آنفلوآنزای فوق حاد به واحدهای صنعتی رسید

اين اخبار نشان از شيوع ويروس H5N1 يا بيمه فوق حاد پرندگان دارد و مي‌تواند تهديدي براي سلامت غذايي کشور باشد. در اين بين حميد رئيس‌زاده، رئيس شبکه دامپزشکي شهرضا، گفته است: «در کشور آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در فاز صنعتي بروز کرده و مرغداري‌هاي سراسر کشور در معرض خطر اين ويروس قرار دارند.» وي با بيان اينکه از هفته گذشته وضعيت شيوع آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان بسيار حساس‌تر شده است، گفت که اکنون همه ادارات دامپزشکي سراسر کشور در حالت آماده‌باش قرار دارند. رئيس شبکه دامپزشکي شهرضا با اشاره به اينکه اصفهان در کشور رتبه اول و شهرضا رتبه سوم توليد تخم‌مرغ را دارد، خاطر نشان کرد: «شرح وظايفي در راستاي پيشگيري از آنفلوآنزا مشخص شده که در شهرضا آن را دنبال مي‌کنيم و در حال حاضر مقدمات مقابله با اين بيماري را در شهرضا آماده کرده‌ايم و در حال حاضر در فاز پيشگيري هستيم. هنوز در استان اصفهان هيچ مورد مثبتي از آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان مشاهده نشده اما چون آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در فاز صنعتي بروز کرده ، احتمال سرايت به مرغداري‌هاي استان اصفهان وجود دارد.»
سرايت آنفلوآنزا از پرندگان به انسان
نگراني از شيوع آنفلوآنزاي فوق حاد ميان پرندگان از دو جهت هولناک است، اولين نکته معطوف به سلامت شهروندان است، چرا که بسياري از مردم بي‌توجه به هشدارها همچنان از گوشت پرندگان شکاري استفاده مي‌کنند و از آنجا که اين بيماري قابليت انتقال به انسان را دارد، مي تواند باعث به راه افتادن چرخه سرايت و کشته شدن آنها شود. نکته دوم مربوط به پرورش دهندگان طيور است، چه آنها که به نگهداري از مرغ و اردک خانگي مي‌پردازند و چه بي‌شمار واحدهاي صنعتي طيور در کشور، مثلا در استاني مانند مازندران که سه کانون بيماري فوق حاد پرندگان در آن گزارش شده، به گواه آمار، با داشتن بيش از 2500واحد مرغداري و توليد سالانه 200 تا 220 هزار تن گوشت مرغ حدود 11 درصد از نياز کشور به گوشت سفيد (مرغ) را تامين مي‌کند.
مردم بايد هوشيار باشند


در اين رابطه يک کارشناس و کنشگر محيط زيست به «آرمان ملي» مي‌گويد: ويروس H5N1 يا بيماري فوق حاد پرندگان، ويروسي است که به ريه پرندگان و انسان حمله مي‌کند و آنها را مي‌کشد. اسماعيل کهرم در ادامه خاطرنشان کرد: خوشبختانه اين ويروس از انسان به انسان منتقل نمي‌شود، اما از پرنده به انسان منتقل خواهد شد. دليل اينکه نام «فوق حاد» را براي اين بيماري انتخاب کرده‌اند، اين است که در صورت ابتلا هيچ راه مداواي آن موجود نيست. چندي پيش، چندي پيش دو کودک که با جسد يک پرنده در مرز ايران و ترکيه بازي مي‌کردند، به اين ويروس مبتلا و تا شب جانشان را از دست دادند. بايد مردم هوشياري‌شان را بالاتر ببرند، ولي متاسفانه مردم به اندازه کافي دقت ندارند و کافي است که در استان‌هاي شمالي يک مرغ ترش به وسيله پرنده بيمار در رستوراني طبخ شود و هر کسي از آن غذا مي‌خورد، سريعا جانش را از دست خواهد داد. وي با اشاره به تداوم شکار در فصل شيوع بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان خاطر نشان کرد: چندي پيش در ميانکاله مازندران بودم و با وجود اينکه در فصل شدت و حدت اين بيماري قرار داريم، از شش تا هشت صبح، هر دو دقيقه صداي يک شليک تفنگ مي‌شنيديم. تعداد زيادي از شکارچيان در آنجا شبانه روزي مستقر هستند و هرچقدر هم دولت، سازمان دامپزشکي، سازمان بهداشت به آنها تذکر مي‌دهد فايده‌اي ندارد. اقدامات دولت در اين رابطه خوب است و پرندگاني که در شهرضا مبتلا شدند، در همان شب دفن بهداشتي شدند. کهرم در پاسخ به اين سوال که صنعت مرغداري توان مقابله با اين بيماري را دارد؟‌ در پاسخ گفت: خير، امکان چنين مقابله‌اي وجود ندارد، ولي تنها راه مقابله با اين بيماري، معدوم کردن پرندگان مبتلا شده است. البته اين موضوع خسارت فراوان مالي درپي خواهد داشت. اما اگر قادر باشيم از بيمار شدن طيور يا مقابله با گسترش اين بيماري، بايد بگويم که خير، امکانش نيست و تنها راه اين است که اگر در يک مرغداري، اين بيماري شيوع پيدا کرد همه پرندگان را با لباس محافظ و ماسک اکسيژن معدوم کنند. کافي است يک پرنده وحشي که بيمار شده، در کنار پنجره مرغداري بزرگ با پنج هزار مرغ و طيور با يکي از پرندگان تماس داشته يا از غذاي آنها بخورد، با کمال تاسف در تماسي که طيور خواهد داشت، همه آنها مبتلا و خواهند مرد و اگر يک صاحب مرغداري بي‌وجدان وجود داشته باشد و اين پرندگان مرده را وارد بازار کند، هزاران نفر در کشور جانشان را از دست خواهند داد.