تجارت منطقه‌اي تا ٢٠ ميليارد دلارجواب مي‌دهد

آرمان‌ملي- محمدميلاد عبداللهي: طي روزهاي اخير اخبار مهمي مبني بر روابط تجاري ايران و عراق در کالاهاي مختلف به اشکال گوناگون مطرح شد، کما اينکه چند روز قبل وزير نيرو پس از بازگشت از سفر به عراق اعلام کرد صادرات و واردات ايران با کشور مذکور بالاخص در محصولاتي همچون گاز و برق گسترده‌تر خواهد. به علاوه روز چهارشنبه عليرضا رزم‌حسيني، وزير صمت، هم در ديدار با علاء احمد الجبوري، وزير تجارت عراق، اظهار کرد: «عراق رتبه نخست صادرات ايران به کشورهاي همسايه را در اختيار دارد و به‌دنبال گسترش و تعميق مراودات تجاري براي ارتقاي سطح صادراتي است. نکته مهم ديگر آن است که ايران اعلام کرده تا زمينه صادرات و به خصوص واردات محصولات کشاورزي، همکاري‌هاي لازم را با عراق به عمل آورد.» در همين خصوص سيدحميد حسيني، عضو هيات مديره اتاق بازرگاني ايران و عراق، گفت‌وگويي را با «آرمان‌ملي» انجام داده که در ادامه مي‌خوانيد.
اخيرا جلسات تجاري و اقتصادي ميان برخي از وزراي ايران و عراق انجام شده است. در همين خصوص وزير صمت نيز بر ضرورت ترسيم نقشه راه براي دستيابي به ظرفيت 20 ميليارد دلاري تاکيد کرد. نظر شما در اين‌باره چيست و چه دستاوردهايي به دنبال خواهد داشت؟
واقعيت امر آن است که اين ظرفيت در روابط ايران و عراق وجود دارد. به خصوص با توجه به اينکه ما تصميم گرفتيم از محل منابع مختلف، همچون گاز و برق، بتوانيم آنها را به عراق بفروشيم و تجار عراقي با خريد آنها، کالا به ايران تحويل دهند و اين واردات و صادرات مي‌تواند براي ما بسيار مفيد باشد. اين در حالي است که ما ظرفيت 10 ميليارد دلاري داريم و رسيدن به 20 ميليارد دلار بسيار ناچيز است و دور از دسترس نيست و امکان‌پذير خواهد بود. به نظر مي‌آيد ما به آن خواهيم رسيد، گرچه اين مهم الزامات و ابزاري را نياز دارد و لازم است تا همه آنها هماهنگ شود و انشا... با نگاه ميان‌مدت و بلندمدت به اين مهم خواهيم رسيد.
آيا تحريم‌ها مي‌تواند مانعي را براي اين مسير ايجاد کند؟ کما اينکه پيش‌تر عنوان شده بود، کشور عراق به دليل تحريم‌هاي ايالات متحده توانايي همکاري در برخي حوزه‌ها با ايران را ندارد.


به واقع تحريم‌ها مساله تازه‌اي نيست و در روابط ما با خيلي از کشورها اين يک معضل اساسي به شمار مي‌رود. به عبارت دقيق‌تر در گذشته هم تحريم بوديم و عراق هم از اين قاعده مستثني نيست. من فکر مي‌کنم اين معظل تاثير آنچناني بر روابط دو کشور نخواهد داشت و مي‌توان با يک برنامه‌ريزي مشخص به نفع اقتصاد کشور گام برداشت. از طرفي عراق به دليل اينکه گزينه ديگري ندارد مجبور است تا از ظرفيت‌هاي ايران استفاده کند و طرف آمريکايي هم معافيت‌هايي را در اين خصوص به کشور مذکور داده است. افزون بر آن ما در باقي کالاها مشکل نداريم و مي‌توانيم با عراق مبادلات تجاري داشته باشيم.
به جز گاز و برق صحبت‌هايي درباره تجارت محصولات کشاورزي عنوان شده است، آيا اين مهم نيز امکان عملياتي شدن خواهد داشت؟
به طور حتم در اين مورد هم مشکلي براي ما درست نمي‌شود، کما اينکه در حال حاضر بحث واردات کالاهاي کشاورزي از عراق مطرح شده است. به‌عنوان مثال اين کشور «جو» مازاد دارد و موضوع تبادلات کالاهاي کشاورزي به طور دقيق بحث واردات را شامل مي‌شود. به هرجهت ما برخي اقلام غذايي وارداتي داريم و عراقي‌ها در خصوص تامين بخش‌هاي مهمي از اين محصولات اعلام آمادگي کرده‌اند.
وزير تجارت عراق هم به طور مشخص درباره تهاتر کالاها صحبت کرد، نظر شما در اين مورد چيست؟
لازم است اشاره کنم آنها قصد دارند بخش مهمي از بدهي خود را از اين طريق پرداخت کنند. به‌عنوان مثال جو و يا محصولات مازادي که در اختيار آنهاست. قطع به يقين در شرايط کنوني اين ايده خوبي است و ما با آن موافقيم.