کره جنوبی برای پرداخت مطالبات ایران تعهد داد


روابط عمومی بانک مرکزی در پیامی توییتری نوشت: دیروز دکتر همتی در جلسه مشترک با هیئت کره‌ای بر این امر تاکید کرد که هیچ بهانه‌ای برای تداوم مسدودسازی ذخایر ارزی بانک مرکزی که متعلق به ملت ایران است وجود ندارد. در این دیدار، طرف مقابل به پیگیری برای رفع سریع مشکل متعهد شد.
همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ عبدالناصر همتی در دیدار با «چوی جونگ کان»، قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی ضمن ابراز امیدواری درخصوص نتایج این مذاکرات گفت: بانک‌های کشور کره جنوبی سال‌هاست منابع ما را در این کشور متوقف کرده‌اند و موضوع را تعیین تکلیف نمی‌کنند و حتی به سپرده ما سود نیز تعلق نگرفته است.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مسدود شدن پولمان در کره جنوبی چالش اصلی ما با این کشور است، عنوان کرد: ما در سایر کشورها نیز منابعی داشتیم و علی‌رغم تحریم‌های آمریکا از آنها استفاده کردیم و به آنها دسترسی داشتیم؛ اما در مورد کره جنوبی که یکی از شرکای تجاری مهم و اصلی ایران بوده است، هنوز نتوانسته‌ایم به منابع‌مان در این کشور دسترسی داشته باشیم.
همتی با اشاره به سفر سال پیش خود به سئول گفت: یک سال و نیم پیش با مقامات کره جنوبی و از جمله معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد آن کشور درباره این موضوع مذاکراتی داشتم و آنها قول مساعدت و همکاری دادند که متأسفانه عملیاتی نشد. حتی نامه‌نگاری‌هایی نیز با مقامات کره‌ای انجام شد که علی‌رغم قول وقرارها نتیجه‌ای در پی نداشت و ما نتوانستیم از منابع‌مان حتی برای خرید کالا و دارو استفاده کنیم.


 رئیس کل  بانک مرکزی خاطرنشان کرد: هفت میلیارد دلار حق طبیعی و مسلم ملت ایران بیش از دو سال است در بانک‌های کره جنوبی متوقف شده است. در صورتی که این موضوع حل نشود برای احقاق حقوق‌مان و استفاده از حق طبیعی و منابع‌مان در کره، پیگیری‌های حقوقی را که شروع کرده‌ایم ادامه خواهیم داد.
گفتنی است، پس از توقیف نفتکش کره‌ای در خلیج فارس از سوی نیروی دریایی سپاه، کره جنوبی اقداماتی را برای پرداخت مطالبات ایران، آغاز کرده است.