بازدید مدیرعامل بانک صادرات ایران از نمایشگاه «تراکنش ایران»


گروه بانک: ششمین نمایشگاه تراکنش ایران (ITE٢٠٢٠) با حضور عباس معمارنژاد معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی، مهران محرمیان، معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی، حجتاله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران، مدیران عامل بانکها، مدیران، کارشناسان و فعالان حوزه بانکداری الکترونیک در هتل اسپیناس پالاس تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش تجارت به نقل از روابطعمومی بانک صادرات ایران، حجتاله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران در حاشیه بازدید از این نمایشگاه در غرفه بانک صادرات که با حضور شرکت پرداخت الکترونیک سپهر و شرکت راهحلهای هوشمند سپهر همراه بود، حضور یافت و آخرین دستاوردهای بانکداری الکترونیک و خدمات غیر حضوری این بانک را مورد بررسی قرار داد.

در افتتاحیه این نمایشگاه همچنین از چهرههای ماندگار صنعت بانکداری و عرصه فناوری و پرداخت و همچنین شهدای خدمتگذار عرصه بانکی قدردانی و از برخی فناوریهای نوین در عرصه فناوری مالی و تراکنش رونمایی شد.

عباس معمارنژاد در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه ضرورتهای تحول دیجیتال را مورد توجه قرار داد و گفت: اقتصاد هوشمند و تحول دیجیتال صرفا یک موضوع فناورانه نیست. برای تحقق کامل آن به تغییر نگرش در تفکر و فرهنگ سازمانها نیاز است.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: تحول دیجیتال یک ابر فرصت برای اصلاح نظام بانکی است که دیگر مجبور به استفاده از شعب نباشیم و در فضای دیجیتال و با استفاده از ابزارهای هوشمند خدمات را به مردم ارائه دهیم. در این مراسم همچنین معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی نیز با بررسی روند استفاده از ابزارهای بانکداری الکترونیک، گفت: از زمان شیوع بیماری کرونا در اواخر سال گذشته تاکنون، بخش عمدهای از مردم نیاز به استفاده از پول فیزیکی نداشتهاند که این امر نتیجه سالها زحمت تلاشگران عرصه بانکداری الکترونیک بوده است.

مهران محرمیان با بیان اینکه دهه ٨٠ دهه حکمرانی خودپردازها در نظام بانکی بود، افزود: دهه ٩٠ دهه حکمرانی کارتخوانها و شبکه پرداخت بوده که البته در کنار دیگر رقبا همچون USSDها، پرداختهای موبایلی و در نهایت در رقابت با اپلیکیشنهای پرداخت، دامنه آنها محدود شده است.

وی با بررسی لزوم استفاده از فناوریهای نوین در بانکداری غیرحضوری، گفت: پرداختهای غیرحضوری به بیش از ٩٠ درصد افزایش یافته و کشور ما در دنیا از این نظر در شرایط مناسبی قرار دارد. وی فعالان عرصه بانکداری الکترونیک و فناوری پرداخت را سربازان فناوری اطلاعات دانست که در دوران شیوه بیماری کرونا به مراتب بیش از سایر بخشها برای سهولت دسترسی مردم به فناوریهای پرداخت تلاش کردهاند. همزمان با برگزاری این نمایشگاه، نشستهای تخصصی با موضوعات مختلفی در خصوص صنعت بانکداری، مالی و پرداخت با حضور صادق فرامرزی، مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران، سید جعفر صدری، مدیر امور فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران، کاوه رزاقی، رئیس کل اداره انفورماتیک و امیرحسین آقامحمدی، رئیس اداره کل خدمات نوین بانک صادرات ایران در نظر گرفته شده است. چالشهای کسب و کارهای شبکه پرداخت الکترونیکی، هویت دیجیتال، نئوبانکها، کیف پول الکترونیک، رابطه کربنکینک و تحول دیجیتال، چالشهای بورسی شدن استارتآپها و خلاءهای نوآوری در صنعت بانکداری، سند باکس و همچنین معرفی سامانه شمس (شعبه مجازی بانک صادرات ایران) مهمترین محورهای نشستهای تخصصی در این نمایشگاه است که مورد استقبال صاحب نظران و کارشناسان قرار گرفته است.

رئیس اداره کل خدمات نوین بانک صادرات ایران در پنل تخصصی «چالشهای کسب و کارهای شبکه پرداخت الکترونیکی» که در اولین روز این نمایشگاه برگزار شد، لزوم اثربخشی کارمزدها در شبکه پرداخت را مورد توجه قرار داد و گفت: زیرساختهای سخت افزاری و نرمافزاری شبکه پرداخت الکترونیکی به سرعت توسعه پیدا کرد اما مدل کسب و کار به شیوه مناسبی بر روی این بستر شکل نگرفته است. امیرحسین آقامحمدی با بیان اینکه کارایی کسب و کار (BUSINESSMODEL) به اثر بخشی کارمزدها مرتبط است، افزود: در مدلهای کسب و کار موجود، در تعامل بین کار و پایانههای فروشگاهی و ابزار پذیرش قوانینی حاکم است که کمک میکند پذیرنده هیچگونه کارمزدی بابت خدماتی که دریافت میکند، پرداخت نکند و حتی خدمات بیشتری را دریافت کند.

وی اظهار کرد: این مدل کسب و کار قدرت چانهزنی پذیرندگان خدمات را بالا برده است تا جایی که بحث امتیاز گیری از تعداد تراکنشها نیز مطرح شده و در نهایت بین شرکتهای PSP در این خصوص رقابت شدیدی ایجاد شده و به نوعی سرمایههای ملی را دچار رکود کرده است تا جایی که شرکتهای PSP همچنان به دنبال وارد کردن دستگاه پایانه فروش هستند.