سقوط آزاد قیمت مسکن درراه است؟


گروه مسکن: هر چند قیمت مسکن در قیاس با قدرت خرید طبقه متوسط افزایش قابل توجهی را طی سال های اخیر شاهد است اما برآوردها از بازار واحدهای مسکونی شهرکهای اطراف تهران نشان میدهد قیمتها در این مناطق تا بیست درصد کاهش داشته است.

تحت تاثیر اخبار انتخابات آمریکا و ثبات نسبی قیمتها در بازارهای مالی نظیر ارز، سکه و طلا، بازار مسکن نیز به این شرایط واکنش نشان داد و روند صعودی قیمت ملک متوقف شد. بررسیها نشان میدهد با افزایش قیمت مسکن در تهران، برخی از ساکنان این کلان شهر در یک سال اخیر به شهرکها اطراف مهاجرت کردهاند. این روند زمینه افزایش قیمت را در این مناطق رقم زد اما با توقف آهنگ رشد قیمتها در تهران، بازار مسکن در این شهرکها با آرامش روبرو شده است و برخی از فعالان مسکن دراین مناطق حتی از کاهش بیست ردصدی قیمتها در این شهرکها خبر میدهند و میگویند احتمال ریزش بیشتر قیمتها نیز وجود دارد.

کاهش ۲۰درصدی قیمت مسکن در نیمه دوم ۹۹

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس درباره میزان کاهش قیمتها در این شهر به خبرآنلاین گفت: در نیمه دوم سال ۹۹ و به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، قیمت مسکن در پردیس حدود ۲۰ درصد کاهش یافت.

مهدی هدایت افزود: از همان زمان که روند صعودی قیمتها در تهران متوقف شد در شهر پردیس نیز کاهش قیمتها اتفاق افتاد. وی تاکید کرد: به نسبت نیمه نخست سال ، در پاییز و زمستان ۹۹ مسکن در پردیس ۲۰درصد ارزان شده است و پیشبینی میکنم قیمتها در این محدوده باقی بماند و همانند تهران و سایر شهرهای کشور، بازار مسکن پردیس در رکود به سر برد. این نکته از سوی فعالان بازار مسکن در پرند نیز تایید شده است.برخی مشاوران املاک در این مناطق با اشاره به اینکه رشد قیمتها در این منطقه محدود شده از کاهش قیمتها خصوصا در واحدهای لوکستر خبر میدهند.

تأثیر مستقیم قیمت املاک پایتخت بر اطراف تهران

هدایت تصریح کرد: مسکن در پردیس تحت تاثیر اقتصاد کلان کشور، اقتصاد تهران و قیمت املاک پایتخت قرار دارد و کاهش یا افزایش نرخ ها در تهران به طور مستقیم بر قیمت املاک در پردیس تاثیر می گذارد.

وی بیان کرد: باید توجه داشت هزینه مصالح و ... افزایش داشته به طوری که قیمت میلگرد اکنون متری ۱۵هزار تومان شده که در نهایت بر قیمت هزینه ساخت میافزاید.

این فعال حوزه مسکن درباره علت قیمتهای میلیاردی املاک در پردیس گفت: اکنون هزینه هر متر مربع بین ۴ تا ۵میلیون تومان است که برای ساخت یک ساختمان ۱۲۰ متری حداقل ۷۰۰-۸۰۰میلیون تومان باید هزینه کرد بنابراین وجود قیمتهای میلیاردی در پردیس با این هزینهها و همچنین قیمت زمین، طبیعی است. وی توضیح داد: حداقل هزینه ساخت مسکن ۳.۵میلیون تومان است و قیمت زمین برای ساخت ۱۰ واحد حداقل بین ۶ تا ۸میلیون تومان است که برای خرید ۴۰۰متر زمین باید ۳میلیارد در نظر گرفت که سهم هر یک از ۱۰ واحد ساخته شده، ۳۰۰میلیون تومان می شود که این مبلغ به هزینه ساخت هر متر مربع افزوده می شود .

تأثیر اتفاقات کلان بر بازار ملک

هدایت ادامه داد: بازار مسکن و قیمتها رابطه تنگاتنگی با سیاستهای کلان اقتصادی کشور دارد به طوری که با کوچکترین تنشی، قیمتها افزایش مییابد و برعکس با وقوع یک اتفاق قیمتها تعدیل میشود. واقعیت مسکن به عرضه و تقاضا بستگی ندارد بلکه واقعیتها و مسائل کلان اقتصادی تاثیر بیشتری بر بازار مسکن دارند. مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس تصریح کرد: قبل از انتخابات آمریکا تقریبا هر روز شاهد افزایش قیمت در بازار مسکن پردیس بودیم و پس از آن قیمتها ۲۰درصد تعدیل شد.

کاهش ۵درصدی قیمت مسکن در پردیس در روزهای آینده

هدایت درباره واکنش بازارهای مالی و موازی به خبر قطعی بایدن به عنوان رییس جمهور جدید آمریکا و احتمال ریزش نرخها در بازار مسکن بیان کرد: بله به شکل ۱۰۰درصد این اتفاق خواهد افتاد و در روزهای آینده شاهد کاهش ۵درصدی نرخ ها در بازار مسکن پردیس و همچنین قیمت مسکن مهر خواهیم بود.