برجام با تلاش ایران زنده است نه تروئیکای اروپایی

وزیر امور خارجه در حساب توییتری خود با بیان اینکه رهبران سه کشور اروپایی هیچ کاری برای حفظ برجام انجام نداده‌اند، تصریح کرد: این به خاطر ایران است که برجام زنده است، نه سه کشور اروپایی.
به گزارش اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، «محمد جواد ظریف» بعدازظهر امروز (یکشنبه) در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: رهبران سه کشور اروپایی– که برای اجرای تعهدات خود ذیل برجام بر امضاء و اجازه کارگزاران اوفک (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا) متکی هستند – هیچ کاری برای حفظ برجام انجام نداده‌اند.  آیا ابتکار مرده زاده‌شده امانوئل ماکرون یا خودداری انگلستان از پرداخت بدهی مقرر در حکم دادگاه را به یاد دارید؟ این به خاطر ایران است که برجام زنده است، نه سه کشور اروپایی.
انتقاد سازمان انرژی اتمی
سازمان انرژی اتمی‌ایران در بیانیه‌ای در پاسخ به بیانیه سه کشور اروپایی اظهارکرد: موضوع کارخانه تولید اورانیوم فلزی مندرج در ماده ۴ «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» که مجلس شورای اسلامی‌سازمان انرژی اتمی‌را نسبت به آنها موظف کرده است و موضوع تولید سوخت پیشرفته (سیلیساید) برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران دو موضوع کاملاً متفاوت است.


این بیانیه می‌افزود: این سازمان هنوز اطلاعات پرسشنامه طراحی کارخانه اورانیوم فلزی موضوع ماده ۴ قانون بین‌المللی انرژی اتمی‌را به آژانس ارائه نکرده است که البته پس از انجام تمهیدات لازم و در زمان مقتضی و مهلت تعیین شده در قانون این اقدام انجام خواهد شد
سازمان انرژی اتمی‌ایران تصریح کرد: برنامه تولید سوخت پیشرفته (سیلیساید) همانطور که در گزارش اخیر آژانس آمده است نخستین بار بیش از دو سال پیش به آژانس ارائه شده است و در طول این مدت نیز در چند مرحله اطلاعات تکمیلی و نهایتاً اطلاعات پرسشنامه طراحی (DIQ) به آژانس ارسال شده است.
این بیانیه خاطرنشان کرد: ضمنا یادآوری می‌کند که در اوایل دهه ۸۰ طی گزارشی که در آن زمان به آژانس ارائه شد تحقیق و توسعه در رابطه با تولید اورانیوم فلزی برای مصارف صلح‌آمیز و متعارف در حد مقدماتی و به میزان اندک با موفقیت انجام شده بود.
سازمان انرژی اتمی‌ایران عنوان کرد: توضیح اینکه در فرایند تولید سوخت پیشرفته (سیلیساید) اورانیوم فلزی یک محصول میانی است که در فرآیند تولید بدون توقف در این مرحله، بلافاصله سوخت پیشرفته (سیلیساید) تولید می‌شود.
این بیانیه اظهار امیدواری کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌با پرهیز از ذکر جزییات غیرضرور در گزارشات خود از بروز زمینه‌های سوء‌تفاهم جلوگیری کند.
فرافکنی اروپا درباره تعهدات برجام
سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) روز شنبه با صدور بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد در واکنش به آغاز فرآیند تولید اورانیوم فلزی توسط ایران اعلام کردند که توجیه معتبری برای استفاده از اورانیوم فلزی توسط ایران وجود ندارد. این بیانیه با طرح این ادعا که تولید اورانیوم فلزی به طور بالقوه می‌تواند پیامدهای نظامی‌داشته باشد، بدون اشاره به بی‌عمل اروپایی‌های نسبت به تعهدات برجامی‌خود افزود: ایران وفق برنامه جامع اقدام مشترک متعهد است که به مدت ۱۵ سال درگیر تولید اورانیوم فلزی و فعالیت‌های تحقیق و توسعه در این زمینه نشود.
سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) روز شنبه با صدور بیانیه‌ای به آغاز فرآیند تولید اورانیوم فلزی توسط ایران واکنش نشان دادند.
به گزارش ایرنا، در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد، ادعا شده که توجیه معتبری برای استفاده از اورانیوم فلزی توسط ایران وجود ندارد. 
این بیانیه با طرح این ادعا که تولید اورانیوم فلزی به طور بالقوه می‌تواند پیامدهای نظامی‌داشته باشد، بدون اشاره به بی عمل اروپایی های نسبت به تعهدات برجامی‌خود، می‌افزاید:‌ ایران وفق برنامه جامع اقدام مشترک متعهد است که به مدت ۱۵ سال درگیر تولید اورانیوم فلزی و فعالیت‌های تحقیق و توسعه در این زمینه نشود. تروئیکا از ایران خواسته‌اند که «اگر نسبت به حفظ برجام جدی است، این فعالیت‌ها را متوقف کند و بدون فوت وقت به تعهداتش ذیل برجام 
بازگردد.»
در این میان ،  ژان ایو لودریان وزیر امورخارجه فرانسه در گفت وگو با  یک نشریه داخلی با انتقاد از سیاست های رئیس جمهور کنونی آمریکا در قبال ایران اظهار داشت: دولت ترامپ رویکردی را انتخاب کرد که به آن کارزار  حداکثری علیه ایران گفته می‌شود. نتیجه اش این است که این استراتژی خطر و تهدید را افزایش
 داده است.
لودریان با تاکید بر اینکه «این رویکرد باید متوقف شود» بدون ارایه مدرک و اساسی مدعی شد: از نظر من ایران به وضوح در حال ساخت ظرفیت تسلیحات هسته ای
است.
وی که تاکنون به هیچ یک از تعهدات خود در برجام عمل نکرده است تاکید کرد که تهران و واشنگتن می‌بایست به توافق هسته ای بازگردند.
لودریان در ادامه گزافه گویی های خود گفت: حتی اگر هر دو طرف به این توافق برگردند، کافی نخواهد بود. لازم است که گفت‌وگوهای سختی درباره فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی بالستیک ایران داشته باشیم.
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی‌ایران نزد سازمان های بین المللی در وین روز چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ اعلام کرد که فعالیت تحقیق و توسعه برای طراحی نوع ارتقا یافته سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، آغاز شد. 
کاظم غریب آبادی با اشاره به اینکه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌امروز با انتشار گزارشی، موضوع را به اطلاع کشورهای عضو رسانید، گفت: این فعالیت در سه مرحله انجام می‌شود و در مرحله اول آن، اورانیوم فلزی با استفاده از اورانیوم طبیعی تولید می‌شود.
نماینده دائم کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه برنامه ایران از دو سال قبل به اطلاع اژانس رسیده است، اظهار کرد: این اقدام، از لحاظ فنی ایران را در ردیف کشورهای پیشرو در تولید سوخت های جدید قرار خواهد داد. وی همچنین افزود: تمامی‌این مراحل به اطلاع اژانس رسیده و می‌رسد ‌و بازرسان اژانس نیز سه روز قبل، از کارخانه تولید صفحه سوخت بازدید کردند.
ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت و ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌نیز طبق روال ادامه 
می‌یابد.
جمهوری اسلامی‌ایران همواره اعلام کرده است در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی‌از سوی دیگر طرف‌های این توافق بین‌المللی، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی‌از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.