معاون اول رئیس جمهوری: باید خود را فدای مردم ایران کنیم

معاون اول رئیس جمهوری گفت: امروز بخش خصوصی ایران باید سر خود را بالا بگیرد که توانست از این سال‌های سخت عبور کرده و به اقتصاد کشور کمک کند. ما در طول سال‌های گذشته روش‌هایی را برای دور زدن تحریم‌ها تعریف کردیم که باید روزگاری درباره‌ آنها کتاب بنویسیم.
به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری روز دوشنبه در مراسم روز ملی صادرات اظهار کرد: مراسم امروز نشان دهنده آن است که هرجا دولت و بخش خصوصی در کنار یکدیگر حرکت کرده‌اند نتایج به دست آمده بسیار مثبت بوده است. دولت برگزاری این مراسم را به بخش خصوصی واگذار کرد تا بار دیگر نشان دهد که به این بخش اعتماد بالایی دارد. وی ادامه داد: البته بخش مهمی از صحبت‌های امروز فعالان بخش خصوصی مربوط به مشکلات آنها و گلایه‌هایشان از شرایطی بود که در سال‌های گذشته با آن روبه‌رو بودند. من امیدوار بودم که این مشکلات کمتر باشد اما با این وجود باید تلاش کرد که ضمن بهبود مشکلات دستاوردهای سال‌های گذشته نیز نادیده گرفته نشود.
وی با انتقاد از برخی دیدگاه‌ها که مشکلات تحریم را نادیده می‌گیرد بیان کرد: من این سوال را از صادرکنندگان می‌پرسم که آیا شرایط صادرات امروز کالاهایشان با شرایط چهار سال قبل قابل مقایسه است؟ آیا سرویسی که خطوط کشتیرانی به ما می‌دهند با گذشته یکسان است؟ از این‌رو نمی‌توان صرفا از این گفت که مشکلات داخلی هستند و تحریم‌ها اثری ندارد.
جهانگیری با بیان این‌که دولت یازدهم از ابتدای آغاز به کار خود بحث تک نرخی کردن ارز را به طور جدی دنبال کرد، توضیح داد: در شرایطی که ما در رسیدن به این هدف تا حد زیادی موفق بودیم و از ارز ۱۲۲۴ تومانی، ارز ۲۴۷۷ تومانی و ارز آزاد در دولت احمدی نژاد به سمت یک ارز تک نرخی حرکت کرده بودیم، شرایط جنگ اقتصادی این سیاست را دشوار کرد. وی با اشاره به اهداف دولت آمریکا در راه‌اندازی جنگ اقتصادی توضیح داد: آنها به دنبال از هم پاشیدن اقتصاد ایران بودند و در این بین منابع اقتصادی ایران و منابع ارزی که بانک مرکزی در اختیار داشت نقش مهمی ایفا می‌کردند. ما برخلاف گذشته امکان دخالت مستقیم بانک مرکزی در بازار و وارد کردن میزان زیاد ارز به بازار را نداشتیم و از این‌رو برای مدیریت منابع باید تصمیمات جدی گرفته می‌شد.


معاون اول رئیس جمهوری درباره‌ چگونگی رسیدن به دلار ۴۲۰۰ تومانی تشریح کرد: در جلسه هیات دولت به اتفاق آرا این تصمیم گرفته شد که ارزی با نرخ ۴۲۰۰ تومان برای تامین کالاهای ضروری و اساسی در نظر گرفته شود البته طرح افزایش قیمت این ارز براساس تورم نیز ارائه شده بود که در جلسه سران سه قوه رد شد و در نهایت همین نرخ ۴۲۰۰ تومانی ثابت ماند. حال این‌که عده‌ای تلاش می‌کنند بگویند این ارز از طرف فلانی انجام شده و تصمیم او بوده است به دور از واقعیت است، زیرا مواضع اقتصادی ما از همان ابتدا روشن و مشخص بودند.
جهانگیری با اشاره به اقدامات مهمی که در اقتصاد ایران برای مقابله با جنگ اقتصادی آمریکا صورت گرفت، تصریح کرد: ما نباید بگذاریم که شرایط برای مردم سخت باشد و باید تلاش کنیم خود را فدای مردم ایران کنیم. در طول سال‌های گذشته چه دولت و چه بخش خصوصی تلاش کردند در راستای حفظ اقتصاد ایران گام‌های مهمی بردارند و در شرایطی که بسیاری از کشورهای توسعه یافته در ایام شیوع ویروس کرونا با رکود مواجه شدند، اقتصاد ایران همزمان با تحریم و کرونا توانست به رشد مثبت صنعتی دست یابد.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» عوامل موثر در کوچ نقدینگی از بازار سرمایه به بازارهای دیگر را بررسی کرد سایه بیت‌کوین بر سر بورس؟ جلال خوش‌چهره ادامه تنش پس از ترامپ آیا مخاطبان برای بار دیگر حاضرند برای دیدن فیلم به سینما بروند؟ جدال اکران آنلاین و پرده نقره‌ای سخنگوی وزارت خارجه کره نمی‌تواند بدهی ایران را ندهد لغو ناگهانی محدودیت‌های کرونایی تصمیم درستی نبود هشدار نسبت به خطر بالقوه جهش‌های ویروس رئیس دولت اصلاحات محور حرکت اصلاح طلبان در 1400 خواهد بود؟ سکوتِ انتخاباتی اصلاح‌طلبان استقلال ۲- پرسپولیس ۲؛ دربی کامبک‌ها جذابیت ، هدیه سرخابی ها در آخرین دربی قرن رئیس قوه قضائیه مطرح کرد تحریم واکسن آمریکایی و انگلیسی از سوی رهبری تدبیری حکیمانه بود معاون اول رئیس جمهوری: باید خود را فدای مردم ایران کنیم با حضور امیر فرمانده کل ارتش دکترای افتخاری دافوس به ۲ پیشکسوت ارتش اعطا شد واکنش وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی به ادعای نمایندگان مجلس ایران بازرسان آژانس را اخراج می‌کند؟ امیرمحمود گودرزی (تحلیلگر سیاسی) شکست ترامپ، آینده نگری روابط ایران و عربستان