تدوین سند واکسیناسیون 60 میلیون نفر در 4 فاز

گروه اجتماعی/ با کاهش 60 درصدی موارد بستری‌های کرونایی در سه هفته اخیر در استان تهران، پایتخت پس از 11 ماه در رده شهرهای زرد کرونایی قرار گرفت. با این حال تأکید مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا بر این است که اگر همکاری مردم کاهش یابد وضعیت بیماری  بار دیگر وخیم خواهد شد و رنگ شهرها تغییر کرده و محدودیت‌ها مجدداً باز خواهد گشت. همچنین در تازه‌ترین تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا در رنگ‌بندی وضعیت شهرها رنگ آبی نیز به رنگ‌بندی شهرها اضافه شد، بدین ترتیب و بنا به اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا؛ هم اینک به جز استان تهران، 411 شهر دیگر در کشور در وضعیت زرد قرار دارند و شهرهایی هم که میزان بستری‌های‌شان از حد پایین شهرهای زرد پایین‌تر است که در مجموع 192 شهر را شامل می‌شود در وضعیت آبی دسته‌بندی می‌شوند. در این شهرها میزان بستری بیمار در آنها از دو بیمار به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت هم کمتر شده است و اعمال محدودیت‌ها نیز در آنها نسبت به شهرهای زرد کمتر خواهد بود. در شهرهای آبی تقریباً تمام مشاغل با رعایت پروتکل‌ها که متعاقباً اعلام می‌شود آزاد هستند و می‌توانند فعال باشند اگرچه که در همه شهرهای زرد و آبی منع تردد بین شهری نداریم؛ اما منع تردد ۹ شب تا ۴ صبح برقرار است. به‌طور کلی با این رنگبندی جدید ۷ شهر قرمز، ۳۰ شهر نارنجی، 411 شهر زرد و ۱۹۲ شهر آبی داریم.
در مورد 411 شهر زرد نیز وضعیت به این منوال است که از امروز دو سوم کارکنان دستگاه‌ها و نهادها باید در محل کار‌شان حضور پیدا کنند البته دورکاری کارکنان گروه بیماران پر خطر 15 گانه مانند بیماران قلبی و عروقی، دیابتی و افراد بالای 60 سال همچنان ادامه دارد. همچنین بنا به اعلام فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران؛ برگزاری مراسم آیینی و مذهبی مانند نماز جمعه کماکان تعطیل است و برپایی اجتماعات بیشتر از ۳۰ نفر در فضاهای سرپوشیده همچنان در شهرها با وضعیت زرد محدودیت دارد. به‌گفته دکتر علیرضا زالی بخش‌های حضوری مدارس، دانشگاه ها و حوزه‌های علمیه کماکان تعطیل است. از سوی دیگر عدم فعالیت مشاغل گروه چهار و ورزش‌های سالنی و پربرخورد در شهرهای زرد کماکان ادامه پیدا می‌کند.
فعالیت  کسب و کارها در  مناطق آبی
رئیس جمهوری نیز دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا پرهیز از دورهمی‌ها و اجتماعات و رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی را در روند مبارزه با بیماری کرونا در کشور، همچنان ضروری دانست و ضمن ابراز خرسندی از کاهش ۸۰ درصدی آمار بستری‌ها و ۷۰ درصدی آمار فوتی‌ها، در عین حال اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از مواجهه با موج چهارم بیماری را ضروری خواند و گفت: به جمع وضعیت سه گانه قرمز، نارنجی و زرد، وضعیت آبی نیز اضافه شده که در چارچوب آن، در این مناطق همه کسب و کارها فعالیت خود را انجام خواهند داد. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، دکتر حسن روحانی محور اصلی سخنانش را در رابطه با تأمین واکسن کرونا اختصاص داد و تأکید کرد که دولت همه اقدامات لازم را برای تولید واکسن در داخل و خرید واکسن مطمئن خارجی انجام داده است. دکتر روحانی تهیه واکسن و انجام واکسیناسیون را از مطالبات بحق مردم دانست و افزود: دولت همه تلاش خود را برای تهیه واکسن مورد اعتماد انجام داده، اما همگان بدانند که دولت حدود ۴۰ روز برای انتقال پول مورد نیاز خرید واکسن گرفتار بود و این جنایتی بود که حتی در زمینه تهیه دارو علیه ملت ایران اعمال شد. در عین حال دولت همه اقدامات لازم برای ساخت واکسن داخلی، ساخت واکسن مشارکتی و خرید و واردات واکسن، انجام داده و با وجود محدودیت‌های مالی فراوان، در این زمینه با دست باز عمل کرده است.رئیس‌جمهوری با اشاره به تصویب سند تعیین اولویت‌ها برای واکسیناسیون در برابر کرونا در جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا، اظهار داشت: برای روزی که واکسن در اختیار ما بوده و قرار است واکسیناسیون آغاز شود به یک سند برای تعیین اولویت‌ها نیاز داشتیم که در این جلسه به تصویب رسید و براساس آن، کادر درمانی، کارکنان خانه‌های سالمندان، جانبازان و معلولین، سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، به ترتیب در اولویت‌های اول و دوم دریافت واکسن قرار داشته و برنامه واکسیناسیون باقی آحاد اجتماع نیز در این سند دیده شده است. دکتر روحانی با بیان اینکه مردم نباید در زمینه واکسن به شایعات توجه کنند، تصریح کرد: پیشنهادهایی برای تهیه واکسن و استفاده از آن در جریان آزمایش‌های انسانی به جمهوری اسلامی ایران نیز شد، اما وزارت بهداشت و درمان بحق این پیشنهادها را نپذیرفت و اجازه نداد که مردم برای مقاصد آزمایشی شرکت‌های ساخت واکسن مورد استفاده قرار گیرند و این اطمینان را به مردم می‌دهیم که چنین اتفاقی نیفتاده و نخواهد افتاد و لازم است هر گونه خبر و اطلاعی در مورد واکسن را از منابع معتبر دریافت کنند.


کاهش 70درصدی مرگ و میرها
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز دیروز در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا آخرین وضعیت بروز و فوتی ناشی از کووید۱۹ در کشور را تشریح کرد و از افزایش شمار شهرهای در وضعیت قرمز بیماری به هفت شهر و همچنین قرار گرفتن ۱۹۲ شهر در وضعیت آبی این بیماری خبر داد.روند بیماری کرونا در ایران بنا به گفته دکتر علیرضا رئیسی به این شکل است که هم اکنون ۸۰ درصد در بستری‌ها و ۷۰ درصد در مرگ و میر کاهش آمار داشتیم و بیشترین موارد ابتلا به کرونا نیز در استان مازندران گزارش شده است و دو استان گلستان و گیلان هم نیاز به مراقبت بیشتر دارند.رئیسی در ادامه گفت: کلیات بحث سند ملی واکسیناسیون کشور امروز (20 دی) مصوب شد. تهیه سند مبتنی بر این است که بر اساس شواهد علمی و بررسی‌هایی که انجام شد کمیته‌های تخصصی، این برنامه را تدوین کردند و بر اساس بار بیماری، میزان شیوع بیماری‌های پرخطر و زمینه‌ای هر استان، شهر و شهرستان مشخص شده است و با طبقه‌بندی که انجام شده تزریق واکسیناسیون در ۴ فاز انجام می‌شود. رئیسی تصریح کرد: در فاز اول افراد کادر بهداشت و درمان که مستقیماً با بیماران کرونا سر و کار دارند، کسانی که در خانه‌های سالمندان کار می‌کنند و همچنین جانبازان شیمیایی، تنفسی و بالای ۵۰ درصد واکسن دریافت می‌کنند که این فاز تقریباً یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند.