تهیه‌کننده و کارگردان فیلم‌تئاتر «من ترامپ نیستم»: ترجیح می‌دهم کار بعدی باز هم برای پخش جهانی آماده شود

گروه فرهنگ و هنر - لیلا یوسفی: رضا خرم، تهیه‌کننده و کارگردان فیلم‌تئاتر من ترامپ نیستم پیش از ساخت این اثر فیلم بلند داستانی مهمان‌خولیا را در سال ۹۰ تهیه و تولید کرده بود که بنا به دلایلی به نمایش عمومی در نیامد. او که تجربه‌ بازیگری را هم در پیشینه‎ کار هنری‌اش داشته و سرانجام پس از سال‌ها کار در حوزه‌ نشر و کتاب، تصمیم گرفت دغدغه‌ کارگردانی‌اش را بیش از پیش عملی سازد و به همراه بهزاد صدیقی (دراماتورژ و مدیر تولید این اثر) و علی محمدرحیمی (نویسنده‌ این اثر) فیلم تئاتر من ترامپ نیستم را تهیه، تولید و کارگردانی کند. با او درباره‌ چگونگی تهیه، پخش جهانی فیلم‌تئاترش در ویدئوپرایم وب‌سایت آمازون و نیز دیدگاه‌هایش درباره‎‎ تله‎تئاتر و فیلم‌تئاتر و نیز بسترهای لازم برای تولیدات فیلم‌تئاتر در عرصه‌ بین‌المللی به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
با توجه به این‌که شما در سال‌های گذشته در بازیگری تئاتر و تله‌تئاتر فعالیت داشتید، چه شد که به کارگردانی و آن هم کارگردانی یک فیلم‌تئاتر روی آوردید؟
تجربه‌ بازیگری من به سال‌های خیلی گذشته برمی‌گردد؛ من در سال‌هایی که بازیگری را به صورت حرفه‌ای کار می‌کردم، به دنبال فرصت کارگردانی بودم. اما وقتی به یکباره بازیگری را رها کردم، به صورت خیلی زیاد و فزاینده درگیر مطالعه شدم؛ آن‌ هم نه فقط مطالعه‌ شخصی بلکه بنا به شغلم که مدیر انتشارات بودم، مجبور بودم متن‌های زیادی بخوانم و عملا از کار اجرا بازماندم. البته دنبال کار اجرا هم نبودم تا این‌که در سال ۹۰ ایده‌ ساخت یک فیلم بلند داستانی به ذهنم آمد. آن را هم با سرمایه‌ شخصی خودم ساختم. فیلمی به نام مهمان‌ خولیا که هیچ‌وقت برای پخش آن اقدام نکردم و در کمدم بایگانی شد. این بار به صورت جدی تصمیم گرفتم که یک تئاتر صحنه‌ای کار کنم. اما بیماری کرونا ورق را برگرداند. برای به نتیجه رسیدن این پروژه، مجبور شدیم کار را ضبط کنیم.
در فیلم‌تئاتر «من ترامپ نیستم» هم تهیه‌کننده بودید و هم کارگردان؛ از اولین تجربه‌ فیلم‌تئاتر بین‌المللی بگویید.


بخش تهیه‌کنندگی یک فیلم‌تئاتر بین‌المللی می‌تواند کار فوق‌العاده جذابی باشد علی‌رغم سخت‌بودنش؛ مخصوصا برای من که سابقه‌ تهیه‌کنندگی نداشتم. اما در این زمینه اصولا آدمی نیستم که سختی کار را ببینم و سعی می‌کنم شرایط را برای اجرای آن هموار کنم. از بابت کارگردانی خیلی سختی و مرارت نداشتیم. چون از اول با آقای بهزاد صدیقی که در تمام لحظات تولید این کار با من همکاری کرد، به این نتیجه رسیدیم که از عوامل حرفه‌ای استفاده کنیم. از این نظر خوب خیال‌مان راحت بود که این اثر به صورت حرفه‌ای تولید خواهد شد؛ به خصوص که متن نوشته‌ علی محمدرحیمی جای کار زیادی برای کارگردانی داشت. نکته‌ مهم دیگر این است که بعد از تولید، در بخش تهیه‌کنندگی به صورت خیلی زیاد، فشار کار خودش را به من نشان داد. چون همه‌ تلاشم را باید می‌کردم تا در عرصه بین‌المللی بتوانم کارم را پخش کنم. در این زمینه هیچ تجربه‌ای نداشتم اما واقعن همه‌ توان و تلاشم را کردم تا بهترین راه را برای آن پیدا کنم. در این‌جا مجبوریم کمبودها و کاستی‌ها را پیدا کنیم و با آن کنار بیاییم. قبلن هم گفته‌ام که اجرای تئاتر به زبان انگلیسی چه‌قدر چالش‌برانگیز است. اما از همان قد‌م‌های اول تصمیم گرفته بودیم با کارهای استاندارد دیگر در جهان رقابت کنیم.
با توجه به این‌که سرمایه‌گذاری در تولید فیلم‌تئاتر ریسک بالایی دارد، چرا تصمیم گرفتید در بخش خصوصی این اثر را تولید کنید؟ با توجه به این‌که «من ترامپ نیستم!» بنا به موضوعش، موقعیت دریافت اسپانسرهای خاص دولتی رو هم داشت.
بخشی از دلیل این کار، شخصی است. چون دوست داشتم تهیه‌کننده‌ این کار خودم باشم و بودجه را از بخش خصوصی تامین کنم و بخش دیگر شاید برگردد به ذهنیت من که در این سال‌ها شکل گرفته و فکر نمی‌کنم ذهنیت اشتباهی باشد؛ این‌که اگر جایی بخواهد روی این کار سرمایه‌گذاری کند، قطعا می‌خواهد در متن یا انتخاب بازیگر یا هر چیز دیگری که آن‌ها دوست داردند، نظر نهایی را بدهند و این با مذاق من سازگار نیست. نکته‌ مهم دیگر این است که تئاتر کار کردن صد در صد با وضعیت موجود ریسک است و توجیه اقتصادی ندارد. برای همین خیلی‌ها حاضر نیستند سرمایه‌گذاری کنند. اما به نظر من گاهی اوقات خوب است که جسارت شکستن این دیوار را داشته باشیم و قطعا خیلی‌ها در آینده استقبال خواهند کرد. از این سرمایه‌گذاری من خوشحالم و مطمئن هستم این فیلم‌تئاتر، روزهای خوب مالی را در آینده تجربه خواهد کرد.
آیا به نظر شما سرمایه‌گذاری بخش دولتی می‌تواند به استقلال کار شما لطمه بزند؟ اصولا مخالف این نوع سرمایه‌گذاری یا اسپانسر شدن هستید؟
علی‌رغم این‌که سرمایه‌گذاری دولتی در هر نوع اثر فرهنگی‌ هنری را بدیهی و واجب می‌دانم، اما متاسفانه یقین دارم این نوع سرمایه‌گذاری به یک اثر هنری می‌تواند آسیب برساند و آن را وابسته کند. دلیلش هم این است که مدیران دولتی این تفکر را دارند که اگر برای یک کار فرهنگی‌هنری می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند، باید صفر تا صد آن اثر، بازگوکننده‌ شعارها و خواسته‌های آن‌ها باشد. عملا چنین اثر تولیدشده‌ای به بلندگوی دولت تبدیل می‌شود نه یک اثر هنری.
آیا انتخاب پلتفورم آمازون‌پرایم، انتخاب اول شما برای پخش جهانی «من ترامپ نیستم!» بود یا در پروسه‌ تولید به این نتیجه رسیدید؟
بله یکی از مهم‌ترین گزینه‌های پخش جهانی ما از ابتدا آمازون‌پرایم بود. ولی در کنار این پلتفرم‌های دیگری هم بود که خواستیم ارتباط برقرار کنیم اما در ادامه‌ کار، ویدئوپرایم آمازون را قطعی کردم. چون فاصله‌اش بسیار زیاد بود؛ حتا برای نتفلیکس هم اقدام کردم اما آن شرایطی را نداشت که یک کار تولید در ایران روی بسترش قرار بگیرد. این مطلب را هم اضافه کنم که من خودم هم در ابتدا شرایط پخش جهانی آمازون را نمی‌دانستم. فکر می‌کردم که یه بستر خیلی ساده است برای آپلود فیلم؛ ولی بعدن دیدیم که چه‌قدر فرآیند پیچیده‌ای دارد؛ به خصوص وقتی که برای انجام این کار از ایران اقدام می‌‌کنید، به واسطه‌ تحریم‌ها پیچیدگی‌اش چندین برابر می‌‌شود. من مجبور شدم از چند نفر آدم کاربلد در خارج از کشور برای این کار درخواست کمک کنم و حالا از به نتیجه رسیدن این اتفاق خرسندم.
استقبال مخاطب جهانی از این فیلم تئاتر چگونه بوده و آیا تبلیغات گسترده‌ای برای دیدن آن شده است؟
تا اینجای کار که فیلم در آمریکا و انگلیس پخش دارد، بسیار خوب پیش می‌رود. اگر چه باز هم به واسطه‌ تحریم‌ها محدودیت شدید برای تبلیغ فیلم داریم. اما راهکارهایی را پیدا کردیم که اگر انجام بدهیم، مخاطب را افزایش خواهد داد. اصلی‌ترین راهکار بهر‌ه‌برداری از صفحات مجازی است که متاسفانه با وجود تحریم‌ها ما نمی‌توانیم از این ابزارها استفاده کنیم. خیلی فاجعه است تا برای معرفی فیلمت هم باید به فکر دور زدن تحریم‌ها باشی.
ظرفیت تئاتر ایران برای تولید آثار بین‌المللی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
واقعیت این است که من هنوز با این کار آن دید حرفه‌ای را پیدا نکردم که بخواهم ظرفیت تئاتر ایران را ارزیابی کنم و بگویم که در چه سطح بین‌المللی هستیم. این کار نیاز به متخصصانی دارد که بتوانند به نحو شایسته گزارشی را به مخاطبان تئاتر و متخصصان تولید تئاتر ارائه بدهند. نمی‌دانم واقعا الان این اتفاق می‌افتد یا خیر؟! اما تجربه‌ خودم این را نشان می‌دهد که هرگاه متنی را پیدا کنیم که موضوعش جهانی باشد و شکل اجرای آن را به اجراهای جهانی نزدیک کنیم، می‌توان به استقبال مخاطبان جهانی هم امیدوار بود.
هم اکنون که این اثر در ایران مطرح شده و بر سر زبان‌ها افتاده، چه برنامه‌ای برای پخش داخلی دارید؟
فعلا تمام ترجیحم این است که پخش این فیلم‌تئاتر را در اقصا نقاط جهان پیگیری کنم که قبلا در مصاحبه‌ دیگری هم این حرف را گفته‌ام. ما پخش در کشورهای عرب‌زبان را پی‌گیری کردیم و منتظر مجوز آمازون هستیم و بعد آن دنبال پخش در کشورهای لاتین هستیم که اغلب اسپانیایی‎‌زبان هستند. همچنین بخشی از کشورهای اروپایی را هم مد نظر داریم. متاسفانه ورود به پخش جهانی در خیلی از کشورها از طریق درخواست مخاطبان انجام می‌پذیرد و حتا از آمازون هم کاری برنمی‌آید. وقتی نتوانیم در آن کشورها تبلیغ کنیم، کسی از کار ما باخبر نمی‌شود و کار پخش نخواهد شد. این مسائل بیشترین مشغله‌ ذهنی من برای گسترش پخش این فیلم‌تئاتر است.
از پروژه‌ها و برنامه‌های بعدی‌تان بگویید.
شخصا دوست دارم یک فیلم‌تئاتر دیگر را به تصویر بکشم. به دنبال نوشتن متنی با موضوع جهانی هستیم و قطعا موضوع آن را پیدا می‌کنیم. ما هم‌چنان در اتاق فکر سه نفره‌‌مان یعنی من، علی محمدرحیمی و بهزاد صدیقی فعال هستیم. به هر حال بستر آمازون را پس از این همه فراز و نشیب، در دسترس خودمان داریم. ترجیح می‌دهم کار بعدی نیز باز هم برای پخش جهانی آماده شود.
سایر اخبار این روزنامه
روحانی در جلسه هیئت دولت: بر محاکمه مسببین حادثه هواپیمای اوکراینی اصرار داریم علیرضا صدقی «کنش اجتماعی» با هدف «تجربه‌های زیسته» ناب‌تر ناصحی: درباره بیمه واکسن کرونا هنوز دستورالعملی نداریم حذف دفترچه‌های کاغذی از شهریور ۱۴۰۰ تهیه‌کننده و کارگردان فیلم‌تئاتر «من ترامپ نیستم»: ترجیح می‌دهم کار بعدی باز هم برای پخش جهانی آماده شود هیئت کره جنوبی به ایران سفر می کند آیا زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فرا رسیده است؟ انفجار تورم، در پی یک سیاست غلط! لشکر 74 میلیونی ترامپ کار انتقال قدرت را سخت خواهند کرد؟ پیروزی دموکرات ها در سنا و آخرین تلاش های ترامپ وزیر نفت: افزایش عرضه ۷۵ هزار بشکه‌ای، تاثیری در خروجی اوپک‌پلاس ندارد بیانیه سپاه در سالگرد سقوط هواپیمای اوکراینی ماجراجویی‌های آمریکا اتفاق تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی را رقم زد کنترل کرونا با مدیریت هوشمند سخنگوی وزارت خارجه: ایران در سیاست‌های دفاعی خود هیچگونه مداخله‌ای را برنمی‌تابد سردار قاآنی: هیمنه آمریکا باید شکسته شود