چرا معضل آلودگی هوا حل نمی شود؟ فریاد زیر دود

گروه جامعه - مردم در کلانشهرهای ایران هوا برای نفس کشیدن ندارند. این صریح‌ترین جمله‌ای است که می‌توان در خصوص معضل این روزها به کار برد. اما این سختی در نفس کشیدن مانند برخی دیگر از معضلات کشور هنوز متولی و پاسخگوی مشخصی ندارد. مازوت، مصرف گاز خانگی زیاد و یا حتی نوزیدن باد هم می‌تواند مقصر باشد اما مسئولان هنوز بابت رفع این معضل راهکاری طی سال‌های اخیر نداشته‌اند. حتی توصیه به کم مصرف کردن گاز هم برای مردمی که خانه‌هایشان به واسطه بی تدبیری مسئولان استاندارد ساخته نشده و برای گرمایش آن ناچار به استفاده از گاز بیشتری هستند؛ سخت است.
حالا اما روز گذشته قطعی برق هم به این معضلات اضافه شد. گو اینکه مثل همیشه باید هزینه هر اتفاقی را مردم را بپردازند و در میان شهر دود گرفته شاید هیچ فریادی به گوش مسئولان نرسد.
طبق آمارها معضل آلودگی هوا که رتبه پنجم را میان عوامل موثر در مرگ و میر به خود اختصاص داده، سالانه ۲.۴۸ تا هفت درصد تولید ناخالص داخلی کشورها را می‌بلعد تا صرف عوارض ناشی از آن شود.
آخرین آماری که درباره مرگ منتسب به آلودگی هوا از طرف وزارت بهداشت اعلام شد، مربوط به سال ۹۴ است.طبق اظهارات عباس شاهسونی - سرپرست گروه “سلامت هوا” مرکز محیط و کار وزارت بهداشت- «در ایران سالیانه حدود ۳۷۰ هزار مرگ داریم. از این تعداد در سال ۹۴، ۱۲ هزار و ۸۹۷ نفر مرگ منتسب به ذرات معلق بوده است.


وزارت بهداشت: هوای تهران در وضعیت بسیار ناسالم است
رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که هوای کلانشهر تهران در وضعیت بسیار ناسالم است و از مردم و به ویژه گروه‌های حساس خواست که از تردد غیرضروری در شهر خودداری کنند.
به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، عباس شاهسونی روز سه شنبه درباره وضعیت هوای تهران بیان کرد: کیفیت هوای کلانشهر تهران در وضعیت بسیار ناسالم قرار دارد. عموم مردم به خصوص گروه‌های حساس از تردد غیر ضروری در سطح شهر اجتناب کنند.
وی ادامه داد: با توجه به پایداری هوا و افزایش ترددها در سطح شهر، کیفیت هوای شهر تهران در وضعیت بسیار ناسالم قرار دارد. با توجه به اینکه آلاینده مسئول ذرات معلق است، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید از هرگونه فعالیت فیزیکی خارج از منزل اجتناب کنند. افراد دیگر باید از فعالیت های طولانی یا سنگین در خارج از منزل اجتناب کنند.
شاهسونی گفت: در این شرایط درصورت عدم رعایت استفاده از ماسک مناسب و حضور در فضای آزاد، احتمال افزایش قابل توجه بیماری‌های قلبی یا ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان و افزایش قابل توجه علائم تنفسی در کل جمعیت وجود دارد.
وی افزود: همچنین با توجه به ارتباط افزایش غلظت آلاینده های هوا به خصوص غلظت ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون و میزان ابتلا و مرگ ناشی از کووید ۱۹ از عموم مردم به خصوص گروه‌های حساس مانند بیماران قلبی، ریوی، زنان باردار، سالمندان، کودکان، بیماران مبتلا به دیابت و آسم درخواست می‌شود که از تردد در فضای آزاد اجتناب کنند.
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت اظهار کرد: ورزشکاران نیز از ورزش در فضای باز و نزدیک به منابع آلاینده هوا نظیر بزرگراه‌ها اجتناب کنند.
شاهسونی از مردم خواست جهت حفظ سلامتی به جز موارد ضروری از فعالیت سنگین در هوای آزاد اجتناب کنند و درصورت ضرورت، حداقل حضور را در هوای آزاد داشته باشند.
سازمان محیط زیست: گوگرد سوخت برخی نیروگاه‌های کشور بسیار بیشتر از حد استاندارد است
همچنین مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس آخرین پایش‌ها، گوگرد سوخت برخی نیروگاه‌های کشور بسیار بیشتر از حد استاندارد است و حدود ۴۰۰ تا ۸۰۰۰ppm است.
هلنا کعبی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری دفاتر استانی به‌صورت دوره‌ای سوخت نیروگاه‌ها در استان‌های مختلف کشور را پایش می‌کند، اظهار کرد: براساس آخرین گزارش‌های هفتگی - که داده‌های آن براساس محاسبات انجام شده تا روزهای ابتدایی هفته جاری است - گوگرد سوخت نیروگاه‌هایی که از گازوییل استفاده می‌کنند در برخی مناطق کشور بسیار بیشتر از حد استاندارد است. گوگرد سوخت نیروگاه‌هایی که از گازوییل استفاده می‌کنند در برخی مناطق کشور بسیار بیشتر از حد استاندارد است.
وی ادامه داد: برای مثال گوگرد سوخت برخی از نیروگاه‌های کشور بین ۴۰۰ تا ۸۰۰۰ppm گزارش شده این درحالی است که استاندارد گوگرد در سوخت گازوییل ۵۰ppm است.
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه تصریح کرد: طبق آخرین گزارش پایش در نیروگاه‌های استان‌هایی مانند خوزستان، فارس، یزد و... از سوختی استفاده می‌شود که گوگرد بسیار بالایی دارد.
به گفته کعبی نتایج این پایش‌ها در اختیار مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست قرار می‌گیرد تا موضوع را از وزارتخانه‌های مربوط پیگیری کنند.
سخنگوی صنعت برق: افزایش مصرف گاز خانگی باعث کمبود سوخت در نیروگاه‌ها شده است
در حالی‌ که برخی رسانه‌ها از قطعی برق بسیاری از منازل در مناطق ۲، ۳، ۶، ۹، ۱۰، ۱۳، ۱۴ خبر داده‌اند از گیلان، کرج، اراک، اصفهان، خوزستان، سمنان، قم و اردبیل نیز خبرهایی درباره قطعی برق می‌رسد. حالا مصطفی رجبی‌ مشهدی سخنگوی صنعت برق گفته برخی خاموشی‌ها در تعدادی از کلان‌شهرهای کشور از جمله پایتخت، ناشی از کمبود سوخت نیروگاه‌هاست.
سخنگوی صنعت برق گفت: در برخی از نقاط کشور مجبور به اعمال محدودیت و خاموشی شدیم که دلیل اصلی آن افزایش مصرف گاز خانگی و محدودیت تحویل سوخت به نیروگاه تلقی است. مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در گفت‌وگو با فارس با اشاره به قطعی برق در مناطقی از پایتخت و همچنین در برخی از استان‌های کشور، گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده در برخی از نقاط کشور مجبور به اعمال محدودیت و خاموشی شدیم که دلیل اصلی آن افزایش مصرف گاز خانگی و محدودیت تحویل سوخت به نیروگاه تلقی می‌شود.
سخنگوی صنعت برق در پاسخ به این سوال که چرا محدودیت‌های اعمال شده از پیش به اطلاع مردم نرسیده است، تاکید کرد: تاکنون شرایطی پیش نیامده است تا محدودیت و خاموشی‌ها به شکل متواتر و پیوشته ادامه پیداکند، قطعا اگر به آن شرایط برسیم، پیش از اعمال خاموشی نسبت به اطلاع رسانی اقدام خواهیم کرد. وی با اشاره به این نکته که شرایط بحرانی فعلی تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد، گفت: در حال حاضر برنامه‌های گسترده‌ای برای صرفه جویی در مصرف انرژی از جمله کاهش مصرف ادارات، اصلاح روشنایی معابر و سایر برنامه‌ها در دست تدوین است و انشاالله با صرفه جویی مردم از این شرایط عبور خواهیم کرد.
رجبی مشهدی در بیان توصیه‌هایی برای کاهش مصرف انرژی گفت: اگر مردم دمای محل زندگی خود را ۱ درجه سیلیوس کاهش دهند، تا ۶ درصد در مصرف گاز صرفه‌جویی خواهند کرد، حال اگر موارد مرتبط با کاهش مصرف برق را نیز در دستور کار قرار دهند، این کاهش مصرف گاز طبیعی به ۱۰ درصد خواهد رسید.