روحانی در جلسه هیئت دولت: بر محاکمه مسببین حادثه هواپیمای اوکراینی اصرار داریم

رئیس‌جمهوری درباره حادثه هواپیمای اوکراینی گفت: مسببین این حادثه باید در یک دادگاه عادلانه محاکمه شوند و دولت بر این موضوع اصرار دارد و قوه قضاییه هم حتما این کار را انجام می دهد.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌المسلمین حسن روحانی در جلسه هیئت دولت با اشاره به حادثه ساقط شدن هواپیمای اوکراینی خاطرنشان کرد: ۱۸ دی‌ماه روز تاسف‌انگیزی برای ما بود. چهارشنبه بود که ما جلسه در هیئت دولت داشتیم و شب در آسمان هواپیمایی به خطا مورد هدف قرار گرفت و سرنگون شد و عزیزان ما همه‌شان جان به جان آفرین تسلیم کردند. این موضوع خیلی برایمان سخت بود در ابتدا هم قضیه برایمان روشن نبود که چه اتفاقی افتاده و روزهای پنجشنبه و جمعه گزارش‌ها کامل شد و مشخص شد که شرایط چگونه است و از همان وقت به مسئولین گفتیم موضوع را به مردم اعلام کنند، چرا که نباید چیزی از مردم پنهان بماند.
وی ادامه داد: ما همان روز هم گفتیم که مسببین باید در یک دادگاه عادلانه محاکمه شوند و امروز هم بر این موضوع اصرار داریم که حتما قوه قضاییه اینّ کار را انجام می‌دهد و همه عاملان را محاکمه می‌کنند. اگر قصور، اشتباه، هماهنگی و ناهماهنگی بوده همه زوایای مساله باید روشن شود و مردم از آن مطلع شوند که چه‌طور بوده است.
روحانی همچنین اظهار کرد: هیئت دولت هم خسارات را تصویب کرده تا پرداخت شود و در این موضوع تابعیت را هم درنظر نگرفته و برای همه به طور مساوی ۱۵۰ هزار دلار خسارات مدنظر قرار گرفته شده که این پول پرداخت خواهد شد. درباره‌ هواپیما هم با اوکراین مذاکره را ادامه می‌دهیم. مقصران هم حتما در دادگاه محاکمه خواهند شد. در این شرایط سخت بود اما ۳۰ میلیون دلار در اختیار قرار داده شده تا خسارات پرداخت شود البته نه این‌که این موضوع تاثیری در این محاکمه بگذارد چرا که محاکمه عاملان باید با دقت انجام شود.


رئیس جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که برخی از دوستان که در رسانه‌ها صحبت می‌کنند باید حواسشان باشد که شرایط ما چگونه بوده است یادآور شد: در شرایط مختلف اقدامات مختلف نیاز است. زمانی کشور در یک شرایط تعادل است و زمانی شرایط کشور شرایطی است که دشمن بر ما جنگ تحمیل کرده و شرایط التهاب است و جامعه ملتهب است که این شرایط دیگری را اقتضاء می‌کند. اگر دولت آمده برای کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومان را مقرر کرده و همه مشکلات و سختی‌ها برای بانک مرکزی، دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی برای این‌که این کالاها در اختیار مردم با قیمتی که قابل تحمل باشد قرار گیرد کسی نگوید آقا چرا ۴۲۰۰ تومان بعد می‌گویند یک آدمی سوء‌استفاده کرده آخر این شد حرف؟
وی ادامه داد: ما برای عده‌ای از مردم که گرفتار هستند بسته‌هایی درست کرده‌ایم که به دست آنها برسانیم و به عده‌ای آدم سپرده‌ایم که به دست آنها برسانند حالا اگر یک نفر از اینها هم آمد و این بسته را نرساند و دزدی کرد آیا باید بگوییم کل این بسته و کمک ایراد داشته است؟ حالا بله یک عده‌ آدم‌هایی بودند که ارز ۴۲۰۰ تومان را گرفته‌اند و جنس را نیاورده‌اند که باید اینها را طبق هرچه قانون می‌گوید محاکمه کنیم. هر کس که تخلف کرده با او برخورد کنید، اما این‌که یک تعداد محدودی تخلف کرده‌اند مبنا نمی‌شود که بگوییم کار نادرست است کار کاملا درست بوده و برمبنای یک کار درستی آن را انجام داده‌ایم. البته در یک سال گذشته تعدادی از کالاهای ۴۲۰۰ تومانی را به تدریج خارج کردیم و گفتیم که به اینها ارز نیمایی اختصاص داده‌ایم مثل چای، برنج، شکر، لاستیک و موارد متعدد که یکی یکی و به تناسب آرام آرام در حدی که جامعه بتواند تحمل کند و قابل قبول باشد این کار را انجام دادیم جوری با آرامش عمل کردیم که بعضی‌ها متوجه نشده‌اند و اصلا نفهمیده‌اند که این کار صورت گرفته است.
روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: بعضی‌ها اصلا انگار در این کشور نبودند و می‌رفتند خرید می‌کردند مثلا برنج و حبوبات خرید کرده و متوجه نشدند که اینها را از آن لیست ۴۲۰۰ تومان خارج کردیم. این خوب است و معنی آن این است که فکر کردند ما هنوز داریم ارز ۴۲۰۰ تومانی را درباره این کالاها ادامه می‌دهیم. ما قدم به قدم ارز ۴۲۰۰ تومانی را خارج کردیم و چند قلم که برای ما مهم بود از جمله دارو نگه داشته‌ایم. در عین حال آنها را هم در یک شرایط قابل قبولی ممکن است دولت برایشان تصمیماتی بگیرد، اما از امروز دور‌دور کردن و طبل و دهل به راه انداختن و اعلام کردن این‌که آقا دوران ۴۲۰۰ پایان یافت خدمت به چه کسی است. با این کارها به چه کسی کمک می‌کنید. باید به بعضی از حرف‌ها به موقع و درست عمل کرد موقع جار زدن و طبل و دهل نیست که بیاییم شعار بدهیم خوب نتیجه این شعار چه می‌شود باعث آشفتگی می‌شود و همان رانت و فسادی که می‌گویند با آن مخالف هستند ایجاد می‌شود.
وی در ادامه تاکید کرد: می‌خواهم از نمایندگان عزیز مجلس شورای اسلامی خواهش کنم کار بزرگی که قرار شده با هم انجام دهیم را با هم ادامه دهیم. ما برای بودجه سال ۱۴۰۰ ماه‌ها تلاش و فکر کردیم و از تبصره به تبصره آن با شدت دفاع می‌کنیم چرا که از بهترین بودجه‌های ماست. از مجلس شورای اسلامی هم می‌خواهیم با ما همکاری کنند و البته اگر پیشنهاد و انتقادی دارند استقبال می‌کنیم، اما شاکله بودجه باید باقی بماند. طبق قانون مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند بودجه بنویسد و این دولت است که بودجه می‌نویسد و مجلس حق اصلاح دارد و می‌تواند پیشنهاد جدید بدهد و همه باید با هم همکاری کنیم تا بودجه به بهترین شکل به نفع مردم در بیاید.
رئیس جمهوری با تاکید بر این‌که در بودجه خط قرمزهایی داریم که قابل شکستن نیست عنوان کرد: باید به این خط قرمزها توجه کنیم. وضع اقتصاد اقشار کم درآمد یکی از خط قرمزهای ماست. جنگ اقتصادی و البته عده‌ای بی‌انصاف به اندازه کافی باعث شده‌اند که به این اقشار ما فشار بیاید و بهم زدن یک دفعه مالیات و عوارض گمرک و اضافه کردن آن فشار دیگری به مردم وارد می‌کند و ما این موضوع را قبول نمی‌کنیم نباید بی‌حساب و کتاب مالیات افزایش پیدا کند.
رییس جمهور اضافه کرد: موضوع دیگر ارزش پول ملی ماست. در شرایطی که در جنگ اقتصادی بودیم ارزش پول ملی ما کاهش پیدا کرد و باید تلاش کنیم به جایگاه شایسته خود بازگردد. ما برای سال آینده فکر دیگری کرده‌ایم البته در هیچ جای بودجه به جز یک موردی که به آن اشاره خواهم کرد برای دلار قیمت نگذاشته‌ایم، ولی قیمت دلار را بر مبنای ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته‌ایم. این‌که یک دفعه قیمت دلار ۱۷ هزار بشود می‌دانیم تبعات و آثارش چیست؟
روحانی همچنین اضافه کرد: از رادیو و تلویزیون هم گله دارم حالا نمی‌گویم جلسات کمیسیون تلفیق پخش نشوند ولی بعد از آن باید و برای مردم تبیین شود و بگوییم این نظر ابتدایی است و هنوز تصویب نشده است. نکند چیزی بگوییم که روی قیمت و بازار اثر بگذارد و تازه شاید بعد از آن در مجلس شورای اسلامی تصویب نشود و اینها همه قبل از رفتن به شورای نگهبان است. پس از نمایندگان خواهش می‌کنم که با هم همکاری کنیم. در این چند ماه هم نتیجه همکاری و هم نتیجه عدم همکاری را دیده‌ایم و هرجا با هم همکاری کردیم نتیجه بهتری داشته است. ان‌شاء‌الله بتوانیم کنار هم لایحه بودجه را به سرانجام برسانیم و بتوانیم کاری کنیم که به نفع جامعه باشد.
وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به 19 دی‌ سالروز درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یادآور شد: آیت‌الله هاشمی در سه مقاومت ملی که گفتم دست کم در دو مقاومت ملی جزو سرداران حرکت مردمی بود چه در نهضت و حرکت انقلاب اسلامی که از سرداران و در خط مقدم در کنار مقام معظم رهبری، شهید بهشتی، شهید مطهری و همه عزیزانی که در این کار بودند حضور داشت و تا پیروزی نهضت همیشه در کنار امام خمینی(ره) بودند و مخصوصا در آن مقاومت دوم در جنگ تحمیلی مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی وظایف سخت و سنگینی بر دوش داشت.
رییس جمهور ادامه داد: ایشان از ابتدای جنگ به عنوان نماینده امام خمینی(ره) در شورای عالی دفاع بود و بعد هم از طرف امام خمینی(ره) به عنوان فرمانده جنگ تعیین شد. من خاطرات بسیار زیادی از ایشان در دوران دفاع مقدس دارم ضمن این‌که ایشان حکم ریاست قرارگاه خاتم‌الانبیاء را به من داد و مقام معظم رهبری حکم فرماندهی پدافند هوایی را به من دادند و حکم ستاد کمک‌هایی که برای جبهه و جنگ انجام می‌گرفت به من دادند که خاطرات فراوانی را من از این مرد بزرگ به خاطر دارم که تلاش‌های فراوانی در این جنگ به ثمر بنشیند و موفقیت‌های جنگ به وجود بیاید.
روحانی اضافه کرد: مرحوم آیت‌الله هاشمی یکی از مظلومین افراد تاریخ ماست که این جای تاسف دارد. قبلا آن مظلوم اول ما شهید بهشتی بود که آن جمله‌ای که خود آقای هاشمی از شهید بهشتی نقل کرد که از مظلومیت او گفت و مرحوم شهید بهشتی به آقای هاشمی گفت که نوبت شما هم می‌شود و این آسیاب به نوبت است. حالا شهید بهشتی مظلومی بود که بعد از شهادت‌اش جای مظلومیت‌اش منزلت و عظمت و جایگاه ویژه‌ای در افکار عمومی و زبان و قلم مردم پیدا کرد، اما آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حالا مقداری از مظلومیت‌اش کم شد، اما متاسفانه این مظلومیت همچنان ادامه دارد. همه ما باید از بزرگانمان قدردانی کنیم. باید بدانیم اگر ملتی از بزرگان و خادمان تاریخ‌اش قدردانی نکند که البته ملت همیشه قدردانی می‌کند ولی این شرایط، شرایطی نیز که تاریخ قضاوت خوبی نسبت به آن ملت کند. حالا ملت ما همیشه قدردان بوده و قدردان هست و من از آن اقلیت هم خواهش می‌کنم که آنها هم از زحمات همه بزرگان‌مان قدردانی کنند.
سایر اخبار این روزنامه
روحانی در جلسه هیئت دولت: بر محاکمه مسببین حادثه هواپیمای اوکراینی اصرار داریم علیرضا صدقی «کنش اجتماعی» با هدف «تجربه‌های زیسته» ناب‌تر ناصحی: درباره بیمه واکسن کرونا هنوز دستورالعملی نداریم حذف دفترچه‌های کاغذی از شهریور ۱۴۰۰ تهیه‌کننده و کارگردان فیلم‌تئاتر «من ترامپ نیستم»: ترجیح می‌دهم کار بعدی باز هم برای پخش جهانی آماده شود هیئت کره جنوبی به ایران سفر می کند آیا زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فرا رسیده است؟ انفجار تورم، در پی یک سیاست غلط! لشکر 74 میلیونی ترامپ کار انتقال قدرت را سخت خواهند کرد؟ پیروزی دموکرات ها در سنا و آخرین تلاش های ترامپ وزیر نفت: افزایش عرضه ۷۵ هزار بشکه‌ای، تاثیری در خروجی اوپک‌پلاس ندارد بیانیه سپاه در سالگرد سقوط هواپیمای اوکراینی ماجراجویی‌های آمریکا اتفاق تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی را رقم زد کنترل کرونا با مدیریت هوشمند سخنگوی وزارت خارجه: ایران در سیاست‌های دفاعی خود هیچگونه مداخله‌ای را برنمی‌تابد سردار قاآنی: هیمنه آمریکا باید شکسته شود