راستی آزمايی فوتبال ايران

آرمان ملي: امروز شنبه ثبت‌نام داوطلبان رياست و هيات رئيسه فدراسيون فوتبال در حالي به پايان خواهد رسيد که روز گذشته علي کريمي و حيدر بهاروند براي نشستن بر کرسي مديريت مهمترين فدراسيون ورزش کشور ثبت نام کرده و البته نواب رئيس خود را نيز معرفي کردند.
نحوه ثبت‌نام
احمدرضا براتي در مورد شرايط انتخابات فدراسيون فوتبال اظهار داشت: اساسنامه فدراسيون فوتبال به تأييد فيفا رسيد و خلأ اين اساسنامه در فوتبال کشور احساس مي‌شد. بر اساس همين اساسنامه و نقشه راه ارائه شده به فيفا انتخابات در روز 10 اسفند 99 برگزار مي‌شود. نامزدهاي علاقه‌مند به شرکت در انتخابات در روز 14 دي ماه فرصت داشتند تا ثبت‌نام خود را انجام بدهند و اين مهلت حداکثر تا پايان وقت اداري ساعت 16 فردا (شنبه) به پايان مي‌رسد. وي افزود: مدارک مورد نياز براي ثبت‌نام اصل شناسنامه و تصاوير آن، دو قطعه عکس و سوابق مديريتي به همراه گواهي عدم سوء پيشينه. اگر فردي در انتخابات ثبت‌نام کند اما اصل مدارک خود را ارائه ندهد اين ثبت‌نام کان‌لم يکن تلقي مي‌شود. وي که در برنامه فوتبال يک شبکه ورزش گفت‌وگو مي‌کرد، در مورد اينکه با توجه به اعلام ثبت‌نام آنلاين چرا به صورت حضوري نيز بايد ثبت‌نام کنندگان مدرک ارائه بدهند گفت:‌ به دليل شيوع ويروس کرونا و براي جلوگيري از تجمع در دبيرخانه فدراسيون فوتبال ثبت‌نام آنلاين انجام مي‌شود و پس از آن يک حضور حداکثر 5 دقيقه‌اي در دبيرخانه فدراسيون فوتبال لازم است تا ثبت‌نام تکميل و کامل شود. نامزدهاي پست رياست فدراسيون فوتبال حداقل 5 تأييديه و امضاء نياز دارند و نواب رئيس حداقل دو تأييديه و امضا براي حضور در انتخابات نياز دارند. وي در مورد اينکه علي کريمي گفته سامانه براي ثبت‌نام با مشکلاتي مواجه شده گفت: مشکلات نرم‌افزاري ممکن است پيش بيايد چون اين فرآيند براي اولين بار رخ داده است. اما با تماس با دبيرخانه و واحد انفورماتيک فدراسيون فوتبال مشکلات حل مي‌شود و مشکل خاصي در اين مورد وجود ندارد. براتي در مورد اينکه ثبت‌نام 6 روزه براي ثبت‌نام از نامزدها زمان کم بود گفت: تمام اين زمان‌ها که در فراخوان فدراسيون فوتبال آمده بر اساس مقررات انتخابات فوتبال است که در نقشه راه هم به تأييد فيفا رسيده ما به فيفا اعلام کرده‌ايم که انتخابات در سال جاري برگزار مي‌شود و اگر مي‌خواستيم مدت ثبت‌نام را بيشتر کنيم امکان برگزاري انتخابات در سال 99 وجود نداشت. فيفا در تمامي مراحل نظارت دارد و اينگونه نيست اين مدت زمان بر اساس مصالح ديگري باشد. وي در مورد حضور اعضاي مجمع فدراسيون فوتبال گفت: اعضاي مجمع بر اساس اساسنامه مشخص هستند اما در مواردي مانند داوران حضور اعضا بر اساس رده‌بندي است يا در مورد مربيان کميته فني در اين مورد تصميم‌گيري مي‌کند. وي در مورد اعتراض رد صلاحيت‌شدگان گفت:‌ در اين مورد اگر شخصي صلاحيتش تأييد نشود ظرف دو روز فرصت دارد که اعتراض خود را ارائه کند و کميته استيناف هم 5 روز بايد به اين اعتراض رسيدگي نمايد.
نماينده کميته ملي المپيک


علي کفاشيان درباره غيبت نماينده کميته ملي المپيک در مجمع فدراسيون فوتبال و اينکه اين کميته هيچگاه نماينده‌اي در مجمع نداشته است، اظهار داشت: در سال 80 که معاون سازمان تربيت بدني شدم، درباره اساسنامه فدراسيون‌هاي ورزشي تغييراتي داشتيم که مصوب شد. در آن زمان اساسنامه تمام فدراسيون‌ها مانند تيپ و يکنواخت بود. کفاشيان افزود: کميته ملي المپيک هم طبق آن اساسنامه عضو مجمع فدراسيون‌هاي ورزشي بود. حتي يک دوره در زمان رياست محمد دادکان و صفايي فراهاني که به عنوان معاون سازمان تربيت بدني، رئيس مجمع فدراسيون فوتبال بودم، دبير کميته ملي المپيک هم حضور داشت. وي ادامه داد: در سال 86 که فيفا به اساسنامه فدراسيون فوتبال ايراد گرفت، با تشکيل کميته انتقالي اساسنامه جديدي تدوين شد که در آن زمان من دبيرکل کميته ملي المپيک بودم اما قبل از اينکه رئيس فدراسيون فوتبال شوم، اين کميته طبق اساسنامه جديد با نظر فيفا از مجمع فدراسيون حذف شد. فيفا در همان زمان با عضويت سازمان تربيت بدني در مجمع فدراسيون هم موافق نبود اما در نهايت قبول کرد وزارت ورزش عضو شود اما به هيچ عنوان زير بار عضويت کميته ملي المپيک نرفت. درحاليکه من اعتقاد دارم عضويت هر دو نهاد مي‌تواند به فوتبال کمک کند. دبيرکل اسبق کميته ملي المپيک در گفت و گو با برنامه ورزش و مردم تصريح کرد: حتي وقتي به صورت همزمان دبير کميته و رئيس فدراسيون بودم، يک بار براي پذيرش اين موضوع با فيفا نامه‌نگاري کردم اما با وجود خواهش من قبول نکرد کميته عضو مجمع شود. در اين دوره هم خود فدراسيون مي‌خواست کميته عضو مجمع شود اما باز هم فيفا قبول نکرد.
چه کساني ثبت نام کردند
نام‌نويسي براي حضور در انتخابات فدراسيون فوتبال از 14 دي آغاز شده و داوطلبان تا 20 دي فرصت دارند پس از ثبت نام اينترنتي، اصل مدارک خود را تحويل فدراسيون فوتبال دهند. خيلي‌ از چهره‌هاي سرشناس که احتمال مي‌رود براي کرسي رياست و هيات رئيسه فدراسيون فوتبال نام‌نويسي کنند، احتمالا در روزهاي پاياني يعني شنبه پا پيش مي‌گذارند و آماده رقابت در اين رويداد بزرگ خواهند شد. ايسنا روز گذشته نوشت: روز جمعه بالاخره حيدر بهاروند کارهاي ثبت‌نام خود را انجام داد و رسما نامزد رياست فدراسيون فوتبال شد. او شهاب‌الدين عزيزي خادم را به عنوان نايب رئيس اول، منصور قنبرزاده را به عنوان نايب رئيس دوم و شهره موسوي را به عنوان نايب رئيس سوم (بانوان) خود معرفي کرده است. هم‌چنين مديري چون سعيد آذري که از قبل نامش براي اين کانديد شدن در اين انتخابات شنيده مي‌شد، پنجشنبه شب گذشته به نفع علي کريمي کنار کشيده است. اما در بخش هيات رئيسه نامزدهاي بيشتري نام‌نويسي کرده‌اند که در اين بين بايد به محمدرضا ساکت، ميرشاد ماجدي، صادق درودگر، خداداد افشاريان، احمدرضا براتي، حسن کامراني‌فر، عليرضا رحيمي ، محسن ترکي، حميدرضا مهرعلي، مسعود مرادي و ... اشاره کرد. فعلا ساکت در بخش مديران باشگاه‌ها نام‌نويسي کرده و هنوز رقيبي ندارد. در بخش‌هاي هيات‌هاي فوتبال دو نفر و بخش کارشناس هيات رئيسه بيش از 10 نفر اعلام آمادگي کرده‌اند. همچنين علي کريمي، بازيکن پيشين پرسپوليس، تيم ملي و بايرن مونيخ آلمان براي رياست فدراسيون فوتبال ثبت نام کرد و رسما رقيب ائتلاف بهاروند و عزيزي خادم شد. وي از مهدي مهدوي‌کيا به عنوان نايب رئيس اول، سعيد دقيقي نايب رئيس دوم و فاطمه عليپور به عنوان نايب رئيس سوم (بانوان) نام برد.