نفس تنگی تهرانی‌ها در راه است

آرمان ملي: انباشت آلاينده‌هاي هوا در روز شنبه، (20 دي) حاکي از ورود هوا به شرايط ناسالم براي همه گروه‌هاي جامعه در هفته سوم دارد، اين درحالي است که بسياري از صنايع هنوز از سوخت مازوت استفاده مي‌کنند. طبق اعلام گروه سلامت هوا و تغيير اقليم وزارت بهداشت «آلودگي هوا تا 15 درصد منجر به افزايش ابتلا و مرگ ناشي از کوويد-19 مي‌شود» اين گفته‌ها در حالي گفته مي‌شود که روز شنبه، کلانشهر تهران و چند کلانشهر ديگر (با وجود کاهش وزش باد) با افزايش آلايندگي هوا روبه‌رو بودند و سازمان هواشناسي در پي آلودگي هواي کلانشهرها هشدار داد. موج فزاينده آلاينده‌ها از روز شنبه در هشت کلانشهر درگير با آلودگي هوا، جاني دوباره مي‌گيرد و اين وضع تا پايان هفته باقي خواهد ماند. با توجه به پيش بيني‌هاي اين سازمان، پايداري‌هاي جوي طي روزهاي آينده ادامه خواهد داشت و با توجه به اين شرايط در ساعات آينده (يکشنبه) به ميزان آلاينده‌هاي هوا در اکثر شهرهاي کشور افزوده مي‌شود. در تهران 13 ميليون نفري موج اخير آلاينده‌ها 221ساعت ادامه داشت. در کرج و تبريز و ساير شهرها هم شرايط همين بود و به مرور آلوده شدند. آن گونه که تحليل اطلاعات رسيده از پايگاه جهاني هواشناسي (weather) نشان مي‌دهد، طي اين هفته، هواي کلانشهرهاي تهران، کرج، اصفهان، مشهد، اراک، تبريز، قم و اهواز در بيشتر روزهاي هفته پايدار و فاقد وزش باد و باران لازم، براي بهبود کيفيت هوا خواهد بود. البته قرار است از 26دي سامانه جديد باد و باران وارد کشور شود که در برخي شهرهاي نيمه شمالي کشور موجب بهبود کيفيت هوا مي‌شود، اما در همه روزهاي کاري هفته، هواي هشت کلانشهر مذکور آن گونه که نقشه‌هاي پيش‌يابي هواشناسي نشان مي‌دهد، آلوده خواهد بود. از سويي طي هفته آتي وزش باد روزانه نيز به ميزاني نخواهد بود که بتواند از غلظت آلاينده‌ها بکاهد.
فعلا همين آش و همين کاسه
کاهش بارش‌ها و پايداري هوا تا روزهاي پايان بهمن ادامه خواهد داشت. رضا استواري، کارشناس هواشناسي در اين‌باره مي‌گويد: «تغيير اقليم اثرات نامطلوب خود را بر آسمان کشور طي 2سال اخير بيش از همه نشان داده است. در اين زمينه مدل‌هاي اقليمي ميان‌مدت نشان مي‌دهد که کاهش بارش‌ها و پايداري هوا تا روزهاي پايان بهمن ادامه خواهد داشت. اين يعني در شرايطي که بايد سال آبي روزهاي پربارش خود را داشته باشد، يکباره الگوها به سمت شرايط کم بارشي يا آنومالي مي‌رود. اين وضع بيشترين تاثير نامطلوب خود را در تابستان1400 خواهد داشت که شرايط اقليمي خشک حاکم مي‌شود و نياز بيشتري به پشتوانه‌هاي آبي و منابع متاثر از بارش وجود دارد. روند کم بارشي در سال آبي جاري از ابتداي زمستان سال‌جاري به اوج خود رسيده و متوسط بارش‌ها در هر 2 قالب باران و برف به ميزان قابل توجهي کاهش يافته و به کمتر از نسبت ميانگين بلند مدت رسيده است.»
مازوت‌سوزي کلانشهرها چه شد؟


در پي روشنگري رسانه‌ها مشخص شده است که شهرهاي اراک، تهران، تبريز و کرج در برخي نيروگاه‌ها و صنايع خود مازوت‌سوزي دارند. نکته قابل توجه اينکه مازوت‌سوزي آنها همچنان ادامه دارد و عزمي براي توقف آلوده‌کردن هوا از سوي صنايع بزرگ و نيروگاه‌ها وجود ندارد. تصاوير از وضعيت مازوت‌سوزي در اراک نيز نشان مي‌دهد به‌رغم همه محدوديت‌هاي اعمال شده از سوي سازمان حفاظت محيط‌زيست، نيروگاه شازند اراک همچنان با قدرت به مازوت‌سوزي خود ادامه مي‌دهد. طبق گفته‌هاي عليرضا محرابيان، رئيس مرکز کنترل کيفيت هواي اراک، «سوختي که در نيروگاه حرارتي شازند در حال استفاده است، درصد بالايي سولفور دارد.» اين نيروگاه روزانه دو ميليون ليتر مازوت بي‌کيفيت و با درصد بالاي سولفور مصرف مي‌کند. مازوت‌سوزي اين نيروگاه از آذر شروع شده و همچنان ادامه دارد. همچنين مازوت‌سوزي در تبريز نيز وجود دارد. حدفاصل تهران و کرج نيز نيروگاه منتظرالقائم قرار دارد که اعلام شده آلودگي سوخت مصرفي آن 120برابر بيشتر از حد مجاز است. چندي پيش سميه رفيعي، رئيس فراکسيون محيط‌زيست مجلس در اين‌باره به خبرگزاري مهر گفت: «در نيروگاه منتظرالقائم سوختي مورد استفاده قرار مي‌گيرد که ترکيبات گوگرد موجودش 120برابر بيشتر از حد مجاز برآورد مي‌شود و خروجي دودکش‌هاي اين نيروگاه و هواي اطراف آن نيز گوياي اين مسأله است. طبق آخرين سياهه انتشار منابع آلاينده تهران، به‌وضوح مشخص شده که اين نيروگاه سهم بالايي در آلودگي هواي تهران دارد.»