درخواست محسن از فائزه:عذرخواهی کن

سخنان فائزه هاشمی در مورد تمایل او به پیروزی ترامپ، واکنش‌های متعددی داشت که مهمترین آن، نامه سرگشاده محسن به وی بود.
برادر فائزه نوشته است این اظهارات بهانه‌ای مناسب به افراطیون و تخریب گران پدر داد
آفتاب یزد- گروه شبکه: «دوست داشتم ترامپ رای بیاورد، چون فشارها می‌‌توانست ایران را مجبور به تغییر سیاست کند. به خاطر همین فشارهایی که می‌آورد، بالاخره شاید یک تغییر سیاستی اتفاق بیفتد. شاید اگر فشارهای آقای ترامپ ادامه پیدا می‌کرد، بالاخره ما مجبور می‌شدیم یک تغییر سیاست‌هایی را داشته باشیم.»
این گزاره،اظهارات فائزه هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با انصاف نیوز در رابطه با انتخابات آمریکا بود. اظهاراتی کاملا نسنجیده که بازتاب‌های انتقادی زیادی را به همراه داشته است. این که او دوست دارد به هوای نیت و مقاصد سیاسی خود، جنایتکاری چون ترامپ که به خاطر تصمیمات احمقانه‌اش کم به ایران و ایرانی ضربه نزده است، روی کار بیاید قابل تامل است. به این دلیل که اینجا صحبت از جناح خاصی نیست بلکه صحبت از مردمی است که این روزها زیربار تحریم‌های ناجوانمردانه ترامپ له شده اند.


> عذرخواهی کن
این اظهارات فائزه هاشمی سبب شده است که محسن هاشمی برادرش طی نامه سرگشاده‌ای به اظهارات وی واکنش نشان دهد. به گزارش جماران، متن نامه سرگشاده محسن هاشمی رفسنجانی به خواهرش بدین شرح است:«خواهر عزیزم فائزه! هنوز چهارمین سالگرد رحلت پدر، سپری نشده بود که انتشار مصاحبه‌ای از تو موجب ناراحتی علاقمندان آیت الله هاشمی رفسنجانی والبته اعضای خانواده را فراهم کرد و بهانه‌ای مناسب به افراطیون و تخریب‌گران پدر داد و برگ دیگری بر مظلومیتش اضافه شد. نوشتن این سطور به معنای آن نیست که خود را بزرگتر یا فهمیده‌تر از تو می‌دانم، چرا که تقریبا هم سن و هم سوابق سیاسی تو کمتر از من نیست، ولی احساس وظیفه کردم که تذکراتی که بارها به شکل گفتگوهای خانوادگی طرح شده بود را در قالب نامه سرگشاده بیاورم. به خوبی می‌دانی که متفاوت با بسیاری از شخصیت‌های کشور، پدر، چهره‌ای نبود که مواضع وتفکراتش پوشیده باشد، از او هزاران صفحه اثر در قالب کتاب، خاطرات، خطبه‌های نمازجمعه، سخنرانی، مصاحبه و... باقیمانده است که حدود یکصد جلد آن تاکنون منتشر شده است. اتفاقا در موضوع ترامپ، برخطر او و تهدیدی که خودکامگی او هشدار علنی داده بود و گفتند:«ترامپ چهره‌ای خطرناک و قلدری است که به اصول پایبند نیست و قواعد و مقررات را به راحتی به زیر پا می‌گذارد.» می‌دانی که ترامپ به واکنش احساسی وبه دور از عقلانیت ایران در این ماه‌های آخر دل‌بسته بود تا بتواند آتش جنگ را روشن کند که با هشیاری وتدبیر مسئولان، به ویژه رهبرانقلاب این توطئه ناکام ماند و ایران با سرافرازی و ترامپ با شکست، سخت‌ترین دوره تحریم‌ها را به پایان رساند. قطعا خود خوب می‌دانی و معتقدی که ترامپ کاری جز تهدید، تحریم، بدعهدی، ترور، توهین علیه ایران انجام نداد و سیاستمداری لمپن و قمار باز است و من سقوط ترامپ را به ملتهای ایران و آمریکا تبریک گفتم.می دانم که در سالهای اخیر برخوردهای نادرستی با تو، خانواده و فرزندت شده است که شاید باعث کشاندن تو به تندروی و خارج شدن از مشی میانه روی پدر گردیده، ولی این دلیل نمی‌شود که به رئیس جمهور کشور بیگانه امید ببندی و دم از استقلال بزنی! لذا از تو صمیمانه تقاضا دارم صحبتهای خود را اصلاح و از این موضع عذرخواهی کنی و مانع تخریب پدر از طرف تجدیدنظرطلبان خارجی و افراطیون داخلی شوی. »
> وضعیت معیشت مردم
مثل خاندان هاشمی نیست
از سوی دیگر همین چند جمله فائزه هاشمی باعث شد برخی از سیاسیون نیز به او انتقاد کنند. در این راستا محمدعلی ابطحی رئیس دفتر خاتمی در دولت اصلاحات در واکنش به این اظهارات فائزه هاشمی در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «سرکار خانم فائزه هاشمی کاش آرزو نمی‌کردید ترامپ بماند برای فشار بیشتر به ایران. باور کنید وضع معیشت بیشتر مردم، مثل خاندان هاشمی نیست. رنج بردند از دوران تحریم و فشار. هیچ قوم و ملتی با نگاه به خارجی سربلند نشده.»
> اشتباه می‌کنی، دختر آیت‌الله!
همچنین عصرایران طی یادداشتی به قلم مصطفی داننده در این خصوص نوشته است:« اینکه یک شخصیت حقیقی دوست دارد در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ترامپ رای می‌آورد به خودش مربوط است. درست مثل عبدالرضا داوری، مشاور محمود احمدی‌نژاد که فکر می‌کند امدادهای غیبی، دوباره ترامپ را به کرسی ریاست جمهوری ایالات متحده می‌رساند. نکته اما این است که آیا فردی مثل ترامپ، می‌توانست ایران را مجبور به تغییر سیاست‌ها کند؟ اینجای کار است که عَلَمِ مخالف با نظر فائزه هاشمی را بلند می‌کنم و می‌گویم اشتباه می‌کنی، دخترِ آیت‌الله. ترامپ، 4 سال هرکاری که می‌توانست انجام داد. از برجام خارج شد، تحریم کرد، جلوی فروش نفت را گرفت و... چه تغییری در کشور ایجاد شد؟ جز اینکه نگران به قدرت رسیدن جریان افراطی هستیم؟ جز اینکه می‌ترسیم یکی مثل آنهایی که در پارلمان نشسته‌ است، به قدرت برسد و تندروی در سیاست داخلی و خارجی، سکه رایج کشور شود؟ایران با برجام و گفت‌وگو در حال تغییر گفتمان بود. درهای جمهوری اسلامی به روی کشورها باز شده بود. به اندازه تمام سال‌ها، دوست و حرف مشترک با جهان داشتیم. برای‌مان فرش قرمز پهن می‌کردند. در سیاست داخلی هم شاهد رواجِ گفتمان مذاکره بودیم و اگر رئیس جمهور بعد از اوباما، یک دموکرات بود یا یک جمهوری‌خواه سیاست‌دان بود و جهان نمی‌ترامپید، الان اوضاع کشور اینگونه بود؟ الان شاهد جولان کسانی در پارلمان بودیم که در انتخابات ریاست جمهوری از مردم نه شنیده بودند؟ما داشتیم تغییر می‌کردیم، فائزه خانم! این ترامپ بود که در برابر تغییر گفتمان در ایران ایستاد و دوباره راه را برای افراطی‌ها باز کرد. کافی است فکر کنید که الان برجام ادامه داشت و اصلا آمریکا از آن خارج نمی‌شد. وضعیت کشور چگونه بود؟تاریخ نشان داده است، هرچقدر طرف مقابل سوار بر اسب افراط و تندروی شود، ایران هم همان مسیر را پیگیری می‌کند و به خاطر فشار آنها، وادار به تغییر گفتمان نمی‌شود. مسئله دیگر که در مورد صحبت‌های فائزه هاشمی جالب توجه است، واکنش دیگر فرزندان آیت‌الله هاشمی به سخنان خواهرشان است. یک منبع نزدیک به خانواده مرحوم هاشمی گفته است: فاطمه، محسن، مهدی و یاسر هاشمی از این اظهارات به شدت عصبانی هستند و آن را خلاف دیدگاه‌های آیت‌الله هاشمی و مواضع خانواده آن مرحوم می‌دانند. باید یک نکته را به خواهر و برادران فائزه یادآور شد؛ که پدرشان اهل محدود کردن نبودند و فائزه هاشمی در زمان حیات آیت‌الله هم اینگونه حرف می‌زد. پس بهتر است به نام پدر، امکان حرف زدن را از دیگران نگیرند. خاطرات آیت‌الله هاشمی نشان می‌دهد که او اهل سانسور نبود که اگر بود هیچگاه به رفتن به سد، کیش و یا اسامی دخترشان و همسرش به عنوان یک روحانی اشاره نمی‌کرد. در پایان باید گفت سخن فائزه هاشمی بیش از آنکه از اندیشه برخاسته باشد از خشم اوست. خشم از رفتاری که در این سال‌ها با او شده است. که البته از این نظر شباهتی با پدر ندارد. کاش شجاعت او در کلام عاری از خشم
و کینه باشد.»
> انتقاد کاربران از فائزه
کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز واکنش‌های انتقادی به صحبت‌های فائزه هاشمی داشته‌اند.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «این اظهارات نتیجه کدام باور است؟»
دیگری نوشت:«خانم هاشمی! بخشی از مصاحبه شما به قدری تاسف بار و غم انگیز بود که حد و حساب ندارد سخنانی که فقط از لسان دشمنان و براندازان شنیده بودیم».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «حمایت از ترامپ در مورد ایران یعنی تایید ترور حاج قاسم و ابومهدی چون این اقدام گام قابل توجهی از فشار بر ایران بود».