روند کاهشی قیمت ها در بازار


 

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: پس از تایید پیروزی بایدن در کنگره و بیانیه ترامپ مبنی بر پذیرفتن شکست و آمادگی برای تحویل قدرت به بایدن در روز ۲۰ ژانویه، فعالان بازار ارز، بیش از پیش انتظار کاهش نرخ ارز به ویژه دلار در بازار را دارند. این انتظار از سوی فعالان ارزی، در حالی است که مدت زیادی است که نرخ دلار آمریکا در صرافی های مجاز سطح کشور، در کانال بیست و پنج هزار تومانی در نوسان است و اخبار غیراقتصادی و بین المللی بیشتر تاثیر را بر فضای بازار ارز داشته اند. از سوی دیگر با وجود تلاش دشمنان برای برهم زدن ثبات نسبی بازار ارز، شاهد بودیم که با اقدامات بازارساز و حمایت از بازار متشکل ارزی، نرخ دلار و سایر ارزها نظیر یورو، با فراز و فرود هیجانی مواجه نشد و تا حدودی میل به کاهش هم داشت. تا جاییکه روز پنجشنبه، نرخ فروش دلار آمریکا در بازار ارز، با افت ۳۰۰ تومانی نسبت به روز چهارشنبه، به قیمت ۲۵۵۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که این روند در روز شنبه نیز ادامه داشت.

کاهش ٦٧٥ تومانی دلار

از سوی دیگر هر دلار آمریکا در صرافیهای بانکی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به روز معاملاتی پنجشنبه ۶۷۵تومان ارزان شد. قیمت فروش یورو نیز با کاهش یک هزار و ۲۰۰ تومانی نسبت به قیمتهای پایانی روز کاری گذشته به ۳۰ هزار و ۵۵۰ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان و قیمت خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۵۰ تومان اعلام شد. همچنین قیمت خرید دلار دربازار متشکله ارزی ۲۴ هزار و ۸ تومان و قیمت فروش آن ۲۴ هزار و ۲۴۸ تومان بود.علاوه براین نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۹ هزار و ۴۹۲ تومان اعلام شد.

کاهش ٢/١ میلیون تومانی قیمت سکه

از سوی دیگر نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر از کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی قیمت سکه خبر داد و گفت: ترس از ریزش بیشتر قیمتها باعث افزایش فروشندهها در بازار شده است. محمد کشتی آرای با اعلام اینکه قیمت اونس جهانی ۱۰۵ دلار نسبت به هفته قبل کاهش یافت گفت: به دنبال تحولات و بحران سیاسی در امریکا قیمت اونس تا ۱۹۵۶ دلار بالا رفته بود ولی با فروکش کردن این تحولات قیمت اونس جهانی به دلیل کوچ سرمایه ها از طلا به سمت ارزهای دیجیتال و سایر فعالیت های تولیدی، یکباره ۱۰۵ دلار کاهش یافت.وی با تأکید براینکه اگر ثبات سیاسی ادامه داشته باشد شاهد کاهش بیشتر قیمت ها در بازار جهانی و داخلی خواهیم بود، تصریح کرد: قیمت سکه که هفته قبل در بالاترین نرخ به ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هم رسیده بود تا این لحظه با یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کاهش به ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.وی با بیان اینکه حباب سکه به پایین ترین رقم در یک سال اخیر رسیده و هم اکنون ۲۸۰ هزار تومان است، ادامه داد: این میزان حباب در یکسال گذشته بی سابقه بوده است و نشان دهنده کاهش شدید تقاضا و میل به خرید و سرمایه گذاری است.

قیمت خودرو در سراشیبی

اما خودرو یکی از محصولاتی است که بر گرانی ها دامن زده بود اما نه تنها روند صعودی قیمت خودرو متوقف شده بلکه در سراشیبی سقوط قرار دارد. به گفته رییس اتحادیه نمایشگاه داران رکود کامل بر بازار حاکم است و خرید و فروش بندرت صورت می گیرد، اما مصوبه کمیسیون تلفیق تیر خلاص را بر بازار راکد خودرو زد. در این مصوبه آمده است که در سال آتی میتوان خودروهای موجود در مناطق آزاد را برای ورود به سرزمین اصلی ثبت سفارش کرد. بر این اساس هرچند ارزی بابت واردات خودرو از کشور خارج نمیشود اما عملاً بهصورت گسترده مجوز واردات خودروهای کارکرده و دستدوم و یا بهعبارتی مستعمل صادر شده است. این مصوبه در صورت تصویب در صحن علنی تاثیرات بسزایی به خصوص بر قیمت خودروهای خارجی می گذارد که به تبع آن قیمت خودروهای داخلی نیز روند نزولی را در پیش
خواهد گرفت.

کاهش ١٠ درصدی قیمت مسکن

در همین رابطه گزارش شاخص قیمت املاک مسکونی شهر تهران در آذرماه ١٣٩٩ که از سوی مرکز آمار منتشر شده نشان میدهد، تورم نقطهای این ماه در مقایسه با ماه قبل(١١٤,٧) ٣١.٧ واحد درصد کاهش یافته است. منظور از شاخص قیمت این است که عدد شاخص در آذرماه ١٣٩٩ بر اساس ماه پایه فروردین ١٣٩٥ به عدد ٥٨٩,٨ رسید که نسبت به ماه قبل ٨.٥ درصد کاهش داشته است.

منظور از نرخ تورم نقطهای نیز، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل میباشد. نرخ تورم نقطهای در آذر ماه ١٣٩٩ به عدد ٨٣,٠ درصد رسیده است؛ یعنی بایستی خریداران برای خرید یک واحد مسکونی در شهر تهران نسبت به آذر ١٣٩٨، ٨٣.٠ درصد بیشتر پرداخت کنند. تورم نقطهای این ماه در مقایسه با ماه قبل(١١٤,٧) ٣١.٧ واحد درصد کاهش یافته است.منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت ماه جاری، نسبت به عدد شاخص ماه قبل میباشد که در آذر ماه ١٣٩٩ این اطلاع به عدد ٨,٥- درصد رسیده است. تورم ماهانه آذر در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (١,٣ درصد)، ٩.٨ واحد درصد کاهش داشته است.

شایعه در خدمت دلالان

اکنون بازارهای بسیاری مقاومت می کنند و آنهایی که روزگاری عامل اصلی دامن زدن به گرانی وتورم بودند، هنوز سعی می کنند با شایعه سازی و دامن زدن به حواشی، قیمت ها را بالا ببرند تا همه آن چیزهایی که روی دستشان مانده به فروش برسانند. اما نکته اصلی اینجاست که مردم نیز هوشیار شده اند. امروزه دیگر تورم انتظاری وجود ندارد و باور مردم بر این است که قیمت ها باید روند نزولی را طی کنند.