اتمام حجت با هیأت کره‌ای

شهروند| رئیس‌ کل بانک مرکزی در دیدار با هیأت دیپلماتیک کره‌جنوبی که این کشور خواست سرعت منابع مالی بلوکه‌شده ایران در آن کشور را آزاد کند. ایران همچنین خواستار دریافت سود از منابع بلوکه‌شده است.
او روز گذشته نوشت: «در جلسه‌ای که امروز با قائم‌مقام وزیر خارجه کره‌جنوبی داشتیم، به کره‌ای‌ها گوشزد و تأکید کردم که منابع بلوکه‌شده ایران در کره متعلق به ملت ایران است و نباید با آن شوخی کرد.»
هیأت دیپلماتیک و بانکی کره‌جنوبی روز یکشنبه به ریاست قائم‌مقام وزارت خارجه این کشور وارد تهران شد. این هیأت شب یکشنبه با عباس عراقچی و صبح دیروز با محمدجواد ظریف دیدار کرد. پس از این دیدار، هیأت کره‌ای با رئیس‌ کل بانک مرکزی وارد مذاکره شد. دیروز همچنین سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تأکید کرد: «به دولت سئول و کشورهایی که در مورد توقیف نفتکش کره‌جنوبی از سوی ایران به دلیل ایجاد آلایندگی زیست‌محیطی توقیف شده است، توصیه می‌کنیم که از سیاسی‌کردن این موضوع بپرهیزند؛ چراکه سیاسی‌کردن این موضوع کمکی به حل آن نمی‌کند.»
سعید خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی از اظهارنظرها مبنی بر اینکه ایران با توقیف نفتکش کره‌ای به نوعی گروگانگیری کرده است تا از این طریق کره را برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران تحت فشار قرار دهد و همچنین اظهارنظرهای برخی از مقامات کشورهای دیگر ازجمله فرانسه در ارتباط با این مسأله گفت: «رعایت حقوق بین‌الملل محیط‌زیست دریایی یکی از تعهدات جدی کشورهاست و طبق مقررات همه کشتی‌ها باید این موضوع را رعایت کنند. کشتی کره‌ای نیز به خاطر آلوده‌کردن محیط‌زیست دریا در خلیج‌فارس توقیف شده است. به این کشتی اخطار داده شده بود و سپس با حکم قضائی به سمت ساحل هدایت شده است.»


او با بیان اینکه موضوع نفتکش کره‌ای یک موضوع کاملا فنی است، افزود: «کسانی که می‌خواهند این موضوع را سیاسی کنند، در مسیر غلطی حرکت می‌کنند و کشورهایی که در این زمینه اظهارنظرهایی کرده و دخالت کرده‌اند، گویی جایگاه خود و مقررات و تعهدات بین‌المللی را فراموش کرده‌اند.»
او همچنین در پاسخ به این سوال که اگر کره پول‌های بلوکه‌شده ایران را آزاد نکند، تهران چه اقدامی را انجام می‌دهد، گفت: «امکان عدم پرداخت این پول‌ها وجود ندارد و ما از همه مجاری قانونی و حقوقی برای آزادسازی این پول‌ها استفاده می‌کنیم. قانون جنگل که حاکم نیست و از طرف دیگر دولت کره‌جنوبی نیز هیچ‌وقت نگفته است که این پول‌ها را پس نمی‌دهد.» خطیب‌زاده ادامه داد: «کره‌ای‌ها به تعهدات خود به بهانه‌های مختلف ازجمله تحریم‌های آمریکا در این زمینه عمل نکرده‌اند ولی هیچ‌وقت نگفته‌اند که این پول نیست یا آن را پرداخت نمی‌کنند بلکه در بازگشت آن بهانه‌آوری کرده‌اند و ما بارها به آنها گفته‌ایم که بهانه‌های آنها مورد قبول ما نیست و باید این بهانه‌ها را کنار بگذارند.» او با اشاره به دیدار هیأت کره‌جنوبی با وزیر خارجه و معاون سیاسی او طی دیروز و امروز گفت: «ما به کره‌ای‌ها تأکید کرده‌ایم که اقدام آنها در عدم آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره غیرمتعهدانه است و آنها باید این پول‌ها را هرچه زودتر در اختیار ایران قرار دهند. ما همچنین به آنها می‌گوییم که در انتظار بیستم ژانویه ننشینند، چراکه بعد از بیستم ژانویه اقدامات کشورها جور دیگری ارزیابی می‌شود.»