موج بازداشتی‌های مدیران شهری به تهران رسید

آرمان ملي- رها معيري: ظاهرا موج بازداشت‌هاي اعضاي شوراي شوراي شهر و شهرداران به تهران رسيده و روز گذشته خبرگزاري فارس، از بازداشت دو شهردار مناطق تهران خبر داد. براساس اين خبر، يک ‌منبع مطلع در شهرداري تهران گفته است:‌ مهناز استقامتي شهردار منطقه8 و رحماني شهردار منطقه 2 بازداشت شدند. او همچنين اعلام کرده که «قبلا تذکراتي داده شده بود.» اين درحالي است که طي چند وقت گذشته تعدادي از شهرداران و اعضاي شوراي‌هاي شهر و روستا بازداشت شده بودند.
بازداشت سريالي مديران شهري
بعد از دستگيري مسئولان شهري هرمزگان، سيستان‌وبلوچستان، فارس، بوشهر و... که در رسانه‌ها منتشر شد، روز سه‌شنبه 23 دي‌ماه بود که بازداشت شهردار اروميه، چندين مدير ارشد شهري و کارمندان شهرداري اين شهر خبرساز شد. آن‌طور که رسانه‌هاي اين شهرستان نوشته‌اند: «اين بازداشت در ادامه روند مبارزه با فساد توسط نهادهاي امنيتي صورت گرفته و عزم جدي نيروهاي قضائي و امنيتي استان در برخورد با فساد در هر رده و مقامي را نشان مي‌دهد.» پيش از اين نيز تمامي 9 عضو شوراي شهر، شهردار و جمعي از مديران و کارکنان شهرداري ساري در پي تخلف مالي بازداشت شده بودند. اما روز گذشته و با وجود هشدارهاي قبلي سازمان بازرسي کل کشور، بازداشت يا احضار دو شهردار تهران خبرساز شد، مدتي از انتشار خبر بازداشت شدن دو شهردار منطقه دو و هشت، نگذشته بود که مرکز ارتباطات شهرداري تهران اعلام کرد: «صبح روز چهارشنبه، دو تن از شهرداران منطقه، به ‌دلايل و اتهاماتي که هنوز به شهرداري اعلام نشده، توسط ضابطين قضائي احضار شده‌اند که موضع شهردار تهران در اين خصوص اعلام مي‌شود.» محسن هاشمي، رئيس شوراي شهر تهران نيز احضار را صحيح دانسته، نه بازداشت و درباره ماجراي دستگيري شهردار منطقه 2 تهران گفته است: «بر اساس پيگيري‌هايي که من انجام داده‌ام خبر دستگيري صحيح نيست. ماجرا در حد احضار بوده و جزئياتي در مورد علت اين موضوع هنوز به دستمان نرسيده است.» در اين بين خبرنگار «آرمان ملي» با دو عضو ديگر شوراي شهر تهران، تماس گرفت، ولي آنها نيز ابراز بي‌اطلاعي از اين موضوع کردند، اما توئيت شهردار تهران برخلاف اين اظهارنظرها بود و پيروز حناچي در توئيتش از موضوع فساد مالي خبر داده است. پيروز حناچي، در حساب توئيتري خود به اين اتفاق واکنش نشان داد و نوشت: «مديريت فعلي شهرداري همواره در برخورد با فساد پيشتاز و پيش‌قدم بوده و همان‌گونه که بارها اعلام‌ کرده‌ايم در صورت کشف اسناد فساد يا دلايلي مبني بر تخلف يا ارائه مستندات از سوي نهادهاي ذي‌صلاح، ‎شهرداري تهران تابع قانون است و سريعا وارد عمل خواهد شد. ضمن اينکه معتقدم فساد در هر دوره‌ مديريتي و توسط هر شخص مذموم است و مردم نبايد احساس کنند در برخورد با آن تبعيضي وجود دارد، تاکيد دارم خدمات صادقانه‌ خانواده شهرداري و تلاش‌هاي مديران آن در اين شرايط نبايد تحت‌الشعاع اين موارد قرار گيرد.»
معرفي 34 مسئول شهري


اين درحالي است که روز سه‌شنبه، خبر معرفي 34 مسئول شهري در استان تهران به مراجع رسيدگي به تخلفات منتشر شده بود. آنطور که سازمان بازرسي کل کشور اعلام کرده «براساس گزارش بازرسي استان تهران از عملکرد شهرداري يکي از شهرهاي اين استان، 34 نفر از مسئولان اين شهرداري اعم از شهرداران وقت و فعلي و کارکنان شوراي اسلامي شهر به مراجع مربوطه معرفي شدند». در اين گزارش که در راستاي بازرسي برنامه‌اي با موضوع بررسي عملکرد اين شهرداري در سال‌هاي اخير با تاکيد بر «نحوه صدور مجوزها و پرونده‌هاي ساختماني و جلوگيري از بروز تخلفات ساختماني و نحوه مقابله با آن و نحوه انعقاد قراردادها و اجراي پروژه‌ها» تهيه شده است، تاکيد شده که اين شهرداري در برخي پرونده‌هاي شهرسازي برخلاف ضوابط طرح تفصيلي يا مصوبات کميسيون ماده 5 و کارگروه استان مبادرت به صدور مجوزهاي ساختماني نموده که در نتيجه اقداماتي از قبيل عدم اخذ عوارض، اجراي پروژه‌هاي عمراني بدون اخذ مصوبات لازم که منجر به توقف آن شده، تاييد صورت وضعيت مازاد بر کارکرد و... بالغ بر 22ميليارد ريال از حقوق شهرداري تضييع شده است. تخلفات ساختماني در محدوده و حريم شهر باغستان موضوع بعدي گزارش سازمان بازرسي است که تصريح شده است که بالغ بر هزارو 800 مورد يعني بيش از دو ميليون مترمربع ساخت‌وسازهاي مغاير با پروانه، مازاد بر پروانه، ديوارکشي غيرمجاز، تفکيک غيرمجاز و... انجام شده است.