نگرانی برای جزیره

هجوم گردشگر این بار به جای شمال به جنوب.تصاویر نشان می‌دهد جزایر کیش، هرمز و قشم میزبان مسافران بسیاری بوده که پروتکل‌ها را نیز رعایت نکرده‌اند .باید منتظر موج بعدی کرونا بود.چه کسی پاسخگوی افزایش مرگ و میرهای کرونایی است؟
آفتاب یزد- گروه شبکه: باز هم تعطیلات چند روزه و عادی شدن شرایط کرونایی، مردم را راهی سفر کرد. آنهم در حالی که مسئولان حوزه بهداشت در خصوص پیک چهارم کرونا هشدار می‌دهند. حتی می‌گویند موج چهارم کرونا شدیدتر خواهد بود. اما باز هم عده‌ای گوششان بدهکار این هشدارها نبوده و از زمان آغاز تعطیلات، به طور بی‌سابقه‌ای به قشم و کیش هجوم بردند و سبب نگرانی‌هایی برای مردم آنجا و مسئولین بابت شیوع کرونا گشته اند. نکته اینجاست که هیچ گونه ممانعتی هم در خصوص ورود این همه مسافر به قشم و کیش وجود ندارد.
> ورود خودرو به قشم و کیش ممنوع شد
به دنبال این اتفاق فریدون همتی استاندار هرمزگان گفت: «با توجه به افزایش تعداد مسافران در هرمزگان با تصمیم ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا به مسافران هیچ‌گونه خدماتی در پارک‌ها و بوستان بنادر چارک برای انتقال خودرو گردشگران به کیش و قشم و سواحل ارائه نخواهد شد.» همتی با بیان اینکه مردم باید از سفرهای غیرضروری خودداری کنند، افزود: «در ورودی‌های استان هرمزگان تیم‌های کنترل و مراقبت مستقر خواهند شد و فرمانداران و نیروهای انتظامی در استان هرمزگان باید این مصوبه را اجرا و مسافران را جهت بازگشت و عدم ورود به استان هرمزگان تشویق کنند.» وی با اشاره به اینکه مردم هرمزگان از دعوت اقوام خود که در سایر استان‌ها اقامت دارند، خود‌داری کنند، گفت: «مردم هرمزگان نیز به طور جدی از سفر غیر ضروری به خارج از استان، درون استان و سفر به شهرها و روستاها خودداری کنند.» استاندار هرمزگان تصریح کرد: «از شهروندان هرمزگان خواستاریم که در صورت رفع خستگی در مواقع مراجعه به سواحل حتما در ماشین‌های خود حضور داشته باشند و از حضور غیرضروری در بازارها و سایر مراکز و محیط‌های عمومی خودداری کنند.»


> آمادگی برای اعمال محدودیت پروازهای کیش و قشم
از سوی دیگر رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که وظایف محوله در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی پروازها انجام شده و اگر اعلام کنند آماده اعمال محدودیت در این زمینه نیز هستیم. به گزارش ایسنا، تورج دهقان زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره این مسئله و اینکه آیا محدودیت‌هایی در این زمینه به سازمان ابلاغ شده است یا خیر؟ اظهار کرد: «وظیفه سازمان هواپیمایی کشوری نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده برای پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کروناست که تاکنون این اتفاق با دقت تمام انجام شده است.» وی افزود:
«یکی از این پروتکل‌ها اعمال محدودیت ۶۰ درصدی پذیرش مسافر در پروازهای داخلی است که همچنان رعایت می‌شود و از این به بعد نیز بر روند اجرای دقیق و درست آن نظارت خواهیم کرد.» رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر ستاد ملی مقابله با کرونا یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی محدودیت‌های جدیدی برای پروازهای کیش و قشم یا دیگر پروازها را ابلاغ کنند، آماده اجرای آن هستید؟ تاکید کرد: «سازمان هواپیمایی کشوری مسلما تابع قوانین و مقرارت بوده و در زمینه پروتکل‌های بهداشتی نیز اگر هر محدودیت جدیدی به ما اعلام کنند آن را اعمال خواهیم کرد.»
> وضعیت جزیره نگران‌کننده است
رئیس شبکه بهداشت و درمان قشم نیز در گفتگو با ایرنا اعلام کرد:« حجم بالای مسافران باعث شده تا وضعیت جزیره قشم نگران‌کننده شود.»حمیدرضا بهزادی افزود: «بیشتر گردشگران شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک را رعایت نمی‌کنند که این امر کنترل شیوع کرونا را مختل می‌کند. مسافران از تمامی نقاط کشور به قشم وارد
شده‌اند که این امر باعث جابه جایی ویروس خواهد شد.» رئیس شبکه بهداشت تصریح کرد: «فوج جمعیت به اندازه‌ای شدید بود که انجام پروتکل‌های بهداشتی در عمل غیر ممکن شد.»وی افزود: «در روزها و هفته‌های پیشین، با همراهی مردم و نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی، تعداد افراد بستری در بیمارستان‌های قشم کاهش یافته بود که با شرایط موجود پیش‌بینی می‌شود دوباره بستری‌ها
افزایش یابد.»
> واکنش کاربران
اما هجوم مردم به قشم و کیش با واکنش‌های انتقادی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شده است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:« این جماعت باید یه جریمه به یاد ماندنی بشن تا طعم این سفر رو هیچ وقت فراموش نکنند».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد:«واقعا که. باز هم مسافرت‌ها که همچنان بدون رعایت پروتکل‌ها برگزار میشه و ما دوباره شاهد موج دیگر کرونا خواهیم بود».
کاربران دیگر نوشته اند:«اینا همون‌هایی هستند که توی دورهمی‌ها خیلی روشنفکرانه حرف می‌زنند و به دولت وهمه چی انتقاد می‌کنند! خوب بابا شعور هم خوب چیزیه!»، «چرا فقط از مسئولین ومدیران انتقاد می‌کنیم یک بار هم این انتقاد به طرف خودمون برگرده که واقعا بی‌تدبیر و بی‌فکر هستیم»، « تازه اینها کسانی هستن با ماشین در حال مسافرت هستن اونایی که با هواپیما جا به جا میشن بماند با همین بی‌تدبیری الان شمال کامل قرمز شده»، «جاده‌ها رو ببندین.محدودیت‌ها جدی باشه بخدا اگه سخت گرفته نشه روز به روز بدتر میشه کرونای لعنتی در ضمن من خودم شاهد این هستم کسانی که قبلا ماسک می‌زدند الان با زرد شدن وآبی شدن شهرها دیگه نمیزنن میگن کرونا تموم شده خواهشا رسانه مردم رو آگاه کنه با این ماسک نزدن‌ها دوباره برمی گردیم به روزهای قرمز کرونا»