می‌خواهم كه عذرخواهی كنی!

آرمان ملي - مطهره شفيعي: ترامپ از همان ابتداي اعلام حضورش براي کانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا چهره‌اي منفور بود و در نهايت هم با سرشکستگي مجبور به ترک کاخ سفيد مي‌شود. او شخصيتي است که حتي مردم آمريکا او را تاييد نمي‌کنند و مقامات اين کشور به دليل ترغيب به برهم ريختن نظم و تهديداتش درصدد استيضاحش هستند. از روز پنجشنبه هفته گذشته اظهارات يک فعال سياسي درباره ترامپ حاشيه‌ساز شده است. روز پنجشنبه فائزه هاشمي دختر آيت‌ا... در گفت‌وگويي چنين عنوان کرده بود که «براي ايران دوست داشتم آقاي ترامپ انتخاب شود ولي اگر يک آمريکايي بودم به آقاي ترامپ راي نمي‌دادم. به خاطر همين فشارهايي که مي‌آورد، بالاخره شايد يک تغيير سياستي اتفاق بيفتد.» اين اظهارات واکنش‌هاي زيادي را به دنبال داشت و بسياري به نقد آن پرداختند چرا که معتقد بودند مناسب دانستن جلوش شخصيتي مانند ترامپ براي عهده‌دار شدن سمت اجرائي، در ايران خلاف ديدگاه‌هاي آيت‌ا... هاشمي و ديگر بزرگان و همچنين مردم ايران است.
نامه محسن هاشمي به خواهرش
روز گذشته محسن هاشمي نامه سرگشاده‌اي خطاب به خواهرش نوشت. در اين نامه آمده است: «خواهر عزيزم فائزه؛ هنوز چهارمين سالگرد رحلت پدر، سپري نشده بود که انتشار گفت‌وگويي از تو موجب ناراحتي علاقه‌مندان آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني و البته اعضاي خانواده را فراهم کرد و بهانه‌اي مناسب به افراطيون و تخريبگران پدر داد و برگ ديگري بر مظلوميتش اضافه شد. نوشتن اين سطور به معناي آن نيست که خود را بزرگ‌تر يا فهميده‌تر از تو مي‌دانم، چرا که تقريبا سن و سوابق سياسي تو کمتر از من نيست، ولي احساس وظيفه کردم که تذکراتي که بارها به شکل گفت‌وگوهاي خانوادگي طرح شده بود را در قالب نامه سرگشاده بياورم. به خوبي مي‌داني که متفاوت با بسياري از شخصيت‌هاي کشور، پدر، چهره‌اي نبود که مواضع و تفکراتش پوشيده باشد، از او هزاران صفحه اثر در قالب کتاب، خاطرات، خطبه‌هاي نماز جمعه، سخنراني، گفت‌وگو و ... باقيمانده است که حدود يکصد جلد آن تاکنون منتشر شده است. اتفاقا در موضوع ترامپ، بر خطر او و تهديدي که خودکامگي او هشدار علني داده بود و گفتند: «ترامپ چهره‌اي خطرناک و قلدري که به اصول پايبند نيست و قواعد و مقررات را به راحتي به زير پا مي‌گذارد» مي‌داني که ترامپ به واکنش احساسي و به دور از عقلانيت ايران در اين ماه‌هاي آخر دل بسته بود تا بتواند آتش جنگ را روشن کند که با هشياري و تدبير مسئولان، به‌ويژه رهبرانقلاب اين توطئه ناکام ماند و ايران با سرافرازي و ترامپ با شکست، سخت‌ترين دوره تحريم‌ها را به پايان رساند. قطعا خود خوب مي‌داني و معتقدي که ترامپ کاري جز تهديد، تحريم، بدعهدي، ترور، توهين عليه ايران انجام نداد و سياستمداري لمپن و قمارباز است و من سقوط ترامپ را به ملت‌هاي ايران و آمريکا تبريک گفتم. مي‌دانم که در سال‌هاي اخير برخوردهاي نادرستي با تو، خانواده و فرزندت شده است که شايد باعث کشاندن تو به تندروي و خارج شدن از مشي ميانه‌روي پدر گرديده، ولي اين دليل نمي‌شود که به رئيس‌جمهور کشور بيگانه اميد ببندي و دم از استقلال بزني! لذا از تو صميمانه تقاضا دارم صحبت‌هاي خود را اصلاح و از اين موضع عذرخواهي کني و مانع تخريب پدر از طرف تجديدنظرطلبان خارجي و افراطيون داخلي شوي» محسن هاشمي همچنين در حاشيه نشست شوراي شهر تهران ضمن عذرخواهي از مردم به دليل صحبت‌هاي خواهرش مبني بر ناراحتي از عدم پيروزي ترامپ در انتخابات گفت: ترامپ چيزي جز بدعهدي، ترور و توهين براي ايران نداشت. وي گفت: صحبت‌هاي فائزه دل دوستداران آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني و خانواده‌مان را رنجاند که بر همين اساس من نامه‌اي نوشتم و منتشر کردم. به دليل اين موضوع از سوي خانواده از مردم عذرخواهي مي‌کنم چرا که ترامپ براي ايران چيزي ترور، بدعهدي و توهين نداشته است. وي با تاکيد بر اينکه نبايد اين صحبت‌ها از سوي خواهرش مطرح مي‌شد گفت: شايد فائزه به دليل مشکل خود و خانواده‌اش اين موضوع را مطرح کرده ولي به هيچ عنوان صحبت‌هاي آن مورد تاييد خانواده و حزب کارگزاران نيست.
ديدگاه آيت‌ا... هاشمي درباره ترامپ


محسن هاشمي در اين نامه به مواضع آيت‌ا... درباره ترامپ اشاره کرده است. «ترامپ خطرناک است»؛ اين ديدگاه آيت‌ا...‌هاشمي درباره انتخابات آمريکا بود که آبان 95 در مصاحبه با روزنامه آرمان درميان گذاشت. ايشان به «روزنامه آرمان» گفته بودند: «ترامپ چهره‌اي خطرناک است و به عبارتي مي‌توان او را خطرناک و قلدري دانست که به اصول پايبند نيست و قواعد و مقررات را به راحتي به زير پا مي‌گذارد.» البته آيت‌ا...‌هاشمي بازهم سياست‌هاي ترامپ را به زير سوال برده و آنها را مورد نقد جدي قرار داده بود، مانند آن زمان که ترامپ از اخراج مهاجران سخن گفته بود و آيت‌ا...‌هاشمي با اشاره به شعار ترامپ به عنوان يکي از نامزدهاي انتخاباتي آمريکا که «من مهاجران را اخراج مي‌کنم» تاکيد کرده بود: «اين ادعاي غيرانساني در حالي مطرح مي‌شود که مسئولان آمريکايي مي‌دانند آن همه قدرت و ثروت را از طريق چپاول منابع ملت‌ها و تلاش‌هاي همين مهاجران به‌ويژه از کشورهاي آفريقايي به دست آورده‌اند.» 20 ارديبهشت 97 هم محسن هاشمي نظر و ديدگاه مرحوم آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني را درباره ترامپ يادآور شد و افزود: «ايشان پيشتر عدم پايبندي رئيس‌جمهوري فعلي آمريکا به برجام را به نوعي پيش‌بيني کرده بودند و در همان اوايل روي کار آمدن اين فرد گفته بودند: «ترامپ چهره‌اي خطرناک و قلدر است که به اصول پايبند نيست و قواعد و مقررات را به‌راحتي به زير پا مي‌گذارد.»
ماهي‌گيري از آب گل‌آلود
نکته قابل تامل ماهيگيري دلواپسان از آب گل آلود است و سعي کردند اظهارات فائزه هاشمي را بهانه هجمه به رقباي سياسي خود کنند. به عنوان نمونه فارس پلاس نوشت: «فائزه هاشمي طرفدار ترامپ است؛ چرا؟! چون بهتر به ايران فشار مي‌آورد... و اين خانم و دوستانش بهتر مي‌توانند از آن فشار در داخل ايران به نفع خودشان کاسبي کنند... چقدر خوب و مختصر و مفيد در چند ثانيه کاسبان تحريم و فشار بر مردم ايران را معرفي کرد...» وطن امروز هم تصوير فائزه هاشمي را در اندازه بزرگ در صفحه نخست خودش منتشر کرد و در گزارشي با تيتر« سوگوار ترامپ در سالگرد پدر» چنين به بهانه انتقاد از فائزه به دولت و حزب کارگزاران انتقاد کرده است: «فائزه هاشمي که چه در جايگاه خانوادگي و چه در جايگاه سياسي به‌عنوان يک عضو حزب کارگزاران سازندگي از مهم‌ترين حاميان روحاني به شمار مي‌رود و بارها نيز در دفاع از او به سخنراني پرداخته است، در جديدترين گفت‌وگوي خود با يکي از رسانه‌هاي اصلاح‌طلب پرده از هدف بلندمدت خود و کمک ابزار تحريم‌ها به آن برداشت» برخي اصلاح‌طلبان هم از اظهارات فائزه هاشمي انتقاد کردند که البته هدف آنها دلسوزانه بود مانند سيدمحمدعلي ابطحي که اين توئيت را منتشر کرد: «کاش آرزو نمي‌کرديد ترامپ بماند براي فشار بيشتر به ايران؛ باور کنيد وضع معيشت بيشتر مردم مثل خاندان هاشمي نيست. رنج بردند از دوران تحريم و فشار. هيچ قوم و ملتي با نگاه به خارجي سربلند نشده.»