اهمال کاری مدیران سرخ فشار کانال های هواداری به آبی ها

محمد محمدی سدهی / دربی 94 جزو دربی‌هایی بود که با تساوی به پایان رسید. البته این تساوی از نوع تساوی‌های بدون گل و کسل کننده سال‌های پیش نبود و این بازی بسیار جذاب از آب درآمد. به گل رسیدن استقلال در همان دقایق ابتدایی و جلو افتادن پرسپولیس در نیمه دوم از جمله جذابیت‌های دربی بود که البته ماجرا به همین جا ختم نشد و استقلال در وقت اضافه گل خورده را جبران کرد  تا در نهایت این دیدار جذاب 2-2 به پایان برسد. به همین منظور «ایران» با نیما نکیسا و ادموند اختر، دو پیشکسوت سرخابی گفت‌وگویی انجام داد که در زیر می‌خوانیم.
نکیسا: پرسپولیس بشار رسن را به خاطر رقم ناچیزی از دست داد
نیما نکیسا، دروازه‌بان پرسپولیس در دهه 70 گفت:‌ «دربی 94 یکی از جذاب‌ترین بازی‌های این دو تیم بود. در این بازی شاهد اشتباهاتی از دو تیم بودیم که البته این اشتباهات به جذابیت این بازی کمک کرد. دربی 4 گل داشت و در این بازی هیچ تنشی به وجود نیامد. پرسپولیس با وجود دریافت گل خیلی خوب به بازی برگشت. می‌توان گفت که کفه ترازو در نیمه اول به سمت استقلال سنگین‌تر بود. استقلال سعی کرد با پاس‌های تک‌ضرب میانه میدان را از پرسپولیس بگیرد و توانست به این مهم برسد. پرسپولیس در نیمه دوم بازگشت فوق‌العاده‌ای داشت. این تیم با اهمال  کاری و رفتار غیرتخصصی مدیران گذشته بسیاری از بازیکنان خوب و کلیدی خود را از دست داد و غیبت این بازیکنان در دربی کاملاً مشهود بود.»
او صحبت‌های خود را این گونه ادامه داد:‌ «شنیده‌ام که پرسپولیس بشار رسن را به خاطر رقم ناچیزی از دست داد و در صورت پرداخت آن رقم، بشار در پرسپولیس می‌ماند. او معرفت به خرج داد تا فینال آسیا در پرسپولیس ماند. از سوی دیگر این تیم علیپور، خلیل‌زاده، ترابی و برخی دیگر از بازیکنان خود را از دست داد و روی نیمکت دست یحیی گل‌محمدی کاملاً خالی است. بازیکنان جدید پرسپولیس خوب هستند اما این بازیکنان باید میادین بیشتری را ببینند.» این دروازه‌بان سابق پرسپولیس با اشاره به این موضوع که نقطه عطف فوتبال ایران حضور مربیان نسل جام جهانی 1998 است، افزود:‌ «آن زمان معتقد بودم که می‌توانیم به آن نسل اعتماد کنیم تا بازیکنان آن نسل هدایت تیم‌های باشگاهی را برعهده بگیرند. لیگ جذاب و مدرن شده و این به دلیل حضور مربیانی از نسل بازیکنان 98 است. نقطه قابل تحسین دیگر این است که مکتب پرسپولیس و همچنین استقلال به خودکفایی رسیده و کادر فنی این تیم از بازیکنان قدیمی آن باشگاه هستند.» او گفت:‌ «در حال حاضر همه در مورد گل نزدن احمد نوراللهی صحبت می‌کنند در حالی که این موضوع را در نظر نمی‌گیرند که او گل‌های بسیار حساسی برای پرسپولیس زده است. متأسفانه ما همیشه دنبال تخریب آدم‌ها هستیم. به پرسپولیسی‌ها تبریک می‌گویم که با توجه به بضاعت‌شان خیلی خوب و روان بازی کردند.»


اختر: مشکل فوتبال باشگاهی ما فضای مجازی و کانال‌های هواداری است
ادموند اختر، مهاجم استقلال در دهه 70 درخصوص دربی 94 گفت:‌ «مسائل فنی در دربی دخیل نیست و دربی بازی ای است که اگر دقایق اول گلی رد و بدل شود، آن بازی پرگل خواهد شد، مثل اتفاقی که در دربی 94 افتاد. در این مسابقه استقلال به گل رسید و این طبیعی بود که عقب بکشد و از گل زده خود محافظت کند. پس از آن پرسپولیس بازی را در دست گرفت و از استقلال جلو افتاد اما استقلال گل تساوی را به ثمر رساند و این موضوعات باعث شد تا شاهد بازی فوق‌العاده جذاب و زیبایی باشیم.» او بیان داشت: ‌«از تفکرات محمود فکری، سرمربی استقلال بی خبریم اما زمانی که دیاباته وارد زمین می‌شود، قطعاً فکری به دنبال این بود که گل بزند. فکری با این تعویض به دنبال این بود که گل‌های بیشتری بزند و پرسپولیس را به عقب بکشاند که البته تصمیم او هم درست بود. اگر دیاباته گل می‌زد، همه به تعریف و تمجید از فکری می‌پرداختند و تصمیم گیرنده فکری است و ما به عنوان پیشکسوت به تصمیمات او احترام می‌گذاریم.» این مهاجم سابق استقلال با اشاره به این موضوع که دربی یک بازی کاملاً احساسی است، افزود: ‌«برد و باخت در این بازی بر روند مدیران و مربیان دو باشگاه تأثیرگذار است. تیمی که در دربی می‌بازد، تمام اعضا زیر سؤال می‌روند. اگر استقلال بازی را می‌باخت، فشار هواداران در کانال های هواداری بیشتر می شد. مشکل فوتبال باشگاهی ما فضای مجازی و کانال‌های هواداری است و 90 درصد از دنبال کننده های فضای مجازی جوانان 16 و 17 سال هستند که کری می‌خوانند و به تیم فشار می آورند. مطمئن باشید که اگر پرسپولیس دقیقه یک گل می‌زد، این اتفاق تغییر می‌کرد. تیمی که عقب می‌افتد، قطعاً حمله می‌کند و این طبیعی است.»