«ابتکار» عوامل موثر در کوچ نقدینگی از بازار سرمایه به بازارهای دیگر را بررسی کرد سایه بیت‌کوین بر سر بورس؟



کیمیا نجفی
بیت‌کوین سال ۲۰۲۱ را انفجاری آغاز کرد و مرزهای مقاومتی را یکی پس از دیگری پشت‌سر گذاشت و همین مسئله موجب شد تا نظرها را به خود جلب کند و حالا امروز شاهد علاقه سرمایه‌گذاران به فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال هستیم. به عقیده برخی افراد حوزه رمزارزها یکی از بازارهایی است که می‌تواند محلی جذاب برای جذب نقدینگی‌ها باشد، این در حالی است که عده‌ای بازار رمزارزها را ناشناخته دانسته و از ورود به آن هراس دارند. به گفته آنها بازار رمزارزها زمینه را برای انواع کلاهبرداری‌ آماده می‌کند، بنابراین ورود افراد بدون تخصص کافی قطعا تبعاتی را به دنبال خواهد داشت. اما با وجود هراس مخالفان سرمایه‌گذاری در بازار رمزارز این روزها این بخش بیش از هر زمان دیگری نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است.
افت‌های پی‌درپی شاخص بورس طی ماه‌های اخیر سبب دلسردی بسیاری از سهام‌داران شد و آنها را به فکر کوچ به بازاری دیگر انداخت. اما در شرایط فعلی کدام بازار می‌تواند رقیبی جدی برای بازار سرمایه باشد؟ آنطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد طی ماه‌های اخیر با ریزش شاخص بورس، بازارهای موازی همچون مسکن و خودرو با افزایش قیمت سرسام‌آوری روبه‌رو بوده و افرادی که قصد سرمایه‌گذاری داشته نمی‌توانستند در این دو بازار فعالیت چشم‌گیری داشته باشند. بازارهای طلا و سکه نیز با نوسان همراه بوده و طی روزهای اخیر ریزش‌های قیمتی این بخش مانع از جذب سرمایه‌های خرد افراد شد. اما در میان افت‌وخیز‌های بازارهای داخلی، جذابیت بازار‌های جهانی مانند بیت‌کوین افراد زیادی را به خود جلب کرده و حالا شاهد هستیم که سرمایه‌گذاران در حال تزریق سرمایه و دارایی خود به این بازار هستند. اما باید دید که خروج سرمایه از بازارهای داخلی به ویژه بورس و جذب آن به بازار ارزهای دیجیتال چه پیامدی را برای اقتصاد به همراه خواهد داشت؟


کوچ سرمایه به بازار رمزارز، خوب یا بد؟
کارشناسان نظرات متفاوتی را در این‌باره مطرح می‌کنند، عده‌ای از آنها معتقدند که حوزه رمزارزها جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد و سرمایه‌گذاران با دو فاکتور امنیت و چشم‌انداز از آینده در این بازار مواجه هستند. به گفته آنها آینده این بازار تا حدودی روشن بوده و امنیت نیز به اندازه کافی وجود دارد اما بازار رمزارزها بازار جوانی است، بنابراین ریسک‌های زیادی متوجه آن بوده و پرریسک بودن آن کاملا طبیعی است و افرادی که قصد ورود به این حوزه را دارند باید از دانش و مهارت کافی برای فعالیت‌ها مالی برخوردار باشند. آنها معتقدند فعالیت همراه با دانش کافی در بازار رمزارزها نمی‌تواند پیامد منفی برای اقتصاد به همراه داشته باشد. اما در مقابل برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند بازار رمزارزها پیچیده و ناشناخته است، به گفته آنها بازار ارزهای دیجیتال به شدت دمدمی‌مزاج بوده و ریسک بسیار بالایی دارد. این کارشناسان می‌گویند که بازار رمزارزها کم‌عمق بوده و نمی‌توان انتظار را داشت که این بخش از هرگونه نوسان به دور باشد، بنابراین افرادی که تصور سوددهی بالا در مدت‌زمان کوتاه و ایمنی کامل را درخصوص این بازار دارند بدون شک در انتها مال‌باخته بوده و مال‌باختگی سرمایه‌گذاران تبعات منفی برای اقتصاد به دنبال خواهد داشت.
ارزهای دیجیتال رقیب این‌روزهای بورس؟
احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه با بررسی افت‌های شاخص بورس و جذاب شدن بازار رمزارزها به خسارت‌های احتمالی جذب نقدینگی به حوزه ارزها دیجیتال اشاره کرد و در این‌باره به «ابتکار» گفت: طی هفته‌های اخیر ریزش بازار بورس همزمان با رشد‌های پی‌در‌پی ارزش رمزارزها شد، این اتفاق باعث می‌شود افراد ریسک‌پذیر پول‌های هوشمندی که مشکل جابه‌جایی ندارند را به بازارهایی که در مسیر صعودی قرار گرفتند تزریق کنند. اما مسئله‌ای که نگران‌کننده بوده و می‌تواند تبعات منفی را به دنبال داشته باشد این است که بازار ارزهای دیجیتالی بازارهایی پرریسک بوده و اگر افراد سواد کافی برای فعالیت در چنین حوزه‌هایی را نداشته باشند و نتوانند روند معاملات را تجزیه‌وتحلیل کنند بدون شک شاهد خسارت‌های سنگینی خواهند شد و ما شاهد تبعات آن در اقتصاد خواهیم بود.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت‌وگو به از دست رفتن جذابیت بازار بورس اشاره کرد و گفت: متاسفانه مجموعه‌ای از عوامل باعث شده است که بازار بورس این‌روزها جذابیت خود را از دست بدهد، می‌توان گفت تا زمانی که سایه بخشی از حواشی و فاکتورهایی که ریسک‌های غیربنیادی را به بازار تحمیل می‌کند بر سر بازار باشد به نظر می‌رسد که بازار نتواند علی‌غم پتانسیل‌هایی که دارد روند افزایشی پایداری را در پیش بگیرد.
تصمیمات جدید بازار بورس را از مسیر اصلی خود خارج کرد
رضاپور در بخش دیگر از صحبت‌هایش با بیان این مسئله که باید با رفع بخشی از حواشی، حمایت و جلب اعتماد سهام داران، جذابیت از دست رفته بازار را برگرداند، ادامه داد: اگر تصمیم به رونق گرفتن دوباره بازار سرمایه باشد باید با رفع بخشی از حواشی، حمایت و جلب اعتماد سهام داران، جذابیت از دست رفته بازار را برگرداند، راهکاری که طی ماه‌های اخیر شاهد آن نبودیم. متاسفانه ابلاغیه‌ها، قانون‌های جدید و موضع‌گیری‌ها سبب شد تا وضعیت متعادل بازار با مشکل روبه‌رو شود و این مسئله روند بحرانی و هیجانی را به بازار تحمل کرده است.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کوچ سرمایه از بازار بورس به سمت بازارهای صعودی ادامه داد: بحرانی شدن بازار بورس، کوچ سرمایه به بازارهای دیگر را تشدید کرده است. سرمایه‌گذاران امروز شاهد جذابیت در بازار سرمایه نیستند و از طرفی دیگر روند صعودی بازاری همچون رمزارز را می‌بینند.
وی اظهار کرد: روند بازار رمزارز این‌روزها صعودی بوده و این در حالی است که تبلیغات گسترده‌ای از این حوزه می‌شود این عوامل در کنار یکدیگر توانسته توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند.
حمایت از سرمایه افراد نیازمند حمایت از بازارهای مولد است
این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت‌وگو به ضرورت حمایت از بازارهای داخلی تاکید کرد و در این‌باره گفت: حوزه رمزارزها بسیار پیچیده و پرریسک است اگر می‌خواهیم از سرمایه افراد نابلد در برابر خطر و ریسک محافظت کنیم باید بتوانیم با راهکارهایی بازارهای هدفی که می‌تواند به اقتصاد کشور کمک بیشتری کنند را حمایت کنیم.
رضاپور با بیان این مسئله که طی ماه‌های اخیر سرمایه‌گذاران از فعالیت در بازارهای اقتصادی ترسیده‌اند ادامه داد: حمایت‌ها باید به گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذاران بدانند بازارهای هدف محلی امن برای پس‌اندازهای‌شان است. البته طی ماه‌های اخیر حمایت آنچنانی از بازارها نشده و فعالیت‌ها و وضعیت بازارها به‌گونه‌ای بوده که سرمایه‌گذاران را ترسانده است و اکنون شاهد بی‌میل بودن آنها برای سرمایه‌گذاری در بازارهای داخلی هستیم.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: البته باید اشاره کرد که با فروکش کردن ریسک‌ها و حل شدن نقطه‌های ابهام، بازار سرمایه می‌تواند وضعیت بهتری را تجربه کند اما همانطور که اشاره کردم برگرداندن اعتماد سرمایه‌گذاران کار بسیار دشواری شده است.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» عوامل موثر در کوچ نقدینگی از بازار سرمایه به بازارهای دیگر را بررسی کرد سایه بیت‌کوین بر سر بورس؟ جلال خوش‌چهره ادامه تنش پس از ترامپ آیا مخاطبان برای بار دیگر حاضرند برای دیدن فیلم به سینما بروند؟ جدال اکران آنلاین و پرده نقره‌ای سخنگوی وزارت خارجه کره نمی‌تواند بدهی ایران را ندهد لغو ناگهانی محدودیت‌های کرونایی تصمیم درستی نبود هشدار نسبت به خطر بالقوه جهش‌های ویروس رئیس دولت اصلاحات محور حرکت اصلاح طلبان در 1400 خواهد بود؟ سکوتِ انتخاباتی اصلاح‌طلبان استقلال ۲- پرسپولیس ۲؛ دربی کامبک‌ها جذابیت ، هدیه سرخابی ها در آخرین دربی قرن رئیس قوه قضائیه مطرح کرد تحریم واکسن آمریکایی و انگلیسی از سوی رهبری تدبیری حکیمانه بود معاون اول رئیس جمهوری: باید خود را فدای مردم ایران کنیم با حضور امیر فرمانده کل ارتش دکترای افتخاری دافوس به ۲ پیشکسوت ارتش اعطا شد واکنش وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی به ادعای نمایندگان مجلس ایران بازرسان آژانس را اخراج می‌کند؟ امیرمحمود گودرزی (تحلیلگر سیاسی) شکست ترامپ، آینده نگری روابط ایران و عربستان