هیچ نیروگاهی در تهران و کرج از سوخت مازوت استفاده نمی‌کند

روز گذشته با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری پروژه‌های شهری شامل بوستان زندگی در منطقه 12 تهران در محله هرندی و فاز دو بزرگراه شهید نجفی رستگار افتتاح شد و کلنگ آغاز عملیات اجرایی «شارباغ» حضرت فاطمه‌الزهرا(س) نیز به زمین زده شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر معاون اول رئیس جمهوری، جهانگیری در این مراسم و بازدید که با حضور شهردار، رئیس شورای شهر و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) برگزار شد، با بیان اینکه توسعه پایدار زمانی رخ می‌دهد که مردم در آن احساس مشارکت و رضایت داشته باشند، از شهرداری تهران خواست برای اداره شهر فضای مشارکت مردم را بیشتر فراهم کند.
معاون اول رئیس جمهوری، افتتاح طرح‌هایی مانند پروژه‌های روز گذشته را زمینه‌ساز تحول در زندگی مردم دانست و درعین حال، با طرح این پرسش که چرا با وجود اجرای این کارهای بزرگ، همچنان مشکلات بزرگی نظیر ترافیک و آلودگی هوا در تهران وجود دارد، گفت: به نظر می‌رسد موازی با این طرح‌ها اقداماتی انجام داده‌ایم که آثار مثبت طرح‌های انجام شده را از بین برده است. جهانگیری درباره مسأله آلودگی هوا نیز با بیان اینکه بنزین و گازوییل مصرفی در کشور از استانداردهای دنیا برخوردار است، تا جایی که در دوران تحریم فرآورده‌های نفتی ایران بویژه بنزین مشتریان پروپاقرص خود را دارند، تصریح کرد: درباره موضوع سوزاندن مازوت برای نیروگاه‌ها نیز باید گفته شود که هیچ‌کدام از نیروگاه‌های تهران، کرج و شهرهای اطراف از سوخت مازوت استفاده نمی‌کنند. در سال 92 حدود 48 درصد سوخت نیروگاه‌های کشور از گاز بود، اما امسال با وجود افزایش مصرف خانگی سوخت بیش از 70 درصد نیروگاه‌های کشور گازی است.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به ضرورت توجه به حمل و نقل عمومی برای مقابله با آلودگی هوا گفت: باید از مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یاد کنیم که به خاطر اجرای بسیاری از طرح‌های بزرگ نظیر مترو تهران حق بزرگی بر گردن کشور دارد، زیرا در شرایطی که بسیاری اجرای مترو را طرحی فانتزی می‌دانستند، ایشان یک تنه مقابل خیلی از انتقادها ایستاد تا مترو تهران ساخته شود. جهانگیری افزود: متأسفانه تلاش برای تخریب کسانی که با شجاعت، توان و قدرت انجام کارهای بزرگ را دارند و حذف آنان و بدنام کردن‌شان، قطعاً آینده کشور را به مخاطره خواهد انداخت، روش و سیره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حمایت از مدیران برجسته باید تقویت شود.
معاون اول رئیس جمهوری در ادامه، یکی از دلایل ناکامی طرح‌های بزرگ شهرداری تهران در سال‌های گذشته را نحوه تأمین مالی شهرداری تهران دانست و گفت: دولت امسال لایحه نحوه تأمین مالی شهرداری را تصویب و به مجلس شورای اسلامی فرستاد که امیدواریم بزودی به تصویب نمایندگان نیز برسد. جهانگیری همچنین با اعلام اطمینان به مردم ایران درباره تهیه واکسن و امکانات مورد نیاز برای مقابله با کرونا گفت: مردم ما نباید در مقابله با این بیماری نسبت به مردم دنیا احساس ضعف کنند، ما از همه منابع و امکانات خود استفاده خواهیم کرد تا کسی احساس نکند که دست و پای دولت بسته است. حتماً با شکستی که در سیاست فشار حداکثری امریکا به‌وجود آمده مجبور خواهند شد سیاست‌های خود را تغییر دهند که شاهد افزایش درآمدهای کشور در ماه‌های آتی و کاهش فشارها و مشکلات به مردم خواهیم بود. او در پایان بازدید و افتتاح این طرح‌ها نیز با بیان اینکه دولت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در اختیار شهرداری تهران به منظور توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی قرار داده است، گفت: دولت در اولین سالی که تحریم‌ها برداشته شد 2 میلیارد دلار از محل منابع چین به مترو کلانشهرها اختصاص داد که یک میلیارد دلار آن متعلق به شهرداری تهران بود. جهانگیری با اشاره به برنامه‌ریزی برای خرید و ساخت بیش از 950 واگن مترو افزود: با تصویب ستاد کرونا مقرر شد که برای واردات اتوبوس ساخته و نیمه ساخته به کشور اقدامات لازم انجام شود تا بخشی از نیازهای کلانشهرها هرچه سریعتر برطرف شود در عین حال از تمام ظرفیت‌های شرکت‌های سازنده اتوبوس برای رفع نیازهای شهری استفاده خواهیم کرد.


گفتنی است بوستان زندگی که روز گذشته افتتاح شد، در زمینی به مساحت 23 هزار متر مربع ساخته شده و از امکاناتی نظیر آمفی‌تئاتر، فرهنگسرا، دریاچه، مسجد و سالن‌های اداری و ورزشی برخوردار است و برای افراد دارای معلولیت هم مناسب‌سازی شده است. بزرگراه شهید نجفی رستگار نیز به طول 6 هزار و 800 متر از کمربندی شرقی تهران و اتصال‌دهنده بزرگراه آزادگان به بزرگراه امام رضا(ع) در منطقه 15 شهرداری تهران است که با بهره‌برداری از فاز دوم آن، ضمن کاهش بار ترافیک در بزرگراه‌های بسیج و آزادگان، ترافیک ورودی جنوب شرق پایتخت به معابر شهری بویژه سه راه افسریه کاهش می‌یابد. همچنین شارباغ حضرت فاطمه الزهرا(س) که کلنگ ساخت آن به زمین زده شد، عملیات بازآفرینی فضای فوقانی تونل راه‌آهن تهران ـ تبریز است. این پروژه پس از انتقال خط راه آهن تهران ـ تبریز به زیر زمین در سال 1392، روی بام این تونل در محدوده‌ای به طول تقریبی 9 کیلومتر از میدان شهدای مدافع حرم تا دره رود کن تعریف شده است.
درخواست پارتی‌بازی
برای شهردار تهران!
پیروز حناچی شهردار تهران هم در گزارشی از اجرای پروژه‌های دیروز پایتخت گفت: سیاست شهرداری تهران افزایش کیفیت زندگی در کلان‌شهر تهران و کاهش هزینه‌های اداره این شهر است. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران هم گفت: حضور معاون اول را به‌عنوان آشتی‌کنان هیأت دولت با شهردار فرض می‌کنیم و امید است از فردا با پارتی‌بازی شما شهردار را در هیأت دولت داشته باشیم.
سردار سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا نیز با بیان اینکه خبر خوبی دارم، گفت: پروژه آزادراه کنارگذر جنوب غرب تهران از آبیک که از ضلع جنوب البرز به تهران عبور می‌کند و در سه راه چرمشهر به جاده گرمسار می‌رود آماده بهره‌برداری است که بار ترافیک شرق – غرب را کاهش می‌دهد و با تقاطع‌هایی که دارد بار ترافیکی تهران و البرز را به‌شدت کاهش می‌دهد.