دولت اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار کند


معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه حتما تحریمها باید رفع شود و دولت این موضوع را وظیفه خود میداند، از اتاقهای مشترک بازرگانی با کشورهای خارجی خواست از هم اکنون برای آینده آمادگی داشته باشند و گفتگوهای خود را با طرفهای خارجی آغاز کنند.

اسحاق جهانگیری در بیست و چهارمین سالروز ملی صادرات گفت: دولت باید تلاش کند کارها را به بخش خصوصی واگذار کند چرا که بخش خصوصی عملکرد بهتری از دولت دارد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه کشور امروز در شرایط دشوار و خطیر قرار دارد، گفت: تحریمهای ظالمانه شرایط را برای کار و فعالیت اقتصادی دشوار کرده و خدماتی نظیر حمل و نقل و انتقال پول با دوره پیش از تحریمها قابل مقایسه نیست.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به برخی نقدها نسبت به نرخ ارز، تصریح کرد: برخی افراد به گونهای صحبت میکنند که گویی اولین بار است در کشور چند نرخ برای ارز تعیین میشود. دولت تدبیر و امید قیمت سه نرخی ارز را از بین برد و آن را به دو نرخ تقریبا نزدیک به هم تبدیل کرد.

وی افزود: مهمترین کاری که بانک مرکزی میتوانست برای مهار نرخ ارز انجام دهد این بود که اسکناس ارز را در بازار تزریق کند. در سالهای قبل بانک مرکزی حداکثر روزی ۱۵۰ میلیون دلار در بازار تزریق میکرد، اما در فروردین سال ۹۷ در شرایطی قرار گرفتیم که هنوز هم قصد ندارم بگویم چه میزان اسکناس ارز در بازار تزریق شد. جهانگیری گفت: در مرداد ماه در جلسه سران سه قوه با تصمیم سران قرار شد نرخ ارز که قیمت آن ۴۴۰۰ تومان شده بود به همان قیمت ۴۲۰۰ تومان برگردد و آقای پورابراهیمی نیز در همین جلسه حضور داشت، اما حالا یکباره همه میگویند فلانی این کارها را انجام داده، ما که همواره موضع روشنی در این خصوص داشته ایم.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید تصمیمات را متناسب با شرایط مردم اتخاذ کنیم، خاطر نشان کرد: مردم کشور اصل هستند و همه ما باید فدای مردم ایران شویم و نباید بگذاریم شرایط سخت شود تا معلوم شود که ما قهرمان هستیم. ما وقتی قهرمانیم که مردم خوش باشند و زندگی آنها دچار فروپاشی نشود.

معاون اول رییس جمهور ضمن درخواست از صادر کنندگان از آنها خواست روحیه قوی و مثبت خود را حفظ کنند و از شرایط سخت خسته نشوند، ادامه داد: در پاییز سال ۹۹ نسبت به ماههای مشابه سال قبل، اقتصاد کشور رشد مثبت داشته و در سه ماهه تابستان نیز رشد اقتصادی ۱/۵ درصد مثبت بوده است که همه این دستاوردها نتیجه عملکرد صنعتگران و فعالان اقتصادی کشور است. جهانگیری با اشاره به اینکه در دورههای گذشته درآمد حاصل از فروش نفت خام تا سالی ۱۲۰ میلیارد دلار هم بود، گفت: در دولت تدبیر و امید این درآمدها به حدود ۵۰ میلیارد دلار رسید، اما سال گذشته درآمدهای حاصل از فروش نفت تنها ۸ میلیارد دلار بود و امسال کمتر خواهد بود.