روحانی هم منتقد مداخله در بورس شد

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در حالی که برخی از سهامداران طی ماه‌های گذشته به دلیل اصلاح بازار سرمایه با افت ارزش دارایی روبه‌رو شده‌اند و حساسیت جامعه سهامداری نسبت به تصمیم‌های اثر‌گذار در سود و زیان شرکت‌های بورسی افزایش یافته‌است، رئیس‌جمهور با انتقاد از دخالت غیرکارشناسی در بورس، بر تقویت و حمایت از بازار سرمایه و افزایش فعالیت بورس کالا تأکید کرد. از سوی دیگر سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس از تکلیف جدید شورای عالی بورس برای اصلاح دستورالعمل صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) دولتی و با هدف رونق بورس خبر داد.
اگر چه بازار سرمایه از ابتدای سال جاری تا ۲۰ مردادماه روند صعودی را تجربه کرد، اما از ۲۰ مرداد ماه تا کنون بازار تقریباً در اصلاح قیمتی به سر برده‌است، در این بین اگر چه افت ارزش دارایی جامعه سهامداری به دلیل اصلاح بازار موجب‌شده تا حساسیت سهامداران نسبت به تصمیم‌هایی که سود‌آوری شرکت‌های بورسی را تهدید می‌کند، افزایش یابد و گاهی نیز سهامداران نسبت به تصمیم‌های غیر‌کارشناسی سیاستگذاران انتقاد هم کنند، اما به نظر می‌رسد این انتقاد‌ها از سوی دولت و مجلس مورد توجه قرار می‌گیرد، به شکلی که سخن از بازار سرمایه این روز‌ها موضوعی معمول در هیئت دولت و همچنین مجلس شورای اسلامی است.
توجه دولت و مجلس به بازار سرمایه
در حالی که شیوه‌نامه نرخ‌گذاری فولاد این روز‌ها انتقاد‌هایی را به بار آورده‌است. رئیس‌جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی پس از ارائه گزارش رئیس سازمان بورس از وضعیت بازار سرمایه عنوان کرد: بورس نهاد اصلی در ایجاد و حفظ تعادل در اقتصاد و بستر معاملاتی شفاف است.


دولت همواره در پی تقویت و حمایت بورس بوده و اولین گام و شرط حمایت و تقویت از این بازار را قاعده‌مندی و رعایت قانون در آن می‌داند. بورس ساز و کار‌های ویژه دارد و سیاستگذاری‌های آن نیز باید از طریق شورای عالی بورس انجام گیرد و از مداخلات غیر‌کارشناسی باید پرهیز شود.
حسن روحانی ادامه داد: رسالت بورس، کشف قیمت واقعی محصولات بوده و سیاست اصولی دولت این است که قیمتگذاری کالا‌ها بر اساس ساز و کار عرضه و تقاضا و قواعد بازار رقابتی صورت گیرد که این مسئله در نهایت به نفع بازار، تولیدکننده و مصرف‌کننده واقعی است.
وی گفت: دولت همواره طبق سیاست‌های اصلی مبنی بر تقویت بازار سرمایه با محوریت بورس تلاش دارد با تسهیل فعالیت‌ها، کاهش محدودیت‌ها و اعتماد به شرکت‌های با‌سابقه و خوشنام و مؤثر که با ثبات رویه و با رعایت مقررات عمل کرده‌اند و همواره موجب رونق بازار‌های داخلی و خارجی بوده‌اند، زمینه افزایش فعالیت و خرید و فروش در بورس کالا را فراهم کند.
تکلیف شورای عالی بورس برای صندوق‌های ETF دولتی
از سوی دیگر، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس از تکلیف جدید شورای عالی بورس برای اصلاح دستورالعمل صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) دولتی و با هدف رونق بورس خبر داد.
رحیم زارع درباره آخرین تحولات مربوط به لایحه بودجه سال آینده دولت گفت: شورای عالی بورس موظف شد با هدف خروج تدریجی دولت از مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) و کاهش فاصله ارزش خالص دارایی واحدها، ظرف مدت سه ماه، دستور‌العمل نحوه تبدیل واحد‌های سرمایه‌گذاری عادی به ممتاز را برای دارندگان عمده و بازارگردانی فعال مدیر صندوق از طریق خرید و فروش سهام سبد سرمایه‌گذاری‌ها تصویب کند.
وی ادامه داد: به این ترتیب انتظار می‌رود با تصویب و اجرای این تکلیف، زمینه افزایش رونق بورس فراهم شود.
جلسه حقوقی‌های بورسی با معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد
همچنین یک مقام مسئول در سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: جلسه شرکت‌های حقوقی بزرگ بورسی با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.
وی افزود: این جلسه به منظور برنامه‌ریزی برای حمایت شرکت‌های حقوقی بزرگ از بازار سرمایه برگزار شد.
این مقام مسئول ادامه داد: روند منفی شاخص ظرف روز‌های گذشته عامل اصلی فراخوانی معاون اول رئیس‌جمهور از شرکت‌های بزرگ حقوقی بورسی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها از سوی معاون اول رئیس‌جمهور است.
در این بین، به نظر می‌رسد چالش قیمت‌گذاری دستوری فولاد به پایان خط رسید؛ چراکه روز گذشته و در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، رئیس‌جمهور با بیان اینکه بورس سازوکار‌های ویژه خود را دارد، تأکید کرد: سیاستگذاری‌های آن نیز باید از طریق شورای‌عالی بورس انجام گیرد و از مداخلات غیر کارشناسی در بورس باید پرهیز شود.
از سوی دیگر حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه هیئت مدیره شرکت‌ها باید فقط قوانین بازار سرمایه را ملاک عمل قرار دهند و از راهکار‌های بورسی پیروی کنند، گفت: ناشرین را ملزم کرده‌ایم، در قیمت‌گذاری عرضه محصولات، ضمن پایبندی به قانون، صرفه و صلاح سهامداران را مبنا قرار دهند و مطالبه جدی و همیشگی ما رعایت این اصل مهم است و پیگیری قضایی تخلفات را وظیفه ذاتی خود می‌دانیم.
با توجه به این موارد می‌توان چالش قیمتگذاری فولاد را پایان یافته بدانیم، مسئله‌ای که در معاملات روز گذشته بورس هم خودنمایی کرد.
رشد ۲۰ هزار و ۸۲۲ واحدی شاخص بورس تهران
با افزایش تقاضا در گروه فلزات اساسی و به دنبال آن دیگر گروه‌های مطرح همانند پالایشی و خودرویی، شاخص کل بورس روز گذشته توانست کانال ۳/ ۱ میلیون واحد را پس بگیرد.
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز گذشته در روندی رو به رشد با افزایش ۲۰ هزار و ۸۲۲ واحد روبه‌رو شد.
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز گذشته با افزایش ۲۰ هزار و ۸۲۲ واحدی به رقم یک میلیون و ۳۰۶ هزار و ۷۱۴ واحد رسید.
همچنین شاخص کل بورس با معیار هم‌وزن با افزایش ۶ هزار و ۸۴۲ واحدی به رقم ۴۶۶ هزار و ۶۵۳ واحد رسید.
ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران دیروز به بیش از ۵ میلیون و ۲۰۲ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۱۰ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۵/۱ میلیون نوبت معامله و به ارزش ۱۱ هزار و ۳۳ میلیارد تومان دادوستد کردند.
اگر ارزش معاملات فرابورس را که به بیش از ۵ هزار و ۲۹۱ میلیارد تومان رسید هم در نظر بگیریم، معامله‌گران در بورس و فرابورس بیش از ۱۶ هزار و ۳۲۴ میلیارد تومان داد‌و‌ستد کردند.
نقشه معاملات بورس تهران
همه شاخص‌های بورس سبزرنگ شدند که این نشان از رشد شاخص‌ها دارد، به گونه‌ای که شاخص کل بورس و شاخص قیمت در معیار وزنی ـ ارزشی ۶/ ۱ درصد رشد کردند. همچنین شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هم‌وزن نیز ۴/ ۱ درصد رشد کردند.
شاخص آزاد شناور ۵/ ۱ درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس ۲/ ۱ درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس با رشد یک درصدی روبه‌رو شد.
نماد‌های فولاد مبارکه، شستا، سرمایه‌گذاری غدیر، ملی مس، پالایش نفت اصفهان و ایران‌خودرو به ترتیب بیشترین اثر افزایشی را در شاخص بورس داشته‌اند و نماد پتروشیمی خلیج‌فارس بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته است.