اروپا علی‌رغم 5 سال وقت‌کشی و بی‌عملی از ایران خواست که به دیپلماسی فرصت بدهد!

سرویس سیاسی- 27 دولت اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای گستاخانه، اقدام ایران برای غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد در تاسیسات زیرزمینی فردو را قدمی‌بسیار جدی در توسعه برنامه هسته‌ای دانستند و از این موضوع «عمیقا» ابراز نگرانی کردند.
در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: «در این مقطع حساس، اقدام ایران به تضعیف تلاش‌ها برای ایجاد یک روند دیپلماتیک منتهی خواهد شد. ما از ایران می‌خواهیم که از تنش‌های بیشتر خودداری کند و بلادرنگ در روند پیش گرفته تجدیدنظر کند».
اتحادیه اروپا در این بیانیه تأکید کرد: «ایران باید به دیپلماسی فرصت بدهد تا توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را نجات دهد.»
این بیانیه یک روز پس از آن صادر شد که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌اعلام کرد ایران بسیار سریع در حال حرکت به سوی غنی‌سازی ۲۰ درصد است و برای نجات برجام فقط چند هفته وقت باقی‌ مانده است و نه چند ماه.


عصبانیت اروپا از پایان انفعال
در پانزدهم دی‌ماه سال جاری، بالاخره بعد از ماه‌ها انفعال و مماشات دولت با بدعهدی و پیمان‌شکنی غربی‌ها، دولت در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها، از آغاز تولید اورانیوم ۲۰ درصدی در فردو خبر داد.
در روزهای گذشته نیز بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ‌با بیان اینکه مصوبه مجلس برای تولید ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد برای ما به راحتی قابل تحقق است، گفت: شاید زودتر از هشت ماه بتوانیم به این میزان برسیم.
حالا طرف بدعهد اروپایی از رویکرد مقتدرانه ایران خشمگین و عصبانی است.
تأمین نیاز یک میلیون بیمار
حسین آبنیکی رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی ‌چندی پیش ‌گفته بود: بعد از اینکه غرب ما را تحریم کرد تصمیم گرفتیم غنی‌سازی ۲۰ درصدی را شروع کنیم و در بهمن ۸۸ این اتفاق کلید خورد. در راستای همین اقدام در سال ۸۹، ۹۰ بود که تلاش کردیم اورانیوم غنی‌شده را به سوخت راکتور تهران تبدیل و منتقل کنیم و به این ‌ترتیب رآکتور تهران را روشن کردیم و رادیو دارو‌های مورد نظر خود برای درمان بیماران را تامین کردیم.
آبنیکی افزود: در شرایط فعلی نیز نیاز خود را با رادیودارو‌هایی که با سوخت ۲۰ درصد در سال‌های قبل تولید کردیم پیش می‌بریم، اما این ذخیره رو به پایان است و تحریم دول غربی در حوزه تامین اورانیوم ۲۰ درصد و سوخت رادیو دارو‌ها همچنان ادامه داشت و جمهوری اسلامی برای تامین نیاز‌های درمانی خود چاره‌ای جز غنی‌سازی ۲۰ درصد نداشت.
رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی‌ در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به این شرایط و بدعهدی غرب و از آنجا که برجام نیز گشایشی در حوزه اقتصادی نداشت جمهوری اسلامی نیز تصمیم گرفت تامین نیاز رادیو دارویی خود و غنی‌سازی ۲۰ درصد را دوباره از سر بگیرد.
وی تأکید کرد‌: این اقدام، گذشته از بدعهدی طرف مقابل ضرورتی است که غنی‌سازی ۲۰ درصد به‌شدت برای تأمین سوخت راکتور تهران مورد نیاز است و در واقع رادیودارو‌هایی که مورد نیاز یک میلیون بیمار است را تامین می‌کند.
بی‌عملی اروپا در اجرای 11 تعهد
اتحادیه اروپا در این بیانیه گستاخانه مدعی شده است که ایران باید به دیپلماسی فرصت بدهد. این ادعای مضحک در حالی است که اکنون حدود 5 سال و نیم از امضای برجام سپری شده و اعضای اروپایی برجام تاکنون به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.
اروپا در برجام 11 تعهد داشت که به هیچ‌کدام از آنها عمل نکرده است. حالا طرف اروپایی علی‌رغم سپری شدن 5 سال و نیم و به عبارتی پس از وقت‌کشی و بی‌عملی طولانی، حالا مدعی شده است که ایران باید بدون هیچ چشم‌داشتی تعهدات خود را یکطرفه ادامه داده و منتظر بماند تا شاید در زمانی نامعلوم در آینده، طرف مقابل تعهداتش را انجام دهد.
وظیفه آمریکا
 و اروپایی‌های دنباله‌‎رو
رهبر معظم انقلاب - 19 دی- فرمودند: «این بحث را مطرح می‌کنند که آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد؟ جمهوری اسلامی هیچ اصرار و عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد، بلکه مطالبه منطقی ما رفع تحریم‌ها و بازگرداندن حق غصب‌شده ملت است که این وظیفه آمریکا و اروپایی‌های دنباله‌‎رو آن است».
ایشان در ادامه تأکید کردند:«اگر تحریم‌ها برداشته شد، بازگشت آمریکا به برجام معنا می‌دهد البته مسئله خسارت‌ها که جزو مطالبات ما است در مراحل بعدی دنبال خواهد شد، اما بدون رفع تحریم‌ها بازگشت آمریکا به برجام حتی ممکن است به ضرر کشور هم باشد».
رهبر معظم انقلاب، تصمیم مجلس و اقدام دولت برای کاهش بخش دیگری از تعهدات برجام را کاملاًً درست و عقلانی دانستند و گفتند: «عمل کردن جمهوری اسلامی به همه تعهدات خود در شرایطی که طرف مقابل به همه تعهدات خود عمل نمی‌کند، بی‌معنی است».
ایشان افزودند: «البته اگر آنها به تعهدات خود بازگردند ما نیز برمی‌گردیم، همچنان‌که بنده از ابتدای برجام گفتم اقدامات باید به‌صورت متناظر و «کار و تعهد آنها در مقابل کار و تعهد ما» باشد که البته این، اولِ کار انجام نگرفت اما اکنون باید انجام شود».
سایر اخبار این روزنامه
هشدار 2500 پزشک و متخصص درباره عوارض واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی برجام مسافرخانه نیست!(یادداشت روز) اخبار ویژه انگلیس در بحرانی‌ترین ایام کرونایی /سردخانه‌ها مملو از جسد شد همتی: مشکل ما۵۰ میلیون دلار نیست طلب ۷ میلیارد دلاری ایران است عذر‌خواهی صادقانه حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی آماده‌باش در 50 ایالت آمریکا برای مقابله با شورش مسلحانه کیهان: به نظر شما عقل سیاسی ترامپ بیشتر است یا موسوی؟ ربیعی: این موضوع ربطی به ما ندارد تلاش برای نزدیک شدن نظر دولت و مجلس در بودجه 1400 در جلسه سران قوا زودتر از هشت ماه به ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد می‌رسیم اروپا علی‌رغم 5 سال وقت‌کشی و بی‌عملی از ایران خواست که به دیپلماسی فرصت بدهد! پشت پرده احداث پایگاه نظامی آمریکا در اردن قرار بود برجام مشکلات ما را حل کند یا ما مشکلات برجام را؟! هشدار 2500 پزشک و متخصص درباره عوارض واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی هشدار 2500 پزشک و متخصص درباره عوارض واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی