تهران در خاموشی


گروه انرژی: روز گذشته قطع ناگهانی برق بسیاری از مناطق تهران را در خاموشی چند ساعته فرو برد. این اتفاق در حالی رخ داد که در فضای مجازی بسیاری علت این اتفاق را به فعالیت چینی ها در زمینه استخراج بیت کوین و افزایش مصرف برق از سوی آنان مرتبط می دانستند.

وجود این کارگاه ها که به مزرعه بیت کوین مشهورند نگرانکننده است، به این دلیل که میگویند «تولید هر بیت کوین معادل مصرف سالانه ۲۴ خانه در تهران برق مصرف میکند یا معادل مصرف برق یک خانه در تهران به مدت ۲۴ سال». بیتکوین شبکهای از کامپیوترها و دستگاههایی است که در سرتاسر دنیا وجود دارد و اصطلاحا به نام ماینر یا استخراجکننده شناخته میشوند و تأیید تراکنشها و ایجاد بیتکوین جدید بر عهده ماینرها یا همان استخراجکنندگان بیتکوین است. ماینرها هستند که شبکه بیتکوین را پایدار نگه داشتهاند و دستگاههای آنها برای کار کردن، برق زیادی مصرف میکنند، اما چه دلیلی دارد ماینرها مبالغ زیادی برای خرید دستگاههای استخراج بیتکوین و برق هزینه کنند؟ پاسخ در یک کلمه خلاصه میشود: کسب درآمد. استخراج بیتکوین یک صنعت چندمیلیارد دلاری در دنیاست. با رشد قیمت بیتکوین در سالهای اخیر، افراد زیادی برای استخراج ارز هجوم آوردهاند. در ایران نیز به دلیل قیمت پایین برق، هزینه استخراج بیتکوین کمتر از برخی کشورهای دنیاست. به همین خاطر در مدتی محدود، مزارع استخراج بیتکوین زیادی با برق کشاورزی، برق صنعتی و … راهاندازی شده است.

رابطه مستقیم مصرف گاز و خاموشی

طی روزهای قبل مسئولین تأکیدشان بر این بود که مصرف بالای گاز، سوخت نیروگاهها را با مشکل مواجه کرده است و از آنجا که نیروگاهها نمیتوانند بدون سوخت بمانند از مازوت استفاده میشود و برای کمتر سوزاندن مازوت، باید شاهد خاموشیهای گسترده بود.

عیسی کلانتری نیز چند روز قبل به شکل علنی اعلام کرد: برخی نیروگاهها مشکل سوخت دارند بنابراین مجبورند برای تولید برق از مازوت استفاده کنند در غیر اینصورت مجبوریم قطعی برق را تحمل کنیم.» این سخن یعنی بین بد و بدتر باید یکی را انتخاب کرد! اما در شرایطی که به خاطر ویروس کرونا مدارس و دانشگاهها تعطیل هستند و ساعت کاری ادارات و بانکها کاهش یافته، وزیر نفت مصرف کنونی گاز کشور را روزانه بیش از ۸۲۵ میلیون مترمکعب عنوان میکند که از این میزان ۵۵۶ میلیون مترمکعب مصرف خانگی، عمومی و صنایع کوچک است. وی علت افزایش بیش از ۶۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز به نسبت سال گذشته را باز گذاشتن پنجرههای منازل توسط مردم با این تصور که کرونا خارج میشود، میداند. در نتیجه وزیر نفت معتقد است مشکل از جانب مردم آب میخورد. در همین حال، برخی مصرف بالای برق ماینرها را علت بالا رفتن مصرف برق این روزهای کشور میدانند. این خبرها در حالی منتشر می شود که سخنگوی صنعت برق در خصوص علت اصلی خاموشی در تهران گفت: در برخی از مناطق کشور محدودیت موقتی بدنبال موضوع محدودیت سوخت نیروگاهها اعمال شده است که باعث شد در برخی مناطق خاموشی مقطعی داشته باشیم.

مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به قطع برق در برخی منازل در مناطق ۲، ۳، ۶، ۹، ۱۱،۱۳ و ۱۴ تهران اظهار کرد:در برخی از مناطق کشور محدودیت موقتی بدنبال موضوع محدودیت سوخت نیروگاهها اعمال شده است که باعث شد در برخی مناطق خاموشی مقطعی داشته باشیم. وی با بیان اینکه با توجه به اینکه خاموشی مقطعی بود و امکان اطلاع رسانی نداشتیم، گفت: به محض اینکه مشکل سوخت و محدودیت تامین گاز برطرف شود، خاموشی نخواهیم داشت. او افزود: اگر مردم ۱۰ درصد در مصرف گاز صرفه جویی کنند مشکل قطعی برق نخواهیم داشت. رجبی مشهدی درباره مذاکره با وزارت نفت برای تامین بیشتر سوخت گفت: با تامین گاز خانگی است که امیدواریم با صرفه جویی این موانع برطرف شود. او از هموطنان خواست که در راستای کمک به حفظ پایداری شبکه برق و تامین گاز همه مناطق، با خاموش کردن لامپهای اضافی در منزل و محل کار، پوشیدن لباس گرم در منزل و کاهش یک درجه ای دمای هوای منزل و محل کار، در این اقدام به دست اندرکاران صنعت برق و گاز همکاری کنند. همچنین اطلاعات بیشتر در این باره اعلام خواهد شد. شرکت توانیر هم در اطلاعیه ای اعلام کرده به دلیل افزایش مصرف برق و گاز در بخش خانگی و تجاری و محدودیت سوخت تحویلی به تعدادی از نیروگاه ها، خاموشی های پراکنده در برخی مناطق اعمال شده است. از این رو از هموطنان همیشه همراه خواهشمندیم با کاهش حداقل۱ تا ۲ درجه از دمای منازل و محل کار و مدیریت مصرف گاز و برق ، امکان استمرار تأمین انرژی را برای همه هموطنان فراهم آورند.