لشکر 74 میلیونی ترامپ کار انتقال قدرت را سخت خواهند کرد؟ پیروزی دموکرات ها در سنا و آخرین تلاش های ترامپ

در حالی که آخرین شانس ترامپ برای اثبات ادعا‌های خود مبنی بر تقلب در انتخابات اخیر در دادگاه عالی آمریکا از بین رفت، هزاران نفر از طرفداران او در واشنگتن دست به تظاهرات زدند.
هزاران نفر از طرفداران دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه یک روز قبل از تظاهرات اصلی و بزرگ روز چهارشنبه در واشنگتن تجمع و راهپیمایی زودهنگام برگزار کردند.
اما در عین حال روز، ۱۶ دی، دومین دور انتخابات سنا در ایالت جورجیا برگزار شد و نتایج شمارش ۹۸ درصد آراء حکایت از پیشتازی دموکرات ها بر رقبای جمهوری‌خواه خود دارد.
پس از تصاحب نخستین کرسی سنای آمریکا توسط رافائل وارنوک دموکرات، دومین نامزد دموکرات‌ها هم اعلام پیروزی کرد هرچند هنوز شمارش آرا ادامه دارد.


به گزارش ایرنا، موعد انتخابات مرحله حذفی ۲ کرسی باقی مانده سنای آمریکا از ایالت جورجیا، روز سه‌شنبه برگزار و شمارش آرا بلافاصله پس از اتمام زمان برگزاری انتخابات، آغاز شد.
در گام نخست دموکرات‌ها توانستند با پیروزی وارنوک بر کیلی لوفلر جمهوری‌خواه، تعداد خود در سنا را به ۴۹ نفر افزایش دهند و اکنون نوبت به جان اوسوف دموکرات رسیده است تا پیروزی خود را بر دیوید پردو جشن بگیرد.
در حال حاضر با شمارش ۹۸ درصد آرا، اوسوف با حدود ۱۶ هزار رای از رقیب جمهوری‌خواه خود پیشی گرفته است و بر همین مبنا هم پیروزی خود را اعلام کرد.
در صورت کسب این کرسی باقی مانده سنا توسط دموکرات‌ها، تعداد آرای ۲ حزب آمریکا در سنا مساوی خواهد شد که رای کامالا هریس معاون اول رئیس جمهوری آتی که رئیس سنا هم خواهد بود، تعیین کننده خواهد شد.
تارنمای آکسیوس نوشت که در صورتیکه پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات سنا، باید توجه ویژه‌ای به دو سناتور کرد: جو مانچین و کیرستِن سینِما. این دو عضو حزب دموکرات، میانه‌رو بوده و با سیاست‌های چپ‌گرایانه طیف ترقی‌خواه حزب دموکرات مخالفند و ممکن است آراء آنان هنگام بررسی طرح‌ها و لوایح آتی تعیین‌کننده باشد. میت رامنی جمهوری‌خواه نیز می‌تواند چنین نقشی در میان هم حزبی‌های خود ایفا کرده و با برخی از سیاست‌های آنان مخالفت کند. در دوره جدید سنا، چاک شومر دموکرات رهبر اکثریت و میچ مک کانل جمهوری‌خواه رهبر اقلیت خواهد بود.
در مجلس نمایندگان یعنی دومین رکن نهاد قانون‌گذاری آمریکا نیز کفه ترازو به نفع حامیان بایدن سنگین است. دموکرات‌ها توانستند در انتخابات ۱۳ آبان، ۲۲۲ کرسی مجلس را از آن خود کنند و بدین ترتیب در برابر رقیبان جمهوری‌خواه خود که به ۲۱۱ کرسی بسنده کرده‌اند اکثریت مجلس را همچون دوره پیش در اختیار داشته باشند. نانسی پلوسی ۸۰ ساله نیز توانست با جلب رای ۲۱۶ نماینده بار دیگر بر کرسی ریاست مجلس آمریکا تکیه زند. با همراهی کنگره و کاخ سفید، بایدن امید زیادی خواهد داشت تا در گام نخست، تایید اعضای کابینه خود را از سنا اخذ کرده و در گام‌های بعد طرح‌ها و لوایح حزب دموکرات بدون نیاز به آراء جمهوری‌خواهان و با اکثریت آبی کنگره تبدیل به قانون شود.
پنس آخرین امید پوشالی ترامپ
در عین حال اما دونالد ترامپ از «مایک پنس» معاون خود خواست تا در جلسه ۶ ژانویه که در کنگره برگزار می‌شود؛ پیروزی جو بایدن دموکرات را به چالش بکشد و بر آن مُهر تایید نزند. ترامپ در این باره مدعی شد: امیدوارم مایک پنس به کمک ما بیاید. امیدوارم معاون عالی‌قدرمان به کمک‌مان بیاید. او مرد بزرگی است. البته اگر او کاری نکند؛ دیگر خیلی دوستش نخواهم داشت.
به گزارش فرارو، رئیس جمهوری فعلی آمریکا که باخت در رقابت ۲۰۲۰ را نپذیرفته است، در حالی پنس را برای تغییر نتیجه انتخابات تحت فشار قرار داد که کمتر از چند ساعت به برگزاری جلسه کنگره مانده است که طی آن پنس باید در مقام رئیس سنا، ۳۰۶ رای کالج الکترال را به نفع بایدن تایید کند.
اما مسئله آن است که نقش پنس در این جلسه تشریفاتی است و او از اختیار تغییر نتیجه برخوردار نیست. وی تاکنون از ابراز نظر مستقیم در‌این‌باره طفره رفته حال آنکه چند روز پیش با شکستن سکوت ۲ ماهه خود، از آن‌هایی که مدعی وقوع تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ هستند؛ دفاع کرد.
همچنین یک روزنامه آمریکایی خبر داد که معاون رئیس جمهوری این کشور به ترامپ اطلاع داده که وی نمی‌تواند مانع از تایید پیروزی نامزد دموکرات‌ها در نشست مشترک روز چهارشنبه کنگره شود.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» گزارش داد «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا به «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور گفته است که وی با وجود اصرار ترامپ، این قدرت را ندارد که بتواند مانع از تایید پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توسط کنگره شود.
بر اساس گفته منابعی که از این گفت‌وگو در جریان بودند، پنس این سخنان را در جریان نهار هفتگی خود با رئیس جمهوری مطرح کرده است.
این در حالی است که طرفداران ترامپ امروز چهارشنبه (به وقت واشنگتن) ‌قصد دارند هنگام برگزاری نشست مشترک کنگره، تظاهرات گسترده‌ای را برگزار کرده و فشارها بر پنس برای جلوگیری از تایید پیروزی بایدن را افزایش دهند.
روزگار ترامپ سیاه می‌شود یا لشکر 74میلیونی به کمک او می‌آید؟
آخرین تیر ترامپ هم احتمالا به سنگ خواهد خورد. این پیشبینی است که بسیاری از ناظران از جلسه روز چهارشنبه کنگره آمریکا دارند و معتقدند هر چند یاران ترامپ می خواهند با سنگ اندازی جلوی تائید ریاست جمهوری بایدن، چالش تازه ای ایجاد کنند، اما موفق نخواهند شد. در آمریکا بعد از هر انتخابات و در اولین جلسه آغاز به کار کنگره، نمایندگان برای تائید آرای رییس جمهور دور هم جمع می شوند. اما تاکنون سابقه نداشته که رای هیچ یک از روسای جمهوری پیشین آمریکا با چنین جلسه ای عوض شود.
ماجرا اما از شکایت یکی از نمایندگان جمهوری خواه به نام جاش هالی و همراهی یازده نفر دیگر با او آغاز شد. آنها گفته اند که می خواهند صحت انتخابات و پیروزی جو بایدن را به چالش بکشند.
امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرآنلاین می گوید: ترامپ علی رغم تمام مشکلاتی که داشت و بحران های کرونا و بیکاری و ... توانست رای زیادی به دست بیاورد. یعنی نه تنها آرایش نسبت به چهار سال قبل کاهش پیدا نکرد، بلکه ده میلیون رای هم بیشتر از قبل آورد. ترامپ در رتبه بندی میزان کسب آرای مردمی نفر دوم است که نفر اول بایدن است. این به این معنی است که ترامپ از همه روسای جمهوری آمریکا چه آنها که دور اول بوده اند . چه دور دومی ها رای بیشتری اورده و از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده است. این یک سرمایه بزرگ اجتماعی پشت سر دونالد ترامپ است و خیلی از رای دهندگان او را به شدت دوست دارند و علاقه مندش هستند. این می تواند باعث شود که در انتخابات بعدی یا خود ترامپ با یکی از بستگانش بتوانند رای بیاورند. البته قابل انتظار است که به محض اینکه دوره ریاست جمهوری او تمام شود اسناد و مدارک زیادی علیه او در دادگاه ها ارائه شود.
وی می افزاید: همین نواری که واشنگتن پست منتشر کرده می تواند اتهامات مجرمانه ای را متوجه ترامپ کند و یا پرونده های مالی او ممکن است مشکل ساز شوند. این موضوعات می تواند ترامپ را برای آینده در تنگنا قرار دهد. چون رقیبانش می توانند آتوهایی بگیرند یا شواهدی را بیاورند که او اقداماتی غیر قانونی داشته است. بنابراین قطعا او یک سرمایه اجتماعی برای ترامپ وجود دارد. اما اینکه او تواند از آن بهره مند شود یا نه بستگی به در درجه اول،‌ بستگی به عملکرد او دارد که تا چه اندازه می خواهد در مقابل روند دموکراتیک مقابله کند و خودش را به عنوان رهبر یک جنبش درون سیستم و اعتراضی و ساختار شکن معرفی کند. هر کدام از این ها می توانند اثرگذار باشند و در درجه دوم به این بستگی دارد که مخالفینش تا چه اندازه بخواهند حرمتش را نگه دارند. اینکه آیا می‌خواهند رفتاری مشابه با روسای جمهور قبلی با او داشته باشند یا اینکه بخواهند، روزگارش را سیاه کنند و تا مرز بردنش تا زندان پیش بروند. که در این صورت سرمایه مردمی 74 میلیونی هم نمی تواند به او کمکی کند.
سایر اخبار این روزنامه
روحانی در جلسه هیئت دولت: بر محاکمه مسببین حادثه هواپیمای اوکراینی اصرار داریم علیرضا صدقی «کنش اجتماعی» با هدف «تجربه‌های زیسته» ناب‌تر ناصحی: درباره بیمه واکسن کرونا هنوز دستورالعملی نداریم حذف دفترچه‌های کاغذی از شهریور ۱۴۰۰ تهیه‌کننده و کارگردان فیلم‌تئاتر «من ترامپ نیستم»: ترجیح می‌دهم کار بعدی باز هم برای پخش جهانی آماده شود هیئت کره جنوبی به ایران سفر می کند آیا زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فرا رسیده است؟ انفجار تورم، در پی یک سیاست غلط! لشکر 74 میلیونی ترامپ کار انتقال قدرت را سخت خواهند کرد؟ پیروزی دموکرات ها در سنا و آخرین تلاش های ترامپ وزیر نفت: افزایش عرضه ۷۵ هزار بشکه‌ای، تاثیری در خروجی اوپک‌پلاس ندارد بیانیه سپاه در سالگرد سقوط هواپیمای اوکراینی ماجراجویی‌های آمریکا اتفاق تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی را رقم زد کنترل کرونا با مدیریت هوشمند سخنگوی وزارت خارجه: ایران در سیاست‌های دفاعی خود هیچگونه مداخله‌ای را برنمی‌تابد سردار قاآنی: هیمنه آمریکا باید شکسته شود