رانده شده از توئیتر

اولویت امنیت ملی است حتی در آمریکا.شبکه‌های اجتماعی مختلف این کشور ترامپ را به دلیل اقدامات مخل امنیت اخراج و حساب او را برای همیشه تعلیق کردند
آفتاب یزد- گروه شبکه: ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای همیشه از توئیتر حذف شد. موضوعی که نشان می‌دهد شبکه‌های اجتماعی نیز بدون محدودیت نیستند و با توجه به سیاست‌های خود اعمال ممیزی می‌کنند. ماجرا از این قرار است که شبکه اجتماعی توئیتر حساب کاربری ترامپ را به دلیل نقض قوانین و ساختار‌های این شبکه به حالت تعلیق دائم درآورد. این پیام رسان در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از بررسی دقیق توئیت‌های اخیر حساب دونالد ترامپ، این حساب را به دلیل خطر تحریک بیشتر خشونت، برای همیشه تعلیق کرده است. البته قبل از اینکه ترامپ برای همیشه از توئیتر حذف شود این شبکه اجتماعی، بارها برای حساب کاربری او ایجاد محدودیت کرده بود مثلا چند ماه پیش برای یکی از توئیت‌های ترامپ برچسب صحت سنجی گذاشته بود. (لینک صحت‌سنجی بدان معناست که توئیتر می‌تواند از این پس درباره ادعاهای مطرح شده ترامپ در این شبکه بدون اظهار نظر مشخص، امکان صحت سنجی و دریافت مطالب گوناگون برای مخاطبان و فالوئرهای ترامپ را فراهم کند.)
> تعلیق طرفداران ترامپ درتوئیتر
در زمان انتخابات 2020آمریکا نیز، توئیتر به دلیل رای فراخوان راهپیمایی حامیان، انتشار اطلاعات نادرست و دامن زدن به ناآرامی‌ها برخی توییت‌های ترامپ را حذف و به او هشدار داده بود که اگر به این رفتارش ادامه دهد برای همیشه حسابش به حالت تعلیق در خواهد آمد؛ موضوعی که ترامپ آن را جدی نگرفت و روز چهارشنبه همزمان با برگزاری نشست کنگره برای تایید آرای الکترال انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، «دونالد ترامپ» با ارسال پیام‌هایی در توئیتر و فیسبوک حامیان خود را به برگزاری تجمع اعتراضی در برابر کنگره و اعتراض به آنچه که وی تقلب در انتخابات ریاست جمهوری می‌خواند، دعوت کرد. در یورش ناگهانی معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به داخل کنگره این کشور چهار تن کشته شدند که به گفته پلیس، تمام کشته شدگان از طرفداران دونالد ترامپ بودند. همچنین تاکنون پلیس آمریکا ۵۲ نفر را در این اعتراضات بازداشت کرده است. تمامی این اقدامات ترامپ باعث شد علاوه بر توئیتر، فیسبوک و اینستاگرام نیز حسابهای او را در این شبکه‌ها به صورت دائم تعلیق کنند. نکته جالب توجه اینجاست که شبکه اجتماعی توییتر حساب کاربری چند طرفدار نزدیک به ترامپ را نیز تعلیق کرد. به گزارش ایرنا، شرکت توییتر اعلام کرد حساب کاربری ترامپ و نزدیکان او از جمله ژنرال مایکل فلین و سیدنی پاول را به علت خطر سوء استفاده از این حساب‌ها در تحریک طرفداران ترامپ به خشونت بیشتر تعلیق کرده است.


> شبکه اجتماعی خودم را راه‌اندازی می‌کنم
بعد از آنکه شبکه اجتماعی توییتر فعالیت رئیس جمهوری آمریکا را برای همیشه به حالت تعلیق درآورد، دونالد ترامپ گفت به دنبال راه‌اندازی پلتفورم خودش هست. به گزارش ایسنا، ترامپ خطاب به ۷۵ میلیون نفری که به او رای دادند نوشت: «ممکن است توییتر یک شرکت خصوصی باشد، اما بدون هدیه دولت که همان بند ۲۳۰ (قانون شبکه‌های اجتماعی) است، نمی‌تواند برای مدت طولانی به بقای خود ادامه دهد. پیش‌بینی می‌کردم که این اتفاق بیفتد و با تعدادی از سایت‌های دیگر در حال مذاکره هستیم. خبر بزرگی در راه است.»دونالد ترامپ در ادامه این رشته توییت‌ها از احتمال ایجاد پلتفورم خودش خبر داد و گفت: «ساکت نخواهیم شد».
> زنگ خطری برای همه شبکه‌های اجتماعی است
فارغ از اقدامات ترامپ در توئیتر که مورد قبول نیست نکته‌ای که درمورد شبکه اجتماعی توئیتر وجود دارد این است که ادعا می‌شود که این شبکه یک بستر کاملاً قدرتمند برای اظهار عقیده است و آزادی بیان در آن وجود دارد اما ایجاد محدودیت‌ها برای حساب ترامپ و در نهایت به تعلیق در آوردن حسابش، گواه نقض آشکار آزادی بیان است. در این راستا استاد ارتباطات اجتماعی دانشگاه علوم و تحقیقات می‌گوید: «اقدام توییتر در بستن حساب آقای ترامپ زنگ خطر را برای همه شبکه‌های اجتماعی و همه کاربران به صدا درآورد که در این فضا کنترلی وجود دارد و هر کسی حق ندارد هر حرف بی‌ربطی را منتشر کند.» محمد سلطانی‌فر در گفتگو با ایرنا درباره پیام‌های توییتری اخیر اظهار کرد: «این شبکه‌های ظاهرا رها را باید آرام آرام شبکه‌های دارای پروتکل بدانیم و توجه کنیم که آنها بدون حساب و کتاب کارشان را رها نمی‌کنند. » این صاحبنظر ارتباطات با اشاره به تلقی عامه مردم از شبکه‌های اجتماعی توضیح داد:« در طول چندصد سال گذشته مردم همیشه در جریان تولید محتوا هیچ کاره بودند. شور و هیجانی که پس از ایجاد فیس‌بوک اتفاق افتاد باعث شد شبکه‌های اجتماعی و مردم از خودبیخود شوند و هر کاری دلشان می‌خواهد بکنند اتفاقاتی همچون بستن حساب توییتری آقای ترامپ از جمله اقداماتی است که دارد شبکه‌های اجتماعی را نظام‌مند می‌کند. » وی آزادی بیان در شبکه‌های اجتماعی را جدی دانست و افزود: «در گذشته ما خیلی این دستورالعمل‌ها را جدی نمی‌گرفتیم و فکر می‌کردیم کسی که عضو توییتر و فیس‌بوک می‌شود هر چیزی می‌تواند بگوید. باید حواسمان باشد که شبکه‌های اجتماعی کم کم بعد از گذشت حدود ۲۰ سال دارند نظم و نسق پیدا می‌کنند. » این فعال رسانه‌ای با بیان این‌که شبکه‌های اجتماعی قدرت کنترل و نظارت دارند تاکید کرد: «همیشه درباره رها و بدون کنترل‌بودن شبکه‌های اجتماعی نگرانی‌هایی وجود داشت. اما بسته‌شدن حساب توییتری آقای ترامپ نشان داد هر خبر جعلی یا مطلب توهین‌آمیزی در شبکه‌های اجتماعی قابل انتشار نیست. »
> نقض آشکار آزادی بیان
یک کارشناس دیگر رسانه نیز در این باره به آفتاب یزد می‌گوید:«در این موضوع قصه ترامپ کاملا فرق می‌کند چرا که خط قرمز تمامی کشورها امنیت ملی شان است. اتفاقی که در آمریکا رخ داد در واقع امنیت ملی این کشور را نقض کرد و به باور دست اندرکاران حوزه رسانه‌ای، رئیس جمهور آمریکا به عنوان کسی که قسم خورده امنیت ملی کشورش را حفظ کند با اقدامی که انجام داده و طرفدارانش را به خشونت دعوت کرده این موضوع را نقض کرده است.» حسن معظمی گفت:« بنابراین شبکه‌های اجتماعی چون توییتر، اینستاگرام و فیس بوک به این نتیجه رسیدند که ترامپ دیگر صلاحیت حضور در شبکه‌های اجتماعی را در این شرایط فعلی ندارد. اما اینکه توییتر برای همیشه حساب کاربری ترامپ را از این شبکه حذف کرده است در تضاد با آن شعاری که تحت آزادی بیان عنوان می‌کنند، است. اما با این حال برای آمریکایی ها، دنیای غربی‌ها و کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند امنیت ملی شان بسیار مهم است که حساب‌های کاربری ترامپ را در شبکه‌های اجتماعی شان حذف کرده اند.»
> واکنش کاربران
گفتنی است که کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز این اقدام توئیتر را خلاف آزادی بیان دانسته اند. برخی‌ها در این مورد نوشته اند:«در اینکه ترامپ وحشتناک بوده و هست شکی نیست. ولی این عمل توییتر خیلی از ترامپ خطرناکتر است. این عمل یعنی اینکه دکمه خاموش روشن کردن صدای کاربران در شبکه اجتماعی در دست خود کاربران نیست. این یعنی دموکراسی و آزادی بیان؟»، « توئیتر و فیسبوک و اینستاگرام سه شبکه اجتماعی داعیه دار آزادی بیان تصمیم گرفتن حساب‌های ترامپ رو ببندن و اجازه هیچ گونه فعالیت در فضای مجازی رو بهش نده. خنده داره».