دپرسیون علمی؛ بدون نسخه!

امید مافی‪-‬ لطفا سقوط را بپذیرید و باور کنید که گاهی لااقل علم بهتراز ثروت نیست و به همین دلیل ساده یک و نیم میلیون صندلی خالی این روزها در دانشگاه‌ها خاک می‌خورد.
روزگاری قبولی در کنکور و قرار گرفتن نام‌ها در روزنامه‌هایی که صدها نفر را پای دکه‌های مطبوعاتی میخکوب کرد حکم "اتوپیا" را داشت. نسل دهه پنجاه و شصت خوب یادش هست که چگونه وارستگی با شولای دانشجویی معنا می‌شد و چگونه عبور از فیلترها و رسیدن به مدینه فاضله‌ای که بخت ناکوک جوانان دیروز را به دنیایی نوین گره می‌زد حکم فتح اورست را داشت.
آن روزها علم بهتر از ثروت بود و آب حوض کش‌ها برای لیسانسه‌های دپرس و خانه نشین رجز نمی‌خواندند.آن روزها میان ضرباهنگ موزون کلمات در کتاب‌های دانشگاهی جاذبه‌ای نهفته بود که می‌توانست بی‌دلیل و ناگهان شادی را در رخسار جوان‌هایی که تازه پشت لبشان سبز شده بود بنشاند.آن روزها گذراندن ترم‌ها و رسیدن به ایستگاه فارغ التحصیلی هر تنابنده‌ای را تهییج می‌کرد،اما حالا...کفر مکرری است رد شدن از این خوان و پر کردن حساب‌های مالی فلان دانشگاه کم‌اعتبار و پاس کردن درس‌های بهمان استاد تهی از کاریزما، وقتی
آینده در غبار مانده و کارشناسان و کارشناسان ارشد و با اجازه شما دکترها در ستون آگهی‌های روزنامه‌ها دنبال شغلی آبرومند می‌گردند تا از زیر بار این اعتراف که علم قاتل جان شد و نه قاتق نان، کمر خم نکنند و نانی به خانه ببرند و سقی بزنند و البته به دموکراسی مدرن حاکم بر مکتب خانه‌ها رشک ببرند.


حالا معاون وزیر علوم با استیصال از یک و نیم میلیون صندلی خالی در دانشگاه‌ها حرف می‌زند و همه چیز را به گردن ساختارها می‌اندازد. حالا بیشتر از هر وقت دیگری مشخص شده که تفرعن و تبختر پشت میزها و صندلی‌های دانشگاه‌هایی که خروجی قابل تاملی ندارند،فرجام دلربایی نخواهد و تنها قشونی بیکار را بر دوسیه بیکاران و افسردگان این خاک اضافه
خواهد کرد.
باید تمهیدی اندیشید و به این تراژدی محض پایان داد.باید از لاپوشانی ضعف‌ها پرهیز کرد و نسخه‌ای تازه پیچید تا شاید دوباره ابهت گذشته به کلاس‌ها برگردد و فارغ التحصیلی مترادف با عاطل و باطل بودن تلقی نشود.
ما نمی‌گوییم علم بهتر است یا ثروت اما شما بی‌زحمت از نمای نزدیک تلاطم نت‌هایی که در جسم نحیف دانش پیچیده را جستجو کنید و به وقت پاسخ زیر آوار بی‌برنامگی‌ها و روزمرگی‌ها کلاهی خالی کنار این سوال اَلیم بگذارید.