طرح‌های دولت فعالان صنعتی را حاشیه‌نشین کرده است مرثیه‌خوانی برای تولید

عضو هیئت رئیسه اتاق تهران ضمن انتقاد از ادامه وضعیت رکود در واحد‌های تولیدی گفت: بدون هیچ تغییری در گفتمان بین‌المللی و اصلاح دیدگاه مردان دولت نسبت به وضعیت تولید، بنگاه‌های اقتصادی از روند نزولی تولیدی خود خارج نخواهد شد؛ بخش مولد اقتصاد کشور نیاز به سیاستگذارانی دارد که توان اجرایی بالایی داشته باشند نه اینکه تنها نظاره‎گران خوبی باشند.
بهانه‌های فراوان برای عدم توجه به بخش‌های مختلف تولید، این روز‌ها از نبود امکانات برای صنعت کشور نیز مخرب‌تر شده است چراکه طفره رفتن از بار مسئولیت، تبعات سنگین رانت، کمبود و افزایش هزینه‌ها را با شدت بسیار به تولید تحمیل می‌کند.
به گزارش اقتصاد۲۴، سرگردانی تولید در مسیری که به آن تحمیل شده شرایط را برای سال جاری صنایع مختلف متفاوت‌تر از گذشته کرده است.
امروز تولید در چند جبهه شیوع کرونا، رکود اقتصادی و تحریم‌های داخلی و خارجی در حال مبارزه است و همواره برای حفظ خود بهای سنگینی را متقبل شده است.


طبق اعلام مرکز پژوهش‌های اتاق ایران شامخ کل اقتصاد ایران در آذر ماه امسال به ۴۷.۷۷ واحد رسیده که همچنان وضعیت رکود در فعالیت‌ها را نشان می‌دهد، اما شدت رکود آن نسبت به آبان کمتر شده است.
طبق نظرسنجی‌ انجام شده از بنگاه‌های اقتصادی کشور، شاخص مدیران خرید برای کل اقتصاد ایران در آذر ماه ۴۷.۷۷ به دست آمده است که نشان می‌دهد به‌طور میانگین طی سه ماه گذشته، نرخ کاهش کمتری در میزان فعالیت‌های اقتصادی وجود داشته است و روند نزولی شاخص کل طی ۶ ماه گذشته کمترین میزان کاهش در فعالیت‌ها را ثبت کرده است. شاخص میزان موجودی مواد اولیه در آذر نیز علیرغم آنکه همچنان کاهشی است، اما کاهش بسیار ملایم‌تری نسبت به آبان دارد و نشان می‌دهد تولیدکنندگان همواره و به‌ویژه در ماه‌های اخیر با کمبود شدید مواد اولیه مواجه بوده‌اند.
شاخص قیمت محصولات تولید شده در آذر ماه نیز با شیب ملایم‌تری افزایش داشته و در ماه‌های اخیر به‌ویژه از ابتدای سال که شدت افزایش قیمت‌ها بسیار زیاد بود، در آذر ماه با افزایش کمتری مواجه بوده است. این در حالی است که کاهش تقاضای مشتریان و کاهش قیمت مواد اولیه وارداتی باعث شده تا تولیدکنندگان قیمت‌ها را کمتر افزایش دهند.
چرا به تولید نگاه بی‌تفاوتی می‌شود؟
این موارد، تنگنا‌ها در بخش تولید و صنعت کشور را به ترسیم می‌کشد. در همین رابطه سیده فاطمه مقیمی، عضو هیئت رئیسه اتاق تهران گفت: بحث تحریم همچنان ادامه دارد و اگر مذاکره‌ای برای بهبود شرایط اتفاق نیفتد مشکلات کما‌فی سابق ادامه خواهد داشت.
مقیمی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی باید راهکار مربوط به توسعه اقتصادی در داخل، با رفع موانع تولید داخلی، موانع صادرات و واردات و دست انداز‌های ساختار‌های مالیاتی، بیمه و... تعریف شود، گفت: نباید شرایط را طوری طرح‌ریزی کنند که بخش خصوصی بی تفاوت از کنار رشد بنگاه‌های تولیدی عبور کند، چراکه این اقدام منجر به توقف کامل زنجیره تولید خواهد شد.
وی تصریح کرد: اما متاسفانه با طراحی سیاست‌های اجرایی، حاشیه نشینان بخش فعال اقتصاد هر روز گسترده‌تر می‌شوند و در این زمان بنگاه دار به جای اینکه درصدد افزایش تولید باشد باید تنها نظاره گر عدم رشد اقتصادی، کاهش سرمایه تولید، ریزش نیروی انسانی در بخش‌های مختلف تولید باشد و در نهایت با افت تجاری کشور مواجه خواهد شد.
عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران درباره تبعات این نوع نگاه به فعال‌ترین بخش اقتصاد کشور چنین توضیح می‌دهد: مدت‌ها است که فعالان در بخش‌های مختلف تولید را به عاملان بی تحرکی اقتصادی تبدیل کرده‌اند، اما همین نحوه از اداره کردن اقتصاد، بیکاری و تعطیلی کارگاه‌های صنعتی کشور را به همراه داشته و امروز درصدد رفع این مشکلات آن هم با هزینه‌های گزاف شده‌اند.
مقیمی با تاکید بر اینکه از جمله عوامل حاشیه‌نشین کردن فعالان اقتصادی، تکرار اشتباهات هدر رفت سرمایه‌های مالی و انسانی است گفت: رشد منفی تولید با توجه به افت‌های تکرارشدنی، درآمد‌ها را کاهش خواهد داد و در مقابل بی تفاوتی نسبت به محرک‌های اقتصای را افزایش می‌دهد.
وی تصریح کرد: حالا هر کاهش آماری از شاخص گرفته تا شامخ در بخش‌های مختلف تولید بیانگر شدت عمل سیاستگذاران اقتصادی و گواه بی توجهی به وضعیت نامناسب صنایع کشور است.
این فعال بخش خصوصی گفت: زمانی که گفتمان سیاسی تعطیل شده و از سوی دیگر شرایط توسعه اقتصادی در بخش خصوصی هم بسته شده است، پس در این وضعیت نمی‌توان انتظار رشد اقتصادی را داشت.
عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران افزود: در این صورت قانون باید حامی تولیدکننده باشد یا در زمان محدودیت فروش نفت باید راهکار‌های اساسی مربوط به رشد و توسعه اقتصادی بخش خصوصی با تبیین قوانین مطلوب‌تر شکل گرفته شود، یعنی نباید به مواردی دل بست که شاید خیال واهی باشند.
پیش از شیوع کرونا هم تولید و اقتصاد یران متزلزل بود
عضو هیئت رئیسه اتاق تهران با اشاره به اثرگذاری سریع مولفه‌های منفی در بخش تولید کشور طی سال‌های اخیر گفت: این روز‌ها کاهش تجارت ایران از دیگر دغدغه‌های اثرگذار بر تولید کشور است. نگاه فعالان اقتصادی به تجاری سازی محصولات تولیدی است، اما اعتقاد به این دارند که اثرگذاری کرونا تنها برای کشور ما و اقتصاد ایران نیست بلکه تمام دنیا از شیوع این بیماری متاثر شده، هرچند وضعیت تولید کشور ما با سایر کشور‌ها متفاوت است.
وی در ادامه همین موضوع گفت: پیش از شیوع ویروس کرونا، تولید و اقتصاد کشور دچار تزلزل شده بود پس نمی‌توانند امروز مدعی شوند کرونا تنها عامل بازدارنده و مانع توسعه اقتصادی است چراکه بار‌ها فعالان اقتصادی، کارشناسان و صاحبنظران بر دست و پاگیری قوانین حاکم بر بخش تولید انتقاد داشته و دارند و همواره به افزایش وخامت آن هشدار داده‌اند.
مقیمی یادآور شد: حالا درنظر بگیرید صنعت کشور با همین شرایط در حرکت است و هیچ تغییری در سازوکار دولت و سیاست‌های بین‌المللی حاصل نشده است، از این رو بهتر است سیاست گذاران اقتصادی کشور به تغییر این شرایط اهتمام ورزند؛ این شروعی برای همان توسعه در بنگاه‌های اقتصادی است که تاکنون فقط حرف آن مطرح بوده و اجرای آن به تعویق افتاده است. این فعال اقتصادی ادامه داد: بخش مولد اقتصاد کشور به سیاست‌گذارانی احتیاج دارد که توان اجرایی بالایی داشته باشند نه اینکه تنها نظاره‌گران خوبی باشند.
عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران در پایان با تاکید بر اینکه تا زمانی که برای بهبود شرایط تولید، برنامه‌ها و توصیه‌های بخش خصوصی اجرایی نشود، وضعیت به همین منوال باقی خواهد ماند، گفت: تکرار مرثیه خوانی برای تولید نمی‌تواند راهگشای برون رفت از بن بست‌های اقتصادی باشد پس بهتر است این بار دولتمردان برای تحقق توسعه اقتصادی در این فرصت زمان باقی مانده، حداقل‌های حمایت از تولید را دریغ نکند.
مقیمی در پایان ضمن انتقاد از ادامه وضعیت رکود در واحد‌های تولیدی گفت: بدون هیچ تغییری در گفتمان بین‌المللی و اصلاح دیدگاه مردان دولت نسبت به وضعیت تولید، بنگاه‌های اقتصادی از روند نزولی تولیدی خود خارج نخواهد شد؛ بخش مولد اقتصاد کشور نیاز به سیاست‌گذارانی دارد که توان اجرایی بالایی داشته باشند نه اینکه تنها نظاره‎گران خوبی باشند.