بیان اینکه دولت بودجه‌ای را برای اداره کشور در سال آینده تدوین کرده و از تمام مفاد آن و تبصره به تبصره آن دفاع می‌کند، گفت: از مجلس شورای اسلامی توقع داریم که در این زمینه همکاری کنند و البته اگر پیشنهاد و اصلاحی لازم است از آن استقبال می‌کنیم اما شاکله بودجه حفظ شود چرا که طبق قانون اساسی، بودجه را دولت تنظیم و تدوین می‌کند و البته مجلس هم حق دارد آن را اصلاح کرده و پیشنهاد جدید بدهد.
 مالیات را جایگزین فروش نفت نکنید
روحانی با تأکید بر اینکه خطوط قرمزی در بودجه وجود دارد که قابل شکستن نیست، گفت: دولت قبول نمی‌کند که بدون حساب و کتاب، مالیات‌ها افزایش یافته و عوارض گمرکی به هم بریزد چرا که معتقدیم به اندازه کافی مردم تحت فشار هستند. رئیس‌جمهوری گفت: دولت مصمم است در سال آینده روزانه 2میلیون و 300هزار بشکه نفت و میعانات بفروشد و قدرت آن را هم دارد لذا اگر این موضوع کنار گذاشته شده و به جای آن مالیات در نظر گرفته شود قطعاً به مردم فشار خواهد آمد.
روحانی افزود: همچنین به منظور تقویت پول ملی پیش‌بینی کرده‌ایم که قیمت دلار بر مبنای 11هزار و 500 تومان باشد و چنانچه این رقم یک مرتبه به 17هزار تومان افزایش یابد بدون تردید آثار و تبعات اقتصادی زیادی برای مردم خواهد داشت لذا نباید مردم و دولت را در ماه‌های آخر تحت فشار مشکلات اقتصادی قرار داد. وی ادامه داد: تراکنش‌های بانکی که مردم انجام می‌دهند برای خرید جنس یا خدمات است و قرار نیست که چندین بار از مردم مالیات اخذ شود و همه اینها خطوط قرمزهایی هستند که دولت آنها را مدنظر قرار داده است.
 همه زوایای حادثه هواپیمای اوکراینی باید روشن شود
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در روز 18 دی ماه اشاره کرد و گفت: هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی البته به خطا و اشتباه، حادثه بسیار تأسف‌انگیز و دردناکی بود و با خانواده جانباختگان این حادثه ابراز همدردی می‌کنیم. از زمانی که علت سقوط هواپیما آشکار شد به مسئولان اعلام کردم که هر آنچه را اتفاق افتاده به مردم اعلام کنند و البته مسببان آن بایستی در دادگاه عادلانه محاکمه شوند و بی‌تردید قوه قضائیه همه عاملان حادثه را تحت محاکمه قرار خواهد داد و این برای مردم بسیار اهمیت دارد.بایستی همه زوایای این حادثه روشن شود و مردم از آن اطلاع یابند و در نهایت دادگاه هم بایستی حکم نهایی را اعلام کند.رئیس‌جمهوری افزود: دولت در جلسه هفته گذشته در خصوص پرداخت خسارت به خانواده جانباختگان این حادثه تصمیم‌گیری کرد و در این راستا مقرر شد بدون تفکیک جانباختگان به داشتن تابعیت ایرانی یا غیرایرانی، 150هزار دلار به‌عنوان خسارت پرداخت شود.
 آیت‌الله هاشمی جزو مظلومان تاریخ است
رئیس‌جمهوری در ادامه با گرامیداشت رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در 19 دی ماه خاطرنشان کرد: مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حداقل در دو مقاومت ملی مردم ایران جزو سرداران و در خط مقدم بود و در موفقیت‌های این مقاطع تاریخی نقش اصلی داشت. روحانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را جزو مظلومان تاریخ توصیف کرد و گفت: شهید بهشتی را به‌عنوان مظلوم اول می‌شناسیم اما ایشان مظلومی بود که بعد از شهادت مقام، جایگاه و منزلت ویژه‌ای در افکار عمومی پیدا کرد اما مظلومیت آیت‌‌الله هاشمی همچنان ادامه دارد.رئیس‌جمهوری تصریح کرد: همه باید از بزرگان خود قدردانی کنیم و اگر قدردانی نشود تاریخ قضاوت خوبی از ما نخواهد داشت. وی گفت: البته ملت ما همیشه قدردان هستند ما از آن اقلیت (مخالف) هم می‌خواهیم که قدردان باشند تا همه بتوانیم راه و مسیری را که امام عزیز و امروز رهبرمعظم انقلاب مشخص کرده، ادامه دهیم.
رئیس جمهوری همچنین با گرامیداشت نوزدهم دی ماه؛ سالگرد قیام مردم قم علیه رژیم ستمشاهی اظهار داشت: 19 دی ماه 56 سرآغازی برای حرکت مردم در برابر رژیم وابسته و فاسد آن زمان بود و در حقیقت فساد، غیرقانونی و وابسته بودن و غیردینی و غیراسلامی بودن دلایلی بود که در آن مقطع مردم را علیه آن رژیم فاسد به خیابان‌ها کشاند.