خط قرمزهاي دولت در بودجه نبايد شكسته شود

آرمان ملي: رئيس‌جمهور صبح چهارشنبه در جلسه هيات دولت با اشاره به حادثه ساقط شدن هواپيماي اوکرايني اظهار داشت: 18 دي‌ماه روز تاسف‌انگيزي براي ما بود. چهارشنبه بود که ما جلسه در هيات دولت داشتيم و شب در آسمان هواپيمايي به خطا مورد هدف قرار گرفت و سرنگون شد و عزيزان ما همه‌شان جان به جان آفرين تسليم کردند. اين موضوع خيلي برايمان سخت بود در ابتدا هم قضيه برايمان روشن نبود که چه اتفاقي افتاده و روزهاي پنج‌شنبه و جمعه گزارش‌ها کامل شد و مشخص شد که شرايط چگونه است و از همان وقت به مسئولين گفتيم موضوع را به مردم اعلام کنند، چرا که نبايد چيزي از مردم پنهان بماند.
اهم اظهارات حسن روحاني از اين قرار است:
هيات دولت خسارات را تصويب کرده تا پرداخت شود و در اين موضوع تابعيت را هم در نظر نگرفته و براي همه به طور مساوي 150 هزار دلار خسارات مدنظر قرار گرفته شده که اين پول پرداخت خواهد شد. درباره‌ هواپيما هم با اوکراين مذاکره را ادامه مي‌دهيم. مقصران هم حتما در دادگاه محاکمه خواهند شد. در اين شرايط سخت بود اما 30 ميليون دلار در اختيار قرار داده شده تا خسارات پرداخت شود البته نه اينکه اين موضوع تاثيري در اين محاکمه بگذارد چراکه محاکمه عاملان بايد با دقت انجام شود.
اگر دولتي که در آينده نزديک در آمريکا سر کار مي‌آيد و دو هفته ديگر آقاي بايدن قدرت آن را در دست مي‌گيرد بگويد که آمريکا ديگر شيشه نمي‌شکند و توبه کرده و در مسير قانون قرار گرفته جواب ما روشن و ساده است. اگر شما به همه تعهدات خود عمل کنيد ما هم به تعهدات خود عمل خواهيم کرد.


اگر دولت آمده براي کالاهاي اساسي ارز 4200 تومان را مقرر کرده و همه مشکلات و سختي‌ها براي بانک مرکزي، دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و کشاورزي براي اينکه اين کالاها در اختيار مردم با قيمتي که قابل تحمل باشد قرار گيرد کسي نگويد آقا چرا 4200 تومان بعد مي‌گويند يک آدمي سوء‌استفاده کرده آخر اين شد حرف؟ مي‌خواهم از نمايندگان عزيز مجلس شوراي اسلامي خواهش کنم کار بزرگي که قرار شده با هم انجام دهيم را با هم ادامه دهيم. ما براي بودجه سال 1400 ماه‌ها تلاش و فکر کرديم و از تبصره به تبصره آن با شدت دفاع مي‌کنيم چرا که از بهترين بودجه‌هاي ماست.
مصمم هستيم در سال آينده روزانه دو ميليون و 300 هزار بشکه نفت بفروشيم و قدرت آن را هم داريم. حالا اگر بخواهيد اين را کنار بگذاريد و جايش ماليات بگذاريد به مردم فشار مي‌آيد ما بايد با هم کمک کنيم تا در هيچ موردي به مردم فشار وارد نشود.
از راديو و تلويزيون هم گله دارم حالا نمي‌گويم جلسات کميسيون تلفيق پخش نشوند ولي بعد از آن بايد و براي مردم تبيين شود و بگوييم اين نظر ابتدايي است و هنوز تصويب نشده است. نکند چيزي بگوييم که روي قيمت و بازار اثر بگذارد و تازه شايد بعد از آن در مجلس شوراي اسلامي تصويب نشود و اينها همه قبل از رفتن به شوراي نگهبان است. پس از نمايندگان خواهش مي‌کنم که با هم همکاري کنيم. در اين چند ماه هم نتيجه همکاري و هم نتيجه عدم همکاري را ديده‌ايم و هرجا با هم همکاري کرديم نتيجه بهتري داشته است. ان‌شاءا…بتوانيم کنار هم لايحه بودجه را به سرانجام برسانيم و بتوانيم کاري کنيم که به نفع جامعه باشد.
کسي که در راس قدرت جهاني بود به صراحت مدعي شد که بايد نظام ايران را سرنگون کنيم و به قول خودشان با فشاري که در تاريخ بي‌نظير باشد تا 22 بهمن‌ماه سال 97 از اين کار جواب بگيرند و جشن انقلابي وجود نداشته باشد و مي‌گفتند فرش قرمز براي آمريکا در خيابان‌هاي تهران پهن مي‌شود، اما مردم با ايستادگي و مقاومت در همان يکسال پيروزي خود را آشکار کردند و در سال 98 آثار پيروزي در اين جنگ پديدار شد.
در آخر بهار 98 تورم سير نزولي و اقتصاد آرامش و ثبات بهتري پيدا کرد و اگر آن روند ادامه مي‌يافت در سال 99 شرايط بهتري داشتيم اما با آمدن کرونا و مشکلات ديگر در اين روند وقفه‌اي ايجاد شد. از آبان سال 1398 بسته حمايتي معيشتي ماهانه براي 60 ميليون نفر مقرر کرديم و آن را ادامه داديم. در کرونا باز بسته‌هاي حمايتي متعددي مقرر کرديم و براي 3 ميليون نفر که در فشار بودند تعيين شد و بعد هم وام در اختيار بنگاه‌ها و مردم قرار داديم در اين اواخر هم بسته‌اي براي 35 ميليون نفر مقرر شد.
در آب و برق و بهداشت و آموزش آمار ما روشن است. در همين هفته گذشته 137 روستا به شبکه آب سالم پايدار متصل شدند. در طول هفت سال و خرده‌اي گذشته بيش از 12 هزار روستا و جمعيتي بيش از هشت ميليون نفر به شبکه آب سالم پايدار متصل شده‌اند و تا آخر دولت به بيش از 9 ميليون نفر مي‌رسد در حالي که تا سال 1392 حدود 900 هزار روستايي داراي آب سالم بودند اما تا پايان اين دولت به بيش از 9 تا 10 ميليون نفر تبديل مي‌شوند. براي افراد کم مصرف که معمولا از اقشار ضعيف هم هستند آب، برق و گاز مجاني شده حالا اينکه شما عصباني هستيد تقصير ما نيست اينها کارهاي بزرگ ملت ماست.
آيت‌ا... هاشمي دست کم در دو مقاومت ملي جزو سرداران حرکت مردمي بود چه در نهضت و حرکت انقلاب اسلامي که از سرداران و در خط مقدم در کنار مقام معظم رهبري، شهيد بهشتي، شهيد مطهري و همه عزيزاني که در اين کار بودند حضور داشت و تا پيروزي نهضت هميشه در کنار امام خميني (ره) بودند و مخصوصا در آن مقاومت دوم در جنگ تحميلي مرحوم آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني وظايف سخت و سنگيني بر دوش داشت. ايشان از ابتداي جنگ به عنوان نماينده امام خميني(ره) در شوراي عالي دفاع بود و بعد هم از طرف امام خميني(ره) به عنوان فرمانده جنگ تعيين شد. من خاطرات بسيار زيادي از ايشان در دوران دفاع مقدس دارم ضمن اينکه ايشان حکم رياست قرارگاه خاتم‌الانبياء را به من داد و مقام معظم رهبري حکم فرماندهي پدافند هوايي را به من دادند و حکم ستاد کمک‌هايي که براي جبهه و جنگ انجام مي‌گرفت به من دادند که خاطرات فراواني را من از اين مرد بزرگ به خاطر دارم که تلاش‌هاي فراواني در اين جنگ به ثمر بنشيند و موفقيت‌هاي جنگ به وجود بيايد.