«سفیر عشق» ثابت کرد در تولید بازی فاصله‌ای با خارجی‌ها نداریم

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: چند روزی است که بازی رایانه‌ای «سفیر عشق» از سوی مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا)، منتشر شده است. این بازی ثمره ورود سازمان بسیج مستضعفین به همه لایه‌های فضای مجازی است و داستان آن برگرفته از وقایع تاریخ اسلام است. مهدی جعفری، رئیس مرکز متنا و تهیه‌کننده بازی «سفیر عشق» در گفتگو با «جوان» درباره این بازی و وضعیت بازی‌سازی در ایران توضیحاتی ارائه کرده است.
چرا با وجود اینکه جامعه گیمر‌ها در ایران که شامل چندین میلیون نوجوان و جوان اسؤؤت و بازار خوبی دارد، ولی در عمل بازار ما دست بازی‌های غربی است؟
عوامل زیادی در وقوع این اتفاق نقش دارند؛ از سیاستگذاری‌های غلط در صنعت بازی‌های ویدئویی گرفته تا تخصیص‌نیافتن اعتبار مناسب و سرمایه‌گذاری درست در این حوزه و از همه مهم‌تر واردات بی‌رویه بدون نظارت و کنترل بازی‌های خارجی که باعث شده ضمن خروج بی‌رویه ارز از کشور موجبات تضعیف صنعت تولید بازی ایرانی فراهم شود.
در ساخت انیمیشن، هنرمندان ایرانی به سرعت در حال کم کردن فاصله با استاندارد‌های جهانی هستند، در بازی‌سازی چقدر طول می‌کشد که ما به کلاس جهانی برسیم؟


بدون شک امروز فاصله تولیدکنندگان بازی‌های ویدئویی در ایران فنی نیست. بنده به عنوان کسی که نزدیک دو دهه در این صنعت فعالیت کرده‌ام عرض می‌کنم تنها مؤلفه‌ای که باعث بروز این شکاف و فاصله بین بازی‌های تراز اول بین‌المللی و ایرانی است، مدیریت تخصصی در کنار صبر و سرمایه‌گذاری درست و عرضه و انتشار علمی تولیدات است و بازی سفیر عشق امروز ثابت کرد در صورت رعایت موارد فاصله معناداری با عناوین روز جهانی نداریم.
سفیر عشق تم مذهبی دارد، پرداختن به موضوع مذهبی با توجه به حساسیت‌هایش به گونه‌ای ریسک است، چطور ریسک آن را پذیرفتید؟
از سال‌های ۹۰-۸۹ دنبال تولید بازی با این محتوا بودیم و شرایط آن مهیا نمی‌شد. تولید محتوای مذهبی برخلاف تصور همگان در ایران سخت‌ترین کار ممکن است، اما با توجه به علاقه ویژه ملت ایران به وقایع سال‌های ۶۰ تا ۶۴ هجری و استقبال مخاطبان از سریال «مختارنامه» و تاریخ اسلام و همچنین نقش‌آفرینی ایرانیان در سپاه مختار برای خونخواهی از سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله (ع) تلاش کردیم با نوعی از درام ضمن روایت اصل تاریخ بر اساس اسناد و منابع معتبر و مورد تأیید مراجع ذیصلاح با خلق یک شخصیت ایرانی و روایت قصه‌های این شخصیت در آینه درامی که برای مهران ایرانی در داستان بازی اتفاق می‌افتد، صرفاً اصل تاریخ را روایت کنیم و با رعایت این نکات بحمدالله امروز و پس از انتشار بازی شاهد بازخورد‌های بسیار مناسب از مخاطبان تخصصی و عمومی هستیم.
گویا ابتدا قرار بوده سفیر عشق با نگاهی به سریال «مختارنامه» ساخته شود، درست است؟
همانطور که عرض کردم بی‌شک با توجه به تصویرسازی‌ای که «مختارنامه» برای مخاطب ایجاد کرده بود تا جایی که امکان داشت به سمت خلق شخصیت‌های مشابه آنچه در مختارنامه اتفاق افتاده بود رفتیم، مثل شخصیت حضرت مسلم و جناب مختار، اما در روایت داستان و حتی خلق سایر شخصیت‌های مؤثر در داستان این اتفاق نیفتاده و سفیر عشق روایتی منحصربه‌فرد دارد یا بهتر بگویم داستان خودش را روایت می‌کند.
چرا با وجود نمونه‌های موفق خارجی مثل «پدرخوانده»، «بتمن» یا حتی بازی‌های فانتزی برگرفته از شخصیت‌های انیمیشنی، در ایران هنوز بین سینما و بازی‌سازی ارتباطی برقرار نشده است؟
باید عرض کنم سفیر عشق آغاز جدی است برای رقم خوردن این اتفاق. با ورود امین زندگانی عزیز در ادامه این مسیر یعنی بازی فصل قیام و بازی فصل انتقام در کنار تیم کارگردانی پروژه شاهد آغاز این فرایند و اتفاق مهم در صنعت بازی‌های ایرانی خواهیم بود و حتی فراتر از این مهم تلاش کردیم برای نخستین بار در ایران پای خواننده بزرگ سنتی ایران استاد سالار عقیلی را هم به این صنعت باز کنیم و شما برای اولین بار در ایران و تا حدودی در جهان شاهد این مهم در بازی سفیر عشق هستید که یک خواننده برای تیتراژ یک بازی اقدام به خواندن یک ترک اختصاصی می‌کند. این مهم از ابتدای شروع کار جزو علاقه و انگیزه‌های شحصی ما بود که به وقوع پیوست.
نسخه کنسولی بازی سفیر عشق چه زمانی منتشر می‌شود؟
نسخه کنسولی بازی سفیر عشق در تابستان سال آینده برای پلی‌استیشن۴ عرضه خواهد شد.
به فکر انتشار نسخه موبایلی از بازی هستید؟
برای بازی‌های ویژه تلفن همراه برنامه ویژه‌ای داریم که متعاقباً اعلام خواهم کرد.
برای بازی سفیر عشق بازار بین‌المللی هم متصور هستید؟! عرضه به زبان خارجی هم خواهید داشت؟
برای بازی سفیر از ابتدا برنامه‌ریزی برای عرضه خارجی انجام شده و در مرحله ترجمه به زبان‌های دیگر است.
سفیر عشق بیش از پنج سال پروسه تولید را طی کرده، این زمان برای ساخت بازی در سطح صنعتی کمی طولانی نیست؟
دو سال پروسه تحقیق و پژوهش برای نگارش بازی‌نامه برای یک سه‌گانه انجام شد و سه سال زمان تولید برای بازی، البته برای تولید بازی‌های بزرگ در دنیا هفت سال هم زمان طی شده، اما ما در این چند سال صرفاً زمان را برای تولید یک بازی سپری نکرده‌ایم بلکه پلتفرمی استاندارد و منحصربه‌فرد با توسعه موتور بازی‌سازی در دو سبک مهم و پرطرفدار هک‌اند‌اسلش (اکشن شمیر بازی سوم شخص) و اف‌پی‌اس (اکشن اول شخص) آماده کرده‌ایم و به زودی شاهد نسخه‌های دیگری از این مجموعه خواهید بود.
آیا برای ارائه فصل‌های بعدی بازی به فکر کاهش زمان تولید و ارتقای گرافیک بازی هستید و اینکه بازی‌های جدید در دست تولید دارید؟
بله، قطعاً بازی‌های فصل انتقام و فصل قیام در سریع‌ترین زمان ممکن یعنی کمتر از یک سال و با گرافیک و گیم‌پلی به مراتب جذاب‌تر از سفیر عشق به بازار عرضه خواهند شد. به جز بازی فصل قیام و بازی فصل انتقام بازی بزرگ دیگری با عنوان «ژنرال در سایه» با محوریت رشادت‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نیز در مراحل پایانی تولید قرار دارد، البته در این بین به زودی شاهد آغاز رسمی تولید پروژه مهم دیگری با عنوان «حماسه نادر» خواهیم بود.