ظریف: تروئیکای اروپایی هیچ کاری برای حفظ برجام انجام نداده است


دولت‌های سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس در بیانیه‌ای گستاخانه درباره اعلام آمادگی ایران برای تولید اورانیوم فلزی ابراز نگرانی کردند.
تروئیکای اروپا در این بیانیه اعلام کرد: ما دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلیس عمیقاً از اعلامیه ایران مبنی بر آماده شدن برای تولید اورانیوم فلزی نگران هستیم.
آن‌ها در ادامه مدعی شدند: ایران هیچ استفاده غیرنظامی موثقی از اورانیوم فلزی ندارد. تولید اورانیوم فلزی  به صورت بالقوه دلالت‌های نظامی جدی دارد. تحت برجام ایران متعهد شد که به مدت ۱۵ سال در زمینه تولید اورانیوم فلزی یا انجام تحقیق و توسعه درباره متالورژی (فلزشناسی) اورانیوم فعالیت نکند.
سه کشور اروپایی عضو برجام در این بیانیه، بدون ‌اشاره به بی‌عملی خود در پایبندی به تعهدات برجامی، افزودند: ما شدیداً از ایران می‌خواهیم که این فعالیت را متوقف کند و اگر در حفظ برجام جدی است، بدون تاخیر به تعهدات خود ذیل آن بازگردد.


بی عملی اروپا
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در توییتی به بیانیه اخیر سه کشور اروپایی عضو برجام و همچنین سخنان وزیر خارجه فرانسه واکنش نشان داد.
ظریف در این خصوص نوشت: سران سه کشور اروپایی- که برای انجام تعهدات خود تحت برجام به امضای مقامات دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (از سازمان‌های تحت نظارت وزارت خزانه‌داری آمریکا) نیاز دارند- هیچ کاری برای حفظ برجام انجام نداده‌اند.
وی در ادامه نوشت: ابتکار از آغاز مرده امانوئل ماکرون یا خودداری انگلیس از پرداخت بدهی (به ایران درخصوص‌تانک‌های چیفتن) مقرر در حکم دادگاه را به یاد دارید؟
وزیر امور خارجه سپس با خطاب قرار دادن وزیر خارجه فرانسه نوشت: برجام به خاطر ایران زنده است و نه سه کشور اروپایی.
ظریف در ادامه نوشت: همکار محترم: شما دوران کاری‌ات در کابینه را با فروش جنگ‌افزار به جنایتکاران جنگی سعودی آغاز کردی. از بیان حرف‌های پوچ و مهمل در مورد ایران دست بردار.
وی افزود: یادآوری واقعیت: این «شما» هستید که منطقه ما را بی‌ثبات می‌کنید. از حفاظت جنایتکارانی که منتقدان خود را با اره تکه‌تکه می‌کنند و از جنگ‌افزارهای ساخت «شما» برای سلاخی کودکان در یمن استفاده می‌کنند، دست بردارید.
لازم به ذکر است که ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه طی اظهاراتی زیاده‌خواهانه و مداخله‌جویانه با کافی ندانستن احیای برجام، خواستار انجام مذاکراتی درخصوص فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران شد.
در روزهای گذشته، «کاظم غریب‌آبادی» نماینده ایران در آژانس از آغاز فعالیت تحقیق و توسعه طراحی سوخت جدید راکتور تهران خبر داد و گفت: تمامی این مراحل به اطلاع آژانس رسیده و می‌رسد ‌و بازرسان نیز سه روز قبل، از کارخانه تولید صفحه سوخت بازدید کردند.
در تاریخ ۱۵ دی ماه سال جاری و پس از آنکه «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» از سوی مجلس تصویب و به دولت ابلاغ و رئیس‌جمهور نیز دستور اجرای قانون مزبور را صادر کرد، سازمان انرژی اتمی در راستای اجرای این قانون تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را آغاز کرد.
پاسخ سازمان انرژی اتمی
سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی تاکید کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با پرهیز از ذکر جزئیات غیرضرور در گزارشات خود از بروز زمینه‌های سوء تفاهم جلوگیری
کند.
به گزارش مهر، در بخشی از بیانیه سازمان انرژی اتمی آمده است: موضوع کارخانه تولید اورانیوم فلزی مندرج در ماده ۴ «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» که مجلس شورای اسلامی، سازمان انرژی اتمی را نسبت به آن موظف نموده و موضوع تولید سوخت پیشرفته (سیلیساید) برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران دو موضوع کاملاً متفاوت است. این سازمان هنوز اطلاعات پرسشنامه طراحی کارخانه اورانیوم فلزی موضوع ماده ۴ قانون بین‌المللی انرژی اتمی را به آژانس ارائه ننموده است که البته پس از انجام تمهیدات لازم و در زمان مقتضی و مهلت تعیین شده در قانون این اقدام انجام
 خواهد شد.